Tog emot en diskus
Har idag tagit emot en Diskus för en drägligare tillvaro. Nu hoppad jag att den överlever omställningen och vill göra det så bra som möjligt för den. Kommer från 54-63L akvarium (15 cm lång med stjärt) där den bott med 7 lika stora guldfiskar. Vattnet jag fick fisken i var alldeles grönt. Jag är mäkta förvånad att fisken lever. Nu undrar jag hur jag tar hand om denna fisk på bästa sätt? Hur många och hur stora kompisar skaffar man en sådan här? Troligtvis vill den ha kompisar även om den bott med Guldfisk länge, right? Har 540 L och vill inte behöva byta vatten oftare än 1-2 ggr/vecka. Har läst att det ska göras dagligen, men denna firre har uppenbarligen klarat grönbrunt vatten tidigare - är de verkligen så svåra och känsliga som det sägs? Vet att de helst tar levande och även fryst foder, vad är optimal kostvariation för Diskus? Har 30 C vatten och neutralt pH, Antar att den haft neutralt vatten men betydligt svalare innan. Kom gärna med tips om ni kommer på något!
Mvh Ellenfyrkant
min enda tanke är att om den gått i dåligt vatten länge kan den kanske faktiskt dö av att vattenkvaliteten blir för bra för snabbt?
du får nog koppa in den rätt så långsamnt för att vara säker och ha en syre pump i medans du koppa in den en fördel om du använder en frigolit låda på cirka 70l när du koppar in han.
Hehe, en liten Diskusnörd här! ;) Det funkar absolut med 1 vattenbyte i veckan! När du har läget under kontroll med Diskusen Ska du skaffa kompisar till den eftersom att de är flockdjur, ju flera de är ju tryggare blir dem. Temperaturen ska som du kanske vet ligga på 27,5-30 grader. Diskusen är svartvattensfiskar och vill ha lite surare vatten. Jag har 6,8 i ph och mina Diskusar leker i det. Ph sänker man med bl.a alkottar och olika sorters löv. Det finns olika sorters granulat oc flingfoder speciellt framtaget för Diskusen. Om jag var dig hade jag kompletterat ett bra foder som heter D50+ med olika sorters frysfoder. En naturlig miljö för Diskusen är finkornig sand, massor av rötter, löv och kottar som skapar en naturlig svartvattensbiotop, och såklart massor av kompisar! Vet inte riktigt vad du vill veta, så om du undrar något mer så är det bara att fråga! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Ellenfyrkant: Fin insats du gjort för fisken!

Ser ut som blåturkos..🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-