Fiskägg säljs tydligen... vad är det för arter ?
Vad är det för fiskar, en del ser ut att vara åt Kampfisk hållet, häftigt att det faktiskt går att köpa ägg, som kan bli fiskar
det är en killifisk, har precis fött upp ett gäng som jag fick av xanna här på forumet som föder upp o säljer!
Vad är för speciellt med dem ? Har inte läst något om dem… ;)
Kan inte så mkt men de lever väldigt kort tid o deras ägg ligger i princip i lera o jord under torkperioden som sedan kläcks när regnperioden sätter igång
Hej!
Hos killifiskarna finns det en mindre procent som är Årstidsfiskar.
Årstidsfiskarna lever en ganska kort tid. En del har en levnadsläng på bara 3 månader och andra kan leva upp till 1 år. De lever i vattenpölarna som blir under regnperioderna och lägger sina ägg i marken. När pölarna torkar ur ligger äggen kvar och kläcks igen till nästa regnperiod. Hur lång tid äggen ligger i diapaus varierar. En del arters ägg ska ligga i torka 4-12 veckor och andra kan inte kläckas förrän efter 6 månader och kan fortsätta att ligga i torka i flera år.
Dessa fiskar trivs i mindre akvarium. Eftersom deras fortplantning är beroende av att deras miljö torkar bort, så kan de snarare bli väldigt stressade av att vara i ett för stort akvarium.
Killifisk lever många gånger hela sitt liv i en enda pöl. Deras blivande partners är med stor sannolikhet nära släktingar även i det vilda, så de är byggda för extrem inavel. Deras överlevnad hänger på det. I fångenskap är det väldigt vanligt att man håller de olika stammarna rena från varandra och att man enbart parar vidare inom det egna släktledet. Det är inget fel i att köpa en killifisk som "bara" har ett artnamn, men om man köpt en killifisk med uppfångsplats och datum i sitt namn, så bör man hålla den isolerad och enbart avla inom den linjen för det framtida intresset inom hobbyns skull.
Jag rekommenderar Nothobranchius för nybörjare inom årstidsfisk, men som vanligt är det viktigaste att man skaffar en fisk man verkligen tycker om, vill läsa på ordentligt om och sedan ge det bästa man bara kan ge.
Är ni intresserade av att köpa killifisk-ägg av alla de olika slag så köp hellre från http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?fwkillifishe
Det går att köpa ägg från både växtlekare och årstidsfiskar/torvlekare som kan skickas på posten (YES! I KNOW!)
Köp inte mixpaket med flera arter. Skulle ni ha turen att få alla att överleva, så kan ni sedan få ett helvete när ni ska försöka luska ut vad som egentligen är vad och det finns inte en expert som skulle kunna hjälpa er att hålla isär honorna.
Börja med någon enstaka. Läs på. Skaffa er sedan en till art. ;)
Hej, tack xanna, jag blev bara så fashinerad, men killisar ska väl helst gå själva utan andra fiskarter ? Jag vet inte vad de äter eller något, men antar att det förmodligen inte är så mkt för mig som kommer ha ett 54liters med några olika fiskarter.
Den gemensamma nämnaren för alla killifiskar är att de är alla rovfiskar. De älskar levandefoder, men de flesta kan leva gott på flingfoder eller granulater.
Jag tycker att de flesta fiskar förlorar sitt naturliga beteende när de skuffas ihop i sällskapskar. Visst kan det gå bra att ha killifisk med andra arter, men det finns alltid risk att fiskarna hämmar varandra och att du inte kommer kunna njuta av dessa små juveler så som de verkligen kan vara.
Normalt finns det ju riktlinjer hur stora akvarium en fisk ska vara, finns inte det för killisfiskar..? Såg tom en på aliexpress där skålen var bara lite större än själva fisken.. men så smått ska de väl ändå inte ha…
Till exempel epiplatys annulatus trivs väldigt bra i ett välskött, växt-tätt 10-liters kar och kan gott gå några stycken däri.
För stora kar kan bli stressande för många av de mindre killifiskarna och de normala riktlinjerna fungerar inte för dessa fiskar.