Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1841 ggr
idipidi
0

Växter ovanför vattenytan

Jag skulle gärna få tips på växter som fortsätter att växa ovanför vattenytan om de får möjlighet.  Alltså som inte bara lägger sig längs med vattenytan utan gör stjälkar som sticker upp ur vattnet och ev. även kan blomma.

Linnea
0

Musselblomma, men dom flyter. Näckrosor, finns fler men jag vet inte vad dom heter.

Skynda långsamt så går det fortare.

kallepudas
0

Hygrophila coryymbosa "siamensis" är en sådan växt…jag har gott om dessa & dom växer bra & så bra att dom växer rakt upp i lysrören på mitt juwel rio 180.

Roxie
0

Proserpinaca Palustris går över ytan, riktigt läckra! :) De är dock ganska svåra och kräver CO2, bra ljus och gödning.

// Sofia

idipidi
0

Jag menar inte flytväxter, det har jag koll på.  Ska kolla upp de andra förslagen! :) Har för mig att jag sett Hygrophgila av något slag som blommat med blå blommor…?

[Udoon]
0

sätter fena här, letar också tips på såna växter :)

LajvKrattan
0

Sagittaria subulata växer sig ibland stor och får små, vita blommor ovanför vattenytan. Min Rotala rotundifolia har också nått vattenytan och börjat få några blad men om det kommer hålla i sig vet jag inte.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns även stora svärdsplantor som håller sig ovan ytan. Bilden nedan är på min svärdsplanta som är vanlig när det kommer till växter som växter ovanför ytan. Däremot har jag inte fått något namn på denna ännu tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

idipidi
0

Efter lite googlande  verkar det som att Hygrophila är ett hett tips. Finns flera olika arter med lite olika utseende. 

Rotala rotundifolia tror jag också på. Är det någon här som fått den att blomma?