Stinkande akvarium
Som rubriken lyder har mitt akvarium börjat lukta äckligt. Tror det var i tisdags kväll jag la i en bit broccoli åt snäckorna, då var allt som vanligt. I onsdags när jag jag kom hem från skolan hade lukten kommit, så jag tog upp broccolin och bytte kanske 10-20% vatten. Igår luktade det fortfarande lika illa, så då bytte jag kanske 70% av vattnet (tog vatten från mitt 250L). Nu tycker jag att lukten i princip är helt borta, men jag funderar på vad som hände.. När jag märkte det så trodde jag direkt att det var ett äpple som dött, men alla lever fortfarande. Något annat jag upptäckte var att min lilla burk med krossat äggskal luktade lite mögel (jag har strösslat i lite då och då), kan detta vara orsaken? Eller har någon annan varit med om att broccoli börjat lukta i akvariet efter så kort tid? Den var ju inte dålig, jag hade ätit från samma "omgång" broccoli. Vill gärna höra vad ni tror, för något har ju blivit knasigt när det börjat lukta om akvariet. Om det gör någon skillnad så är karet på 54L och där bor postisat, sandsnäckor och äpplen.
/Sofia
Broccoli och andra kålsorter är väl lite kända för att lätt kunna börja lukta. Nu har jag inget akvarium men om jag ger broccoli eller annan kål till mina marsvin och det blir något som ligger kvar tills nästa dag så börjar det gärna lukta.
Har också hänt mig. Jag la i en bit broccoli på kvällen och på morgonen var vattnet i grön nyans och det stank. Är säker broccolin som har "ställt till det". :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Okej, då verkar det vara broccolin som är boven.. Behöver man göra vattenbyte om det skulle hända igen tro? För snäckorna är så förtjusta i det ;)
/Sofia
Jag tror det är bäst att mata i mindre mängder, då borde inte vattnet påverkas!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Okej, tack så mycket :)
/Sofia
Jag säger också att det ät broccolin, har varit med om samma. När mina får det nu så har dom bara ett par timmar på sig att äta av den, sen plockas den upp..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes