Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 8141 ggr
[Tinitusan]
1

Mina Kar och projekt del 1

det har ju blivit en del trådar under de här månaderna och jag tänkte att det kanske är dax att samla dem alla i en istället, blir enklare så ;)

har ju nu 7st kar o ett 8e på gång då sonen oxå vill ha ett eget.

375l med heltäckande ramp som har malawisar, vanlig Ancistrus, en regnbågshaj, en albino kinesisk algätare, 3 siamesiska algätare.  här har jag fluval fx5 ytterfilter o en mindre cirkulationspump.

350l öppet hörnkar som strax ska göras om till ett malkar, det projektet kommer jag lägga upp här i denna tråden, idag går 5-6 koppartetror, 3 siamesiska algätare, 2 pakistanbotior, 3 hyperancistrus L333, 2 helenor(har stora problem med kanelbullar här)vita äpplen, kommer lägga till 2 st botior till som redan är beställda o förmodligen ett gäng koppartetror till.  Lmalarna jag planerar till detta karet är följande ancistrus L034 ett par som jag hoppas kunna få till lek med, Panaqolus L204 3-4st som jag hittat men väntar på att de ska bli leveransklara. baryancistrus L200 3-4st som jag hoppas kunna få ut ett par av så småningom o då får paret vara kvar o de två andra flytta till var sitt av mina andra stora kar. leporacanthicus L264 samma tanke som L200 dock har jag inte hittat denna malen hos ngn än, tips mottages ;)
har 2st innerfilter här aquael turbo filter 2000 resp 1000 som ger rejält fräs på vattnet.

325l kub nästan 70cm högt o öppet kar med scalarer, ett stim zebra danios, ett stim albino corydorus, mina två lekpar albino guld Ancistrus plus några yngre. här har jag eheim prof 3 600 2075 ytterfilter.

110l med heltäckande ramp, här har jag ett par Ancistrus super rot, beställda nu i juli o ska hämta om 1-2 veckor, detta karet kommer helt anpassas till lekparet för att de ska leka o producera yngel. här har jag även rosa äpplen, kommer oxå möjligtvis husera ett eller annat yngel från de andra karen om det behövs. Här har jag ett eheim aquaball 180 innerfilter. Dock kommer jag ev köpa hem ett aquael turbo filter till beroende på.

25l med heltäckande ramp, här har jag regnbågsräkor o rosa posthorn, posthornen är enbart för försäljning o räkorna är tanken att de efterhand ska läggas ner i de större karen o fungera som både det ena o det andra ;)
här har jag en mindre pump av okänt fabrikat.

2st 25l öppna kar med röda sakura/körsbärsräkor, 5st galaxy rasbora i det ena o snart 3-4 killi av modell mindre i det andra(dessa har jag precis kläckt o kommer lägga upp bilder) elefantsnäckor i det ena o martensi snäckor i det andra, dessutom kommer dessa husera mina nykläckta malyngel efterhand som de plockas upp ur de större karen, vidare flyttas de till 56l o 110l när de växt till sig. här har jag 2st ehiem aquaball 45.

56l heltäckande ramp, detta är min sons blivande kar o här kommer mina två Platy som blivit kvar sen jag hade sällskapsfiskar i 375, en hane o en hona så där lär nog bli fler haha, blå o gula äpplen, o några malyngel. vad som kommer mer här i får ju sonen bestämma men förmodligen inte mkt mer då storleken är begränsad. här har jag ett innerfilter modell större än det i 25l av okänt märke.

bilder o länkar till mina andra trådar kommer strax =)

MsSofieG
1

Följer även denna tråd :)

[Tinitusan]
0
[Tinitusan]
1

haha det där är bara ett urval av alla trådar jag skapat, o får tillägga att jag har full förståelse för om ni periodvis varit trötta på mig haha, men kan tillägga att jag lärt mig MASSOR på dessa månaderna o kanske mkt pga mitt tjatande o många inlägg, men nu ska jag försöka att hålla så mkt som möjligt i denna tråden så blir det mindre för er att ignorera om ni känner så ;p

[Tinitusan]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häri simmar några nykläckta Nothobranchius korthausae, första gången jag provat att kläcka själv, intressant process då äggen ligger ett antal veckor i torv först. Byter delar av vattnet varje dag o matar 4-5 gånger så får vi se hur det går!

[Tinitusan]
0

Mitt andra lilla projekt, min Ancistrus hane hade tagit sig vatten över huvudet då hans första kull ännu inte lämnat grottan innan han lät honan lägga mer rom, då han såg utmärglad ut o jag dessutom inte ville ha små yngel simmandes i hörnan nu när jag ska göra om (de vanliga Ancistrus ska ju dessutom flytta till 375) så valde jag att flytta grottan till 25l med hanen i, det gick till synes bra igår men imorse hittade jag honom utanför grottan o ynglena simmandes fritt så jag valde att stoppa i honom i 375 o romen i yngelboxen framför 2075 så får vi se hur det går!

Lillyrod
0

#4 De är väldigt vackra men synd att de lever så kort tid.

peppe_ing
0

följer :)

[Tinitusan]
0

lillyrod, ja runt 8-9 månader vad jag förstått va? tanken är väl att lära sig leken o proceduren runt där så man ändå kan ha fisk i de små karen hela tiden =)

[Jens]
0

Jag har nämnt det tidigare men kanske har du missat det? Jag läste att du har 2 st 25 L kar varav den ena med Red Sakura och Körsbärsräkor. I detta kar har du galaxyrasboror också? Isåfall vill jag berätta att dessa små söta rasboror äter tyvärr räkyngel. Trevlig tråd som jag naturligtvis följer…

[Tinitusan]
0

ja nej det vet ja, tanken var dock att de skulle hålla hydror etc i skick, hade ju även svarta sakura i det ena, dock dog båda mina honor där så jag sålde av hanarna, de röda har producerat massa räklingar trots galaxy så nu ska jag dela upp de röda i båda karen med galaxy i ena o killi i andra, bara räkor har helt enkelt inte fungerat för mig, hydrorna kom tillbax o även tubifex har varit ett problem så nu får det bli fisk i istället o räkorna får vara kvar som lite bonus men inte längre fokuspunkten.

[Jens]
0

Ok, då vet jag. Jag fick nån och en annan räka när jag hade rasbororna i karet men när jag tog bort dem så flödade det fram så nu får jag plocka då och då. Funderar på att köpa sakuror för att bättra på stammen lite.

[Tinitusan]
0

ja det gjorde ju jag, 3 honor som nu fått bebisar o karet är fullt så perfekt läge att dela upp dem, konstigt egentligen att de svsrta krånglade så mkt, på 4 månader bar den ena honan rom en gång, andra gången dog hon o den andra bar aldrig rom o dog för ngn dag sedan…

[Tinitusan]
5

Så här ser mina underbara kar ut idag inkl min lilla stol jag sitter på när jag studerar mina fiskar, att skaffa akvarium är det absolut bästa jag gjort för mig själv förutom min son!

[Jens]
0

Vilken vy! Förstår att du njuuuuter ! =)

[Tinitusan]
0

fullkomligt, på sätt o vis är det nästan bättre med två "små" än ett stort så man kan ha olika typer av fisk, mina albino corydoras är underbara att titta på =)

o malawisarna är så fulla av liv!

[Jens]
0

Jag ser på bilden att scalarerna har en bit kvar till ytan! Fantastiskt! Det är nästan så att man skäms själv som bara har 50 cm höjd på karet.

[Tinitusan]
0

haha ja en BRA bit, dock är inte den stora i ännu, har just nu kvar den elaka vite o den store i hörnan, dels för att inte överbelasta karet bara så där direkt o dels för att jag vill ge mitt lekpar chans att leka igen, bråkstakarna kan ju faktiskt gå kvar i hörnan ialla fall tills jag ska göra om hörnan för malarna!

