Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1582 ggr
Tina32
0

Min nya räkvas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått tag på en snygg vas som jag tänkte starta upp och ha räkor i. Just nu är det bara sand i botten, ett innerfilter och några växter. Ska fiska över nått Guppy yngel som första invånare när tid finns. Är inte alls nöjd! Nån som har nått förslag på hur jag ska "pimpa" till det??

mimåne
0

Åh läcker vas. Hur hög är den? 

Jag kan se framför mig hassel med gröna fräscha ormbunkar på som slingrar sig upp till ytan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Roxie
0

Läckert! Jag älskar min räkvas! :)
Vad för räkor har du tänkt dig?

// Sofia

[Udoon]
0

Kul form på den! Hur stor är den? Tycker glaset ser väldigt tunt ut högst upp, hoppas det håller, men då är jag lite paranoid med sånt😃

LajvKrattan
0

Om du byter ut 2/3 av sanden i botten mot jord (som läggs under sanden) så kan du ta bort filtret eftersom jorden innehåller den bakteriekultur som filtret annars står för. Vad gäller inredning är det alltid snyggt att bryta upp växtligheten med hardscape som stenar och rötter. Om jag vore du skulle jag också försöka fokusera på att främst ha stängelväxter eftersom de gör sig bäst i höga akvarier och variera längden mellan växtgrupperna för att göra layouten mer intressant.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Roxie
1

Fast när det gäller en vas så rekommenderar jag att du har kvar filtret, men sätter utblåset precis vid ytan så att vattnet får rörelse på ytan och på så vis syresätter vattnet. I och med att det är en vas så är det en väldigt liten yta där syreupptag sker, till skillnad från akvarium.

// Sofia

Tina32
0

Den är ca 70 cm hög, och är inte så tunn som den ser ut. 

Har beställt svart soil som jag tänkt ha som översta lager så räkorna syns. Det blir nog vanliga Körsbärsräkor till att börja med. Har även en 30l nano med körsbär, rainbow och CR i.

Önskade jag kunde hitta hassel här i norr, men har sökt igenom alla djur och blombutiker här i stan utan att hitta nån.

Filtret ska vara kvar, funderar däremot att byta ut det till ett sera l 60.  Eller om jag ska ha 2 olika filter i, just för att få rörelse på ytan men även syre och filtrering längre ner. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra ännu.

Har även vallisneria i mina andra akvarium som jag ska norpa skott från och stoppa ner, när tid finns. 

===

[Tinitusan]
0

ja jag funderar oxå på hur syresättningen skulle fungera med jord under, det blir i så fall walstad om jag inte är helt ute o cyklar men det konceptet undanröjer väl inte behovet av att vattnet inte ska stå still?

nu får jag nog läsa på lite ;)

mimåne
0

Jag bor också i Norr. Jag har vistats i butiker i Piteå samt Luleå och där stöter jag på hassel titt som tätt. Att finna det i en djurbutik kan man i princip glömma, men blomsteraffärer brukar ha. Finns det inget inne för tillfället så skulle du kunna fråga efter hos personalen. De har säkert i sortimentet och kan beställa in.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tina32
0

Får väl ta en tripp till grannstäder och kolla om det finns på deras blombutiker.

Lilolizeit
0

Har du frågat i blombutikerna? "min" affär som ja handlar hassel i, har det inte ute i butiken, men har bakom disken/ på lagret

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Anon
1

Hmmm behövs verkligen filter? Ta i lite jord, och köp en luftpump med en lång lång slang som du placerar längst ner i akvariet. Då bubblar det ju lite därifrån och du behöver inte oroa dig för syrebrist :). Och dessutom blir det snyggare än att ha filter i enligt mig

Tina32
0

Nä det är inte snyggt med ett filter i, så jag ska tänka på hur jag ska göra. Det fick flytta in 2 små platy yngel i går kväll, som ligger och trycker på botten pga att utblåset är riktat neråt, så det måste ändras på.