Draken
0

Härlig vy :D

Följer den här tråden också :D. Funderar faktiskt på att göra en egen samlingstråd för alla mina kar, jag har ju några stycken, både kar och trådar  ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

haha ja det är ju en tröst att veta att jag i alla fall inte är ensam ;p

sitter just nu o funderar på var vi ska få rum med min sons 56 liters haha!

[Tinitusan]
0

Idag har jag gjort iordning mina två små i hallen, givetvis missade jag 2 svarta sakura när jag tog med dem till min handlare, men nu är i alla fall karen rensade o rengjorda, hittade 5 vanliga Ancistrus yngel som åkte över i den vänstra o mina martensi har fått smått oxå, ÄNTLIGEN, två små har jag sett hittills =)

[Tinitusan]
3

Så här ser det ut nu =)

[Jens]
0

Du har jäklar i mig en massa jobb varje vecka att sköta ;)

[Tinitusan]
0

haha ja fast dessa har jag inte direkt gjort ngt med sista veckorna, eftersom de är öppna fyller jag bara på vatten efterhand som det dunstar men nu behövdes botten slamsuga o andmaten rensas ut o filtrena rengöras, annars är dessa inte mkt jobb!

[Tinitusan]
0

25st från senaste kullen o 5 från förra =)

[Jens]
0

De är så gulliga när de är så små! 🙂

[Tinitusan]
0

Pappa o pojkarna ;)

[Tinitusan]
0

flyttade grottan med hanen igår till 25l då jag sett att de små börjat lämna o 110l är ju reserverat för mitt super rot par som kommer i vecan eller nästa vecka, 25 blev det igår men då hade inte alla lämnat grottan, idag blev det 49 o jag har säkert missat ngn haha

[Tinitusan]
0

Efter typ 2 månader med 2 Pakistan botior o några veckor av 2 Helenor ser hörnan fortfarande ute så här varje morgon =/

[Tinitusan]
0

=0

Lillyrod
0

Så tråkigt med en sån invasion. Jag har fått in kanelbullar i mitt 152 liters. Jag tror de kom med affinisarna i vattnet men jag plockar hela tiden så jag har nog fått bort det mesta. Ett tiotal om dagen hittar jag nu.

[Tinitusan]
0

ja det är drygt, det faktum att det är ett 350l hörnkar gör det nästan omöjligt att manuellt plocka bort dem! jag hade invasion av posthorn i mitt 110l men det gick att manuellt plocka bort, tog några veckor men numera plockar jag bara ett par st i veckan, hörnan däremot..

nu när jag gör om kommer jag ju att tömma o då blir det till att plocka så mkt som möjligt, det tillsammans med 2 till pakistanbotior o förhoppningsvis förökning av helenorna som ska vara en hane o en hona så vi får se hur det tar sig framöver, fördelen är väl att de städar rätt bra när de är så  många haha

[Tinitusan]
0

Haha så har det går för första gången! Tur man har täcke i soffan o bra hörsel lol

[Tinitusan]
0

O där har min andra albino hane fått in en hona i sin grotta för första gången =)

[Tinitusan]
0

=)

peppe_ing
0

# 26 massa söta småttingar!! 😍

[Tinitusan]
0

haha ja nu har jag räknat till över 50st!

[Tinitusan]
0

tydligen bästa grottan i karet eftersom först höll honan till där o nu är hanarna oens om vems det är ;)

Susedalens
0

Följer 😃

[Tinitusan]
0

verkar numera som min före detta lilla hane som gått i 375 har överhanden, han har ju varit i slagsmål med min albino algätare några gånger vilket är största anledningen till att jag valt att ha vanliga bruna Ancistrus där i nu istället, så han har väl tuffat till sig, medan min andra större hane bara fött upp kullar sista månaderna o aldrig behövt oroa sig, det går i alla fall lugnt till så de kommer nog snart samsas, finns ju 3 andra ypperliga grottor att hålla till i =)

mimåne
4

Oj! Visste knappt om jag skulle titta bort eller inte.. Din tumme såg verkligen helt fel och konstig ut vid första anblicken..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

haha ja det reflekterar ju

[Tinitusan]
0

Nu har alla scalarer fått flytta in i kuben, hoppas de samsas så jag slipper dela dem =)

[Tinitusan]
1

=)

[Tinitusan]
0

Nu är kuben klar, invånarna är som följer: 7st scalarer 7st zebra danio 6st albino pansarmalar 7st albino Ancistrus en till Ancistrus kommer läggas till, o förmodligen några fler zebror o skulle jag stöta på helsvarta scalarer kommer det få flytta in 2st sådana men ingen ingen annan typ av fisk för karet känns väldigt balanserat nu o det är en fröjd för ögat!

Lillyrod
0

Det blev ju kanonsnyggt!

[Tinitusan]
0

tackar, ska väl tillägga att om att i fall jag skulle stöta på ngn hyperancistrus som jag tycker om kan det hända att den oxå får flytta in i detta karet ;-)

[Tinitusan]
0

andra nyheter är att jag igår köpte 3st pakistanbotior till så nu har jag 5 st i min hörna, o flyttade även över min ena siamesiska algätare från 375, hade ju 3-3 i hörnan o 375 men den ena i 375 blev hela tiden jagad av de andra 2 så nu får hen prova att bo i hörnan istället, kan hända att jag flyttar alla till 375 om algerna ser ut att få fäste annars får de nog gå alla så småningom i hörnan o tillfälligt husera de andra karen när det behövs!

[Tinitusan]
1

Sen jag la i lite drivved hittar jag ofta dem liggandes på pinnarna, roligt beteende!

peppe_ing
0

Måste bara fråga: var hittade du dina ljusa malgrottor? Sitter här å stirrar på mina kar å kom på att ett par såna skulle behövas :)

[Tinitusan]
0

dem kan du beställa av xanna här på forumet!

peppe_ing
0

Aahh tack! Får slänga iväg ett mess när jag klurat klart på hur många som behövs :)

[Tinitusan]
0

gör så o hälsa från mig =)

Draken
0

Blev jättefint, tror säkert att Scalarena kommer att trivas alldeles utmärkt där :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

tackar, har haft lite nitrit sista dagarna så det har varit 2 vattenbyten om dagen med vatten från de andra karen, inte helt oväntat då både kareto filtret var nytt, men nu är det brutet o matning försiktigt är på g!

desutom fick jag precis höra att mitt super rot par har kommit, hoppas de är fina i färgen, hämtar i helgen =))

[Tinitusan]
2

mina fina scalarer

[Tinitusan]
2

L-333

[Tinitusan]
1

mina två egenupfödda platys som blivit kvar sen jag hade sällskapsfiskar i 375l

[Tinitusan]
0

ett äpple

Lillyrod
0

Jättefina bilder!

[Tinitusan]
0

tackar, fick ju passa på tt ta ngt kort här hemma oxå när ändå den stora kameran varframme =)

hejkomochhjälpmig
0

#57 Åh, vilken urläcker Platy den där gröna! 😍 *avundsjuk*

[Tinitusan]
1

jag vet inte var du bor men det lär nog säkert bli fler ganska snart som det ser ut nu haha så kommer säkert sälja ett gäng sen =)

hejkomochhjälpmig
0

Bor utanför Göteborg så det är lite för långt bort :( Annars hade jag gärna köpt ett gäng sådana. Så himla fin, helt i min smak! :D

[Tinitusan]
0

Nyförvärv =D

[Tinitusan]
0

=)

[Tinitusan]
0

Jag hoppas på att hanen färgar ut lite bättre !

mimåne
0

Åh vad tjusig den lilla skalaren med blå toner är!

[Tinitusan]
0

Tackar mimåne, har två st sådana =)

[Tinitusan]
0

Liten o mager med trasiga fenor är hanen men vi får se vad några veckors kärlek kan åstadkomma, han verkar dock vara ganska jämn o fin i färgen, inga stora bruna fläckar i alla fall!

[Seaside]
1

Vad fina kar du har Tinitusan! Gillade layout:en i dubbelkaret #21 skarpt

[Tinitusan]
0

tack tack kära du, ja mina 25liters i hallen är jag mkt nöjd med =)))

[Seaside]
0

Det förstår jag! Väldigt bra jobbat🙂

Smulan80
0

skitsnyggt som vanligt jag är inte nådigt avundsjuk på din scalar kub. :)

[Tinitusan]
1

Hehe tackar! Dock har jag redan börjat spåna på drömkuben med altum scalarer i ;p

sauk1
0

Fina bilder! Grymt avundsjuk på skalarer, något jag själv skulle vilja ha. Men visst motstånd finns internt i huset på fler/större kar 😂

sauk1
0

Vad är det i #69?

Har du märkt av om L-333orna äter växter? Går själv i tankarna på andra malar än Corydoras, men jag brottas ju med mitt eget inre som älskar djungeln i karet :) Några tips på icke växtätande?

[Tinitusan]
0

Tackar, L333 är en hypancistrus, alltså en köttätare!

[Tinitusan]
0

Idag fick kuben sällskap av ett 15-tal zebror till så nu är det far uppe i övre delen av karet =)

[Tinitusan]
0

Det var ngn här på forumet som sa att de hade noll impuls kontroll o jag kan ju härmed joina klubben haha

[Tinitusan]
1

Hittade platina scalarer o kunde då inte låta bli att ta med 3 hem!

[Tinitusan]
0

MEN om ni nu trodde att det var mitt impulsköp så tror ni fel, har ju trots allt en enorm scalarkub som har gott om plats eller hur? Nej impulsköpet kommer här haha

[Tinitusan]
0

;D

[Tinitusan]
0

dessa två ska få husera som enda paret i min hörna förrutom malarna o botiorna, har inte gillat denna fisk innan förrän jag stötte på en fullvuxen variant i helgen, helt otroligt charmig o jag föll pladask! =)

Draken
1

#79 Jag är ordförande i den klubben, så välkommen in :p

Jättefina bilder annars. Och jag lovar, du kommer INTE att ångra impulsköpet, de är otroligt charmiga och blir väldgt personliga och sociala. Jag kan klappa mina om jag vill ;)

Om jag av någon anledning stoppar nmer handen i akvariumet, så simmar de (alla 4) direkt in i handen på mig och smånafsar 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

tackar tackar, har ni veckomöte o stödgrupper i stil med AA kanske??

mysigt! mina malawis o scalarer äter oxå ur handen även om jag oftast håller fryst mat med pincetten.

ja nej jag kommer säkerligen inte ångra mig även om jag förmodligen skulle ha väntat tills efter jag gjort klart karet. just nu huserar de längst in o undrar säkert vart dom kommit, ska se till att bygga upp karet efter deras behov oxå nu så kanske är en fördel ändå att jag köpte dem innan =)

mimåne
0

Vilket trevlig impulsköp! Papegojciklider är så söta.

[Tinitusan]
0

tack, ja vi får hoppas de kommer att trivas o tittar fram snart, kommer ju tyvärr som sagt skrämma dem lite igen när de får bo i min plastbalja över natt men efter karet är fixat kommer jag garanterat inte röra om mer i karet det lovar ja haha

o as we speak ser jag den ena koma simmades runt hörnan o kikar ut ur framrutan, första parkett till tvn har de ju så får kanske fråga vad de gillar för show ;p

peppe_ing
1

Dom e ju sååå fina! 😍

Å det där med noll impulskontroll känns såååå väl igen så räkna med mig på mötena ;)

[Tinitusan]
0

ja väldigt söta, kanske lite udda kombination med alla L-malar men det kommer nog bli bra tillslut ;)

marta01
1

Vilken fin skalarkub!

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

[Tinitusan]
0

tack så mkt!

[Tinitusan]
0

så today is the day för min hörna, har precis tömt ena karet i hallen på martensi snäckor, mina 5 stora o en bit över 20st snäcklingar så nu är det karet redo för helenorna som ska få rensa ut ordentligt på skräpsnäckor innan de får flytta vidare till nästa kar!

[Tinitusan]
0

Helenorna flyttade

[Tinitusan]
0

Då var Fiskarna incheckade på B&B

[Tinitusan]
0

O karet tömt, först simmade en av papegojorna in bakom en rot i väggen o kom inte ut så jag fick bända loss den roten för att få ut fisken sen fick jag göra samma sak för en av botiorna o den sista botian satt fast ordentligt o hamnade över vattenytan så honom fick jag dra loss med våld, det knakade i den stackars fisken men väl loss sprattlade han runt så i med honom i baljan med de andra o hålla tummarna på att han överlever!

peppe_ing
0

Envisa firrar som inte fattar att du ska göra fiiiint till dom :p

[Tinitusan]
2

Så där nu tror jag att jag är klar =)

wille_wille
0

Väldigt snyggt 👍

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kigon
0

#97 Skulle nog behöva anlita dig till att inreda mina akvarium… 😂 So otroligt snyggt, åter igen! 😮

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tinitusan]
0

Och så var det klart o papegojorna har får mat för första gången, de gör sig så fint mitt det svarta

[Tinitusan]
0

=)

[Tinitusan]
0

Kuben har fått lite nya växter

mimåne
0

Du har kul du ser jag :) Har du lust att sälja av några martensi snäcklingar förresten?

[Tinitusan]
0

98 99 tusen tack, det är så himla roligt att fixa till kar, jag hade absolut kunnat tänka mig att jobba med det om det bara funnits en akvariedesign skola ;p

mimåne haha yup roligt roligt! o absolut, de ploppar ut fler o fler så det kommer def behövas säljas av så småningom men de växer långsamt, dock vet jag inte riktigt hur det var med att skicka dem, för mig många dog för folk, för alla utan mig nästan?

mimåne
0

Ja, någon pratade ju om att de behövde vara under vatten även vid transport för att klara sig. Man skulle ju kunna transportera i breathing bags som med t.ex räkor.

[Tinitusan]
0

ja just det, var får man tag på sådana? har aldrig skickat räckor heller

Susedalens
0

Verkligen snyggt! Tror jag ska bjuda hem dig, så kan du få inreda mitt akvarium.😉

Jag bor ju också i Skåne så det är inte så långt.

[Tinitusan]
0

haha ja men då kommer jag gärna ;)

[Tinitusan]
0

o tack så klart!

mimåne
0

Har googlat runt en stund och det enda jag hittar på nätet är denna sida samt att det säljs på ebay.

[Tinitusan]
0

ah men det kan kanske vara värt att beställa tack så mkt =)

sauk1
0

Pimpyourshrimp.com har också breathing bags. Fördelen med dem är att du fyller med vatten och lämnar ingen luft kvar i påsen. Då skvalpar invånarna runt mindre vid transport.

[Tinitusan]
0

ah ok, ja men så borde de ju gå att skicka då ju, tack för tipset ska kolla in dem där oxå!

peppe_ing
1

Supersnyggt! Där kommer malarna att stortrivas :)

Susedalens
1

#108, ja , det kan helt klart vara värt en middag!👍

[Tinitusan]
0

peppe ja det tror nog jag med, då jag förmodligen kommer få några extra med som dessutom kommer bli för stora så småningom kändes det extra viktigt att bygga upp en rejäl "bostad" så de trivs under tiden de växer =))

hehe suse det låter som en bra deal, jag är på!

EmmaiNorr
0

Oj vad snygg möblering! Gillar hur högt allting blev, papegojan "poppade" verkligen i med den inredningen.

[Tinitusan]
1

Idag såg jag en Pakistan botia i affären med vad som att ut som en medfödd skada, han har ingen stjärtfena, men detta till trots var hen minst lika aktiv som de andra, jag uppmärksammade affären o de erbjöd mig hen gratis o inte kunde jag säga nej till det så nu ska han få sälla sig till mina 5 andra =)

[Tinitusan]
0

tack emma, ja  de gör sig mkt bra mot det svarta! lite svårt att få bra bilder men det är faktiskt min pump som ger så fint fördelade syrebubblor i hela karet som gör att det nästan ser grumligt ut, har nu ssatt i båda mina innerfilter som tillsammans kör 3000l/h så det bör klara båda papegojorna o många malar är tanken!

[Tinitusan]
0

botian som satt fast igår har även han en synlig skada på stjärtfenan som nästan är helt borta, måste varit från att jag drog, fick ju ta i ganska hårt o eftersom han satt fast ovanför vattenytan o jag inte fick loss roten som var limmad hade jag inte mkt val, hoppas han kommer överleva o nu har han ju fått en likasinnad vän, måste vara ödet ;)

[Tinitusan]
0

Mitt zebrastim som simmar mestadels uppe precis under ytan i kuben är så oerhört vackert att titta på nu när det blivit fler, som jag älskar mina fiskar!

[Tinitusan]
0

=)

usvead
0

Du är en sann djurvän! Hoppas det går bra för båda två.

[Tinitusan]
0

haha ja det är jag nog =)

har inga problem att avliva om det är nödvändigt men tycker jag gör allt jag kan för att ge dem ett "värdigt" liv! uppdatering kommer hur det går för stumpisarna haha

[Tinitusan]
1

Så där ja nu tror jag bestämt att jag gjort mig förtjänt av en hedersplats i vår nya klubb ; p

peppe_ing
0

HOPPSAN! :o Vad ska få bo där? :D

[Tinitusan]
0

här ska mina vanliga Ancistrus få bo, albino i en, super rot i en o golden med blå ögon i en o sen blir det äpplen o yngel i två!

tror jag, frågan är bara var jag ska göra av den för den är enorm! blir säkert i mitt lilla sovrum i slutändan om jag nu inte ställer ner den i källaren, men då kan jag ju inte titta på dem så mkt som jag kommer vilja utan ett jädra rännande upp o ner, fast jag skulle ju kunna göra ett fiskrum i källaren a la GuUuLd ;p

peppe_ing
0

Klart du ska göra en fiskkällare! ;)

Men om du har problem med ställningen så vet jag preciiiiiis vart den kan stå! Men du kan få komma och inreda och hälsa på den när du vill ;)

[Tinitusan]
0

hahaha!

ja kanske en dag när jag uppgraderar till 720 för malawisarna OCH om fixar att få till mal aveln så den kommer igång, då har jag ett litet rum i källaren som skulle kunna husera några kar, men som det är nu vill jag helst inte ha ställningen i källaren utan ska försöka fixa till lite plats i mitt sovrum, den kan stå där 110l står men problemet är att jag inte bara kan avveckla det karet imorgon eftersom det är fullt med äppel bebisar o de är ju himla svåra att få ut helt o vill inte döda ngn juuuu, så då måste jag lyckas flytta på det karet o ställa det ngn annanstans, ja du förstår mitt dilemma haha

[Tinitusan]
0

har i alla fall hunnit gå igenom allt, alla ramper o lysrör fungerar, dock fattas säkringar till 3 ramper så det får jag iväg o köpa imorgon!

av de 5 pumparna jag fick med var 2st helt ok men de 3 mindre var skit, de dånar högt högt så de åker i papperskorgen, jag har 2 pumpar här hemma liggandes som jag kan ta så även en extra pump måste inhandlas imorgon.

fick bara en doppvärmare med då han menar att värmen stiger uppåt o värmer de resterande karen, men eftersom jag ska ha malar som gillar värme ska jag även införskaffa en doppvärmare imorgon, köper en stor till kuben där jag just nu bara har en liten o sen tar jag den lilla som extra till ställningen.

peppe_ing
0

Va en klok kvinna som för några dagar sen skrev " finns det hjärterum så.. " du får prioritera bort något annat.. Behöver du verkligen en säng ;) hahaha Ser fram emot bilder på allt igång sen. Hur stora är karen ?

[Tinitusan]
0

haha sant sant =)

de fyra nedersta är 70liter med måtten 80x35x25 o det översta är lite större, 85x35x25 varav 25 är höjden så det är väldigt låga kar, men det är ju perfekt för malar!

[Tinitusan]
0

Så impulsiva jag har varit igång igen, som nu kanske så har jag inte varit nöjd med mina invånare i hallens kar, räkor är inte min grej helt enkelt! Har funderat lite på kampfiskar istället så idag fick 2 herrar följa med hem! Räkorna o galaxy rasbororna får flytta över till de nya karen!

[Tinitusan]
0

=)

[Tinitusan]
0

Även en utökning av mitt stim koppartetror som nu ska få bo i mitt 110l som jag inte kan avveckla pga äppelsnäcklingarna ;)

[Tinitusan]
0

Så här flyttar man ett 110l kar som är igång när man är ensam ;)

peppe_ing
0

Oohhh kampisar !! ❤️❤️ vilka snyggingar! Strunta i malarna och dela av karen i ställningen och ha massa olika stiliga kampfiskhanar istället ;)

mimåne
1

Haha! Tror inte jag kan annat än skratta ;)

usvead
1

#136 Himmel!!😮Hur har det gått, fick du det på plats?

[Tinitusan]
0

peppe haha nja det räcker gott o väl med två, de gör sig väldigt fint i hallen nu, bilder kommer =)

mimåne haha ja det vsr säkert en rolig syn men skam den som ger sig o ja visst är den på plats i storarummet nu, rena akvarierummet nu med 4 kar haha

[Tinitusan]
1

Så här blev det, karet i sig är inte iordning, ska ju försöka plocka ur så många äpplen som möjligt innan jag dekorerar om, tanken var ju att göra om men så här i efterhand är jag nöjd med placeringen o eftersom jag får så många extra malar kommer jag förmodligen behöva karet om jag inte vill ha mer än en sort hyperancistrus i samma kar.

Draken
0

Vilka härliga bilder :D

Har du vägarna förbi Sundsvall så skall u få komma hit och inreda akvarium också ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Apistojohan
0

Djäklar vilken fin ställning med bra mått. Lycka till med kampfiskarna. Ska du ha dem ihop? Det är som du nog vet ett allmänt veterligt akvarist-ajabaja (men själv har jag kunnat låta ett gäng växa upp utan att de slog ihjäl varandra, men visst gruffades det en del, särskilt efter att de hade ätit röda mygg).

[Tinitusan]
0

hehe rovfisk vem vet vem vet ;)

[Tinitusan]
0

johan haha nej ihop ska de inte gå som du sökert förstår, om du skrollar upp så ser du bild på mina två 25liters jag har i hallen, här ska kampisarna få gå i var sitt kar =)

[Tinitusan]
0

Så var jag i farten igen, men de ropade mot namn o kostade nästan hälften av de två små jag hade hemma så då kunde jag bara inte gå ur affären utan dem ;)

[Tinitusan]
0
Lilolizeit
0

Ooh, vilka sötnosar! Jag älskar deras konstant förvånade ansiktsuttryck!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
1

Så söta bilder när man ser de två yngre kika på de större i bakgrunden.

[Tinitusan]
0

ja de är helt underbara, jag är sååååååå förälskad i dem!! de två små var lite buffliga o kaxiga mot de stora men det gjorde ju verken till eller från haha påminner mig om sådana där sumodräkter man kan ta på sig haha!

peppe_ing
1

hahahaha härmed förklarar jag Tinitusan till ordförande i klubben akvaristshopoholics utan impulskontroll ;)

Men måste erkänna att jag också hade haft svårt att lämna dom sötnosarna i affären :p

[Tinitusan]
0

haha ja alltså jag hade ju redan bestämt att jag skulle köpa två till o när jag säg dem, billigare än de är i någon annan affär här runt o dessutom inte med ett allt för stort veck vid "nosen" så var det självklart!

annars har jag nog ok impulskontroll förutsatt att det inte är ngt jag planerar att skaffa "sen" haha

dock har jag lite dåligt samvete för de siamesiska algätarna som så vackert vilat på mina pinnar i karet sen jag gjort om för de finner inte riktigt ro, men papegojorna är ju snälla så jag hoppas på att de vänjer sig, de är ju inte rädda för dem eller så..

[Tinitusan]
0

Så nu öre ställningen på plats o igång o redo att ta emot malarna i eftermiddag!

[Tinitusan]
0

Oo så tar vi kar för kar: 70l med pump som pumpar 200-400l/h här ska mina äppel snäcklingar få gå!

[Tinitusan]
1

Andra karet nerifrån, pump som pumpar 500l/h o här ska mina röda körsbär få gå o förmodligen ett par av mina albino anxiety.

[Tinitusan]
0

Kar nr 3 nedifrån, samma pump som föregående, här är det tänkt att mina regnbågsräkor ska gå, o mitt lilla stim av galaxy rasbora o ett par av guld Ancistrus med blå ögon.

[Tinitusan]
0

Nr 4 nedifrån, pump som pumpar 1100/h(kommer ev byta ut mot samma pump som föregående) o här får mina super rot bo o ev nån annan.

[Tinitusan]
0

Kar nr5 högst upp, detta är 78liter o pumpar 1200l/h, om jag byter pump i kar 4 kommer jag flytta upp den pumpen hit, här ska jag ha ngn typ av hypancistrus förmodligen L-333

Susedalens
0

Wow, du har verkligen fått till det. Blir säkert jättebra, det ser redan fantastiskt ut.

peppe_ing
0

Herregud hur har du hunnit få ordning på allt?? Ser riktigt bra ut i alla fall!

[Tinitusan]
0

tackar!

o haha vet inte hur jag hunnit!! har lite problem med värmen i karen, får inte upp det som jag vill då den doppvärmare som var med inte fungerar bra o jag bara hade två extra, men tror i alla fall jag får upp det till 24 o det fungerar ju för Ancistrus generellt även om det nog bör vara högre för att få dem att leka, så doppvärmare står nu på inköpslistan!

sauk1
0

Wow! Helt galet. Med så få invånare i karen blir det ju världens lyxigaste resort för dina djur ;) Eller har du expansionsplaner? ;) Ser fint ut! Är det några snygga nymphoides jag ser i bild också? Snart får du snacka m GuUuld om system för autovattenbyten…

[Tinitusan]
0

haha ja planerna är ju att det ska föröka sig lite smått med yngel som sen går att sälja, kom på att jag har ett platypar som måste ner någonstans men funderar på om de gillar strömt eller föredrar lugnt, nu går de med koppartetrorna i 110l vilket de i o för sig kan göra, mer en estetisk fråga antar jag ;)

nymphoides, de stora gröna bladen väl? o ja det som blev kvar, tyvärr tog de stryk när jag tillfälligt planterade dem i min hörna i väntan på ställningen, men men det ser toppen ut nu med o dessa hoppas jag tar sig så småningom!

[Tinitusan]
1

Efter en första rensning i 110an =)

[Tinitusan]
0

Några större rosa fick flytta in hos röda körsbärs =)

[Tinitusan]
0

De små i sitt egna kar =)

Kamp
0

Jag blir sjukt avis på dina fina kar. Jag får möblera om i mina till hösten. Nu är jag inte hemma på några veckor, så fiskvakten matar och jag åker hem när det är dags för vattenbyten. Jag kan nog sålla mig till gruppen impulsköpare, jag med, efter mitt köp av plattisar. Som tur var impulsköpte jag ett kar med starkare pump som de kan flytta till. Jag bor ganska nära vättern, så jag får nog ta en sväng dit och leta driv ved. Det är ju otroligt snyggt i dina kar!

javascript:nicTemp();

[Tinitusan]
0

O mina elefanter har oxå fått flytta till 28-29 graders karet!

[Tinitusan]
0

O så kampisarna, herr blå

[Tinitusan]
0

herr röd/blå ville inte vara med på bild tyvärr så en annan gång ;)

[Tinitusan]
0

kamp haha välkommen i klubben då ;)

[Tinitusan]
0

aarrggghhhh det är SSÅÅÅ nervigt att låta ngn annan transportera fiskar kan jag här med intyga! personen i fråga har kört från stockholm runt halv 11 tiden o har nu bara precis kommit till ljungby!!!!

hon kan inte ha kört mer än i max 90 km/h haha

Lilolizeit
0

Wow vad du har legat i Tintusan! Ser kanon ut. :)

[Tinitusan]
0

tack så mkt lilo, är faktiskt mkt nöjd! så här nu när man tittar är karen faktiskt perfekta räkkar haha synd jag inte gillar att bara ha räkor i ett kar!

mimåne
0

Är det dina malar som kommer?

usvead
0

#161 Hur högt är det mellan hyllplanen? Det är inte så att lysrampen till respektive kar avger lite värme till det som är precis ovanför när de väl har stått på ett tag?

marta01
0

#164 , #166 vad gott om snäckor och vad söta dom är :)

[Tinitusan]
0

mimåne jo de kom ifag, dock inte alls så många som jag trodde då hon, till mitt förtret, lyckades sälja de flesta i sista sekunden, o de hon trodde var guld med blå ögon visade sig vara albino, men 6 st fick jag hem i alla fall, 2st L200, en L014, en L027 o en hon inte fick sålt L074.

usvead jo så är det ju men det verkar inte kunna värma upp till 28 grader som jag ju vill ha men jag har nu den som bara blir lite jummen i första karet där äpplena går sen har jag doppvärmare i kar 2 som mäter 28 där mina super rot o elefanter nu går sen ingen i kar 3 där jag har röda körsbären o äpplen o galaxy o där håller det ca 24 sen doppvärmare igen i kar 4 där jag ska flytta över ett av mina albino par o det håller oxå 28 sen hålleröversta karet nu 26 o där fick mina 2 Platy flytta in då jag var tvungen att ha ngn där ju.

marta ja de förökar sig med rasande fart, vet knappt var jag ska göra av dem haha

[Tinitusan]
2

L200

[Tinitusan]
2

L014, L027 & L075

Lilolizeit
0

Jisses vilka snyggingar.! 😍

kigon
0

L014… 😮 Akta så inte någon knycker dem 😇

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tinitusan]
0

ja de är oerhört vackra! L014 är min favorit oxå!

[Tinitusan]
0

så jag har knappt kunnat sova i natt för jag är villrådig hur jag ska göra med karen, hade ju så bra planer på alla de extra malarna jag skulle få o nu måste jag tänka om, har helt enkelt lite för många  kar o för få malar nu haha.

men jag har ju två lekpar albino Ancistrus, tanken var att flytta ett o låta ett par gå kvar i kuben o sen plocka upp de ynglen efterhand men nu tror jag att jag kommer flytta över båda paren i var sitt i ställningen, där går fortarande 3 mindre kvar i kuben plus 3 vita äpplen så de borde räcka som städare tänker jag.

sen har jag nu 2 par super rot i ett av karen, dock är ingen lekmogen ännu så de får alla gå i samma kar, när de börjat leka flyttar jag ena paret upp till karet med de röda körsbärsräkorna, som just nu får gå kvar själva med galaxy rasbororna.

på så sätt har alla karen fisk i alla fall…

från början var planen att köpa hem ett par l034 o två små l200 o en l091 från gbg men detta var ju innan jag fick en så bra deal på dessa malarna, som i slutändan inte blev bättre än den första ändå haha,  när jag sen bestämde att köpa hem dessa tänkte jag att jag hoppar de andra då jag trodde jag skulle få mer än jag fick, men nu funderar jag på om jag inte ska köpa dessa jag tänkte från början ändå, funderar på om jag ska låta 110 bli medusornas(034) kar o låta l200 gå kvar tills de växt till sig eller flytta dem till hörnan, allternativt låta 110 bli l200s kar tills de växt ur det o istället ha medusorna i ställningen o då låta ena albinoparet gå kvar i kuben, hmmm, att ändra planer är jobbigt kunde ju som sagt knappt sova i natt ;p

peppe_ing
0

L200 å L014😍😍jisses!!!

[Tinitusan]
0

ja mkt fina! kommer handla in 2 till små L200 o hoppas de kan växa upp o föröka sig så småningom!

jag har nu flyttat båda mina albino hanar, den ena med sin kull i grottan o en hon till hanen som inte har kull på g, de går nu i var sitt kar.

[Tinitusan]
0

Idag är herr röd-blå betydligt mindre skygg =)

[Tinitusan]
0

Min L027 tittade fram en sväng idag

[Tinitusan]
0

Haha titta vad jag hittade! Dock finns alla äpplen i karet!

Lilolizeit
0

Haha. Det måste ha varit lite oväntat.

[Tinitusan]
0

haha jaaaa, alltså jag hittade ett äpple på golvet för ca 2 veckor sedan, måste ha varit det men då borde ju klasen vara mogen nu o det är den inte haha

de har i alla fall fått flytta in i mitt 110 nu så det borde inte bli fler klasar på min inredning ;p

mimåne
1

Haha! Vilken rolig överraskning. Fin plats de valde också, för vem skulle inte vilja kläckas på ett doftljus!

[Tinitusan]
0

haha ja men precis! jag hade inte hjärta att ta sönder kokongen speciellt inte eftersom den förmodligen suttit där i närmre 2 veckor så de är nog snart klara..

mina äpplen lägger hela tiden o jag har gjort så att jag krossar 2/3 o sparar 1/3 för att hålla antalet nere lite för att höja vattennivån fungerar ju inte som ni ser haha o i 110 som har heltäckande ramp klättrar de upp i taket o lägger där istället =0

mimåne
0

Vilka envisa rackare du har. Men nu Tinitusan, har jag väntat länge och ivrigt på svar från dig i privat meddelande. Hur blir det? Jag är otålig! :)

usvead
0

#193 Menar du att det kan bli snäcklingar av kokongen som sitter där? Det är ju fantastiskt 🙂

mimåne
0

#195 Så länge platsen hålls nog fuktig så kommer det fungera.

[Tinitusan]
0

mimåne det har jag missat kollar med en gång!

mimåne
0

Tack! Den som väntar på något gott, vill inte vänta alls..😇 :)

[Tinitusan]
0

haha nej så sant så sant!

[Tinitusan]
0

alltså jag har svårt att få en bra balans mellan mina scalarer i kuben, den store jagar fortfarande mitt lekpar så hanen håller sig alltid bland växterna förrutom vid matdax då kommer han fram, o den större vita som innan var så elak verkar helt ha kapitulerat o håller sig sen ca en vecka tillbax gömd bland växterna o verkar knapp vara intresserad av att ens äta de sista dagarna, i övrigt ser han inte sjuk ut.

en av de nya vita har istället tagit över med en hemsk attityd o jagar runt på alla de andra små, o jag ska ärligt säga att jag inte riktigt vet vad jag ska göra, dessutom tycker jag att bottenfiskarna flämtar lite o nu misstänker jag starkt att det är pumpen som inte fungerar korrekt, pumpen jag inte längre har kvittot på suck…

ngn som har några förslag? ska jag göra av med den store o den vite, innan jag la i dem så fungerade ju gruppen ypperligt ihop o lekparet simmade runt fritt, diskutera gärna lite fram o tillbaka med mig =)

marta01
0

#200 det låter ju nästan som deras fel, men det kanske inte finns plats till alla att ha sitt revir, vet inte hur revirhävdande dom är eller om dom ens är det 🤔 men bråkar dom två?

[Tinitusan]
0

ja det är det ju till viss del, men karet är på 350liter så det är nog inte utrymmet det handlar om, de två sins i mellan bråkar inte, jag såg att en av mina danios blivit krokig så jag vet inte om det kan vara så att det är ngn sjukdom på g i karet som beror på dåligt vatten pga mitt ytterfilter, jag tog valet att avliva den fina fina vita scalaren som hållt sig undan sista tiden o inte ätit ordentligt o givetvis den krokiga danion. men frågan är om jag ska plocka ut den store o lägga honom i hörnan så länge o se om balansen mellan fiskarna blir bättre.

jag rengjorde även filtret som i vanlig takt redan var oerhört skitigt, jag slits mellan att filtret är dåligt o filtret är bra, de ska ju inte behövas rengöras en gång i månaden som jag fått göra med detta, samtidigt fastnar ju skiten som sitter komma från karet, o att det fastnar i filtret innebär ju att filtret fungerar…

undrar om det kan vara happylifes filterbakterier som jag använder som kan vara boven?

jag tycker att jag egentligen är i behov av ett bättre ytterfilter för att få bukt med problemet för jag tror verkligen det beror på det, att sälja 2075an är ju inte att tänka på men den hade ju kunnat användas till min hörna som extra hjälp till innerfilterna, men problemet är att jag verkligen inte har råd med ett ytterfilter, o just nu finns det inga tillräckligt starka resp prisvärda på blocket så jag känner mig lite inmålad i ett hörn här…

marta01
0

#202 men om du inte har råd med ett nytt yterfillter så föreslår jag ett botenfilter dom är mycket billigare(till vårt 375l kostade det under 1000 lappen och ett yter filter till samma kar kostade över 2)+ man behöver inte rengöra något och det blir väldigt strömt i karen fast istället behöver man slemsuga oftare någon stan måste skiten hamna.

[Tinitusan]
0

Ja fast 1000kr är tyvärr oxå mkt just nu, plus ett bottenfilter kräver väl att jag gör om karet vilket jag inte alls vill då jag precis fixat det…

marta01
0

#204 halft om halft det räcker med att du skrapar undan lite grus så du får ner plattan/plattorna alltså man behöver inte möblera om hela akvariet om det inte är väldigt litet.

[Tinitusan]
0

Ah ok fast sen ska det väl upp därifrån? Jag har ju byggt rotvägg för att dölja som inte tillåter Plats Hela vägen ner, o slamsugning blir svårare i just detta karet eftersom det är nästan 70 högt. Dessutom vill ju inte scalarer ha strömt vatten. Jag ska klura lite på hur jag ska göra o se om jag på nåt sätt kan få ordning på karet budgetvis

mimåne
0

Men varför tog du livet av den lille vita?😕Hade den bara fått ro och möjlighet att komma fram kanske den hade varit hur pigg som helst..

Jag tänker också direkt på Rovfisk när du berättar om osämjan dem emellan. Rovfisk har en egen skalarkub med, ja.. Jag vet inte hur många skalare men många är det. Högst troligt har hon erfarenhet av osämja och ska jag vara ärlig är jag själv också nyfiken på hur hon håller dem sams.. Något jag funderat på ett antal gånger.. :P 

Vad är det för pump du har till akvariet? Det skulle inte nödvändigtvis behöva vara fel på själva pumpen utan kunna räcka med ett dåligt munstycke till utblåset som inte skapar nog bra med syre. Tänker jag. Samtidigt ska du gå på din egen känsla för det är oftast den instinkten som är rätt.

peppe_ing
0

Är lite oreda i min scalaregrupp med. Den ena muckar med en .. Som ger sig på en annan.. Som ger sig på nästa osv.. Vet inte om det kan hjälpa att röja om i karet men det har du ju iofs precis gjort.

[Tinitusan]
0

det var samma vita som cissi gav mig för den bråkade hos henne, o redan efter ca 2 veckor hos mig började den terrorisera mitt lekpar o efter en månad började den ge sig på den store, sen blev det lite bättre i kanske 1-2 veckor sen började den igen o så höll den på så, pratade faktiskt med cissi om detta o hon höll med om att det kanske vore bäst att avliva om den inte blev bättre då den bara hade fortsatt även om man giett bort den till ngn annan, när jag flyttade den så började den dra sig undan mer o sista veckorna har den som sagt inte synts förrutom vid mat o sista tiden har den inte kommit fram för att äta ens, tvivlar på att den höll sig undan för att den var rädd för de andra när den spenderat så mkt tid att jaga o dominera, ngt var fel..

pumpen är min eheim 2075, jag har nu samma problem i kuben som jag hade i 375, allt blir dammigt av skit o pumpen måste rengöras ofta o bottenfiskarna flämtar, den klarar helt enkelt inte så mkt vattenvolym ensam. detta är samma pump som varit ett rent helvete att starta så det har varit krångel från dag ett med den..

har suttit o funderat på detta hela kvällen, sen jag skaffade papegojorna till hörnan har innefiltret haft lite svårt att klara trycket så egentligen hade jag behövt ett ytterfilter hit oxå, speciellt eftersom jag planerar att stoppa i några fler malar så småningom. dessutom hade kuben behövt en lysramp för växternas skull, två ytterfilter o en ramp är mer än jag klarar ekonomiskt.

om jag däremot avvecklar kuben(TILLFÄLLIGT) så skulle jag inte bara slippa utgiften för ramp o bättre filter, jag hade dessutom kunnat ta 2075an o koppla på hörnan vilket gott o väl bör täcka behovet där. jag kan omplacera alla fiskar i kuben här hemma utan scalarerna så de hade jag fått sälja, men då hade jag ju oxå kunnat dela på gruppen så hade det problemet varit löst.

det känns tråkigt att behöva avveckla ett så pass nystartat kar, men samtidigt har jag ju nu ställningen o en malodling i full gång som känns som en prioritet, novis är jag absolut än men det är malarna jag verkligen brinner för. O kuben finns ju kvar, kanske stöter jag på en ramp som passar eller ett bättre ytterfilter senare i höst o då kan jag slå till o starta kuben igen med bättre förutsättningar!

nja har inte hundra bestämt mig än men det känns som om detta faktiskt är bästa lösningen just nu…

mimåne
0

Om det fungerar att möblera om beror väl på vad de bråkar om..

peppe_ing
0

Jag har en ramp men två rör till 375an över men den är nog för lång?

[Tinitusan]
0

ja nej möblera om tror jag inte, den store har varit på lekparet o då speciellt hanen så det handlar nog mer om att det är den store som bestämmer o det låter han inte lekparet glömma.

tack tack men den är för stor, behöver en 90cm, har ju letat på blocket o här o satt ut annons på blocket o här men inte hittat ngn, det finns en på PWSS för 2st 60cm rör men den kostar typ 1800, o då återstår ju sen behovet av pumpar som ju är betydligt mer akut än lysrampen egentligen…

mimåne
0

Det ska visas vem som är högsta hönset alltså. Då är det som du säger att en ommöblering inte är aktuell.

[Tinitusan]
0

ja precis, o visst är det väl så  att fiskar som kroknar kan göra så av dålig vattenkvalitet? det är ju ytterligare ett tecken på att 2075 inte klarar av jobbet…

ja jag får se, ska sova på saken, inte ditekt så att det måste göras imorgon, i så fall blir det först nästnästa vecka när mamma har min son så jag kan fixa allt i lugn o ro..

mimåne
0

Att fisken har kroknat beror kanske på att något är fel men kan också vara p.g.a hård inavel. Med tanke på dina andra problem så gissar jag på att något faktiskt är på tok.

Jag tycker det låter så konstigt att det skulle vara ytterfiltret då jag också har denna pump och inga som helst problem. Jag har hört så mycket bra om den. Har du för hög belastning i akvariet som gör att det blir svårt för pumpen att underhålla det tro? Speciellt malar skitar ju ner en hel massa.

Du har onekligen mycket att tänka på nu med allting, kanske kommer din iver och impuls ifatt dig här. Dina akvarium hann ju trots allt knappt stabilisera sig och antyda hur de skulle fungera innan du hann köpa nytt. Att avveckla kuben för en tid är ju en lösning, men samtidigt också väldigt tråkigt.

Lilolizeit
1

Ja du, ytterfilter är dyrt å likaså ljusramper. Har du kollat eheim Classic serien? Jag upplever att den är betydligt billigare än deras andra serier. Jag har 2 stycken Classic 2217 och dom funkar kanon. Beställde mitt första från Danmark eller Tyskland och det landade med frakt på ca 1100kr har jag för mig.

[Tinitusan]
0

nja överbelastning tror jag inte med tanke på att pumpen ska klara så pass mkt som den ska, har visserligen mkt fisk, runt 30st, men då är ju ca 15st små zebra danio, men karet, om än nystartat hade ju ingången pump o "gammalt" vatten den har ju uppvisat samma problem i 375an o då även när det var mina sällskapsfiskar, Platy o Svärdbärare, hade ju periodvis inte mer än kanske 10-12 fiskar då.  pumpen är def ett måndagsexemplar, har ju som sagt haft problem med den sen dag ett…

o ja absolut, givetvis finns det en baksida på att vara ivrig o impulsiv, kuben i sig var ju en födelsedagspresent o inte alls i planerna egentligen, tanken var ju innan att flytta 2075 till hörnan o köra med mitt stora innerfilter men när jag fick kuben så tänkte jag att då kan jag ju ta den dit, skulle kanske absolut tänkt till en gång till att den kanske skulle uppvisa samma problem som enda pump i ett nästan lika stort kar, dock trodde jag ju att problemet i 375 delvis berodde på gruset o substratet. sen å andra sidan hade jag inte ens skaffat akvarium från början om det inte var för min impulsiva sida så jag hade inte bytt bort den för ngt ;)

[Tinitusan]
0

Lilo, ja det finns ett 2217 på blocket för 400kr som jag tittat på nu säkert tusen gånger sista veckan haha, är ju dock skeptiskt pga erfarenheten med 2075, som tekniskt sätt ska vara bättre än 2217, sen är det ju lite vanskligt att köpa begagnat, man vet inte hur gammalt det är o hur sliten tex impellet är…

har oxå spanat efter lysramp, har hittat en med ett rör för under 600kr, ska fundera lite till, vill ju verkligen inte avveckla så om jag kan få ihop det ändå vore det ju absolut bäst =)

[Tinitusan]
0

ok så här är en tanke, jag hade ju en köpare till mitt lekpar scalarer, det är ju de som inte får simma fritt för den store, om han fortfarande är intresserad kan jag sälja dem o få in lite pengar, i annonsen med 2217 finns även en äldre ramp som är 95cm, den skulle ju fungera tillfälligt, sammanlagt skulle det landa på 500kr minus om jag får sålt lekparet.

med ett ytterfilter till hörnan får jag loss ett innerfilter på 1000l/h som jag i så fall kan sätta i kuben som skulle göra det mer effektivt.

hur är det som plan?

[Tinitusan]
0

har hittat ett annat alternativ, beroende på vilket eheim professinal 2 filter det är så finns en annons i ängelholm för 500kr inkl filter, en slöjstjärt o ngn mal o lite småfisk o 250 liters kar, karet o slöjstjärten vill min väninna ha o så hade jag kunnat ta rampen o filtret o småfisken.

peppe_ing
0

#220 Det tycker jag låter som ett himla bra alternativ! Trist att behöva avveckla något du slitit så med :(

[Tinitusan]
1

det är eheim 2026 vilket duger till min hörna o dessutom får jag doppvärmare o ramp o en slant för karet av min väninna så det är ett toppen alternativ, jag är mkt glad =))))))

[Jens]
0

Nämen! Jag har aldrig sett något liknande förut. Att de har gått så långt för att lägga en klase och sen gå tillbaka till karet? Häftigt !!

[Tinitusan]
0

haha nej visst var det ganska överaskande haha!

så nu har jag hämtat kar o slöjstjärt o ancistrusar o ytterfilter, karet o filtret är fullt med tofsalger så det blir till att rengöra ordentligt, fördelen är väl att OM det skulle "smitta" över i hörnan så går där ju redan 4 siameser redo att tackla problemet ;)

rampen visade sig vara 95cm så den ska jag spraya svart o införskaffa ett nytt lysrör till efter den 25e så är det nog redo sen, tänk så bra det kan bli bara man tänker till litegrann!

[Tinitusan]
0

Imorgon får hen flytta till min väninnas damm med likasinnade, Def en god gärning dessutom då stackarn fått leva hela sitt liv i ett 130l kar med 25 grader. ..

mimåne
0

Nämen oj! Det var ju billigt dessutom! Himla bra :) Hoppas det löser sig för dig nu så du kan få lite lugn och ro med allt och bara njuta!

[Tinitusan]
0

Åh mimåne njuter gör jag hela tiden, o lika mycket genom mina projekt som när jag sitter o njuter med en kopp te o studerar! Så det är nog bara att vänja er för känner jag mig själv rätt så kommer jag fortsätta ha många järn i elden haha ;p

[Tinitusan]
3

Min fina fina L014 =D

hejkomochhjälpmig
0

*dregglar ner hela tangentbordet över alla dina fina malar*

mimåne
1

Jag har ett projekt som väntat på att startas i flera veckor nu och bara av tanken på att jag ska starta upp det, det glädjer mig och får mig att njuta! Jag förstår precis vad du menar =)

[Tinitusan]
0

o det blir fler imorgon, då kommer jag spendera mina sista sparade slantar på mina sen länge planerade malar =))))))

Lilolizeit
0

Ser fram emot en bildbomb i morgon då! ;)

[Tinitusan]
0

haha mimåne ja du ser! o lilo absolut, det kommer bli ett par L034 som är beställda sen över en månad tillbaka, sen var tanken två L200 men dessa var slut, så nu blir det nog ett par L201 o kanske ev ett par L106. sen vill jag ha en egen bonusmal åt mitt malkar, om det blir L091 eller kanske L600 får vi se, beror lite på men det är imorgon som gäller, de andra malarna jag köpte snubblade jag ju på av en händelse o fick oerhört billigt, men jag är spänd, ska bli mkt mkt roligt!

[Jens]
0

Ojojoj, vilka fina malar du har skaffat dig!!

Dina kar som du har inrett är ju perfekt för malar så de kommer verkligen trivas hos dig.

[Tinitusan]
1

tack jens o ja det var ju liksom det som var tanken från början att jag skulle införskaffa lite exklusiva L-malar som dock inte är för svåra =)

dessutom verkar jag få hem ett gäng andra fiskar idag som en vän till min mamma ringde o berättade att en kille ville bli av med, fick lite uppfattningen att han skulle göra sig av med dem på ett eller annat sätt om ingen tog dem så i vanlig ordning sa jag att det löser jag, får se vad det är, ett gäng ciklider tror jag vilket jag kan ta själv o ngn mal som var 8 år kan jag säkert oxå ta om det inte är en 40-50cm gibbiceps haha men resten får jag nog sälja av för en billig peng här på forumet eller till min handlare i perstorp, spännande att se vad det är o ännu en gång kommer mitt fiskmotell till användning ;)

[Jens]
0

Verkar som du har fått bra kontakt med en butik som du kan lämna fiskar till. Jag har också ett ställe som gärna tar emot mina när jag vill bli av med dem och det är väldigt snällt. Jag har också sett att de har fått dem sålda återigen så det känns bara bra.

[Tinitusan]
3

ja det är en privat handlare, dock vart jag mindre nöjd med super rot paret jag beställde via honom, hanen var inte så fin o honan dog igår, men han tar emot allt o betalar även en slant o de fiskar han själv har tar han väl hand om så besällninsvaran känner jag inte att jag ska hålla honom för, kan till o med bli så att han tar in en ny åt mig, vi får se!

dock går jag faktiskt i funderingar på om jag inte ska göra om mitt källarrum till avarierum ändå, hade varit bra att ha tt extra kar stående permanent o då hade jag även kunnat ha min ställning där, ngt att fundera över kanske om ett år eller så när jag uppdaterar till 720, då får jag ju mitt 375 ledigt, plus det är lagom tidsfrist på om malodlingen kommit igång, galet jag vet men jag hade mkt väl kunnat tänka mig lite försäjning på hobbynivå ;)

Lilolizeit
2

Jag skulle nog säga att det är galet att inte utnyttja ett källarrum.. 😛😃

peppe_ing
0

Måste hålla med föregående talare/skrivare. Klart det ska vara akvariekällare ;)  Du är min nya idol Tinitusan! Beundrar din energi och drift!

[Tinitusan]
0

=)

Lilolizeit
2

Men kom igen nu, jag vill inte titta på påsarna, vill se fiskarna. Haha 😃

Susedalens
0

Jag håller med Lilolizeit, vill också kika på innehållet i påsarna. förresten klart att du ska ha en akvariekällare.😉

[Tinitusan]
0

ja alltså, när killen i GBG säger att han letat efter ngn nere i skåne som kan distribuera L-malar åt honom o att jag ska kontakta honom så fort jag fått igång ett ev akvarierum i källaren så blev ju inte saken enklare haha

billder kommer, tyvärr inte så bra bilder men men

[Tinitusan]
1

Ok jag hatar eheim!

[Tinitusan]
1

Sa jag att jag hatar eheim?

[Tinitusan]
0

Sa jag att jag hatar eheim?

[Tinitusan]
0

Aarrgghh

[Tinitusan]
0

ja som ni ser blir det inget ytterfilter till hörnan idag eller förmodligen de närmsta veckorna eftersom jag nu måste köpa en ny del…

[Tinitusan]
0

Ett par L035

[Tinitusan]
0

Ett par L147

[Tinitusan]
0

Ett par L091 och en herre L075

hejkomochhjälpmig
0

Medusor är så häftiga! Din hane ser så himla tuff ut också, haha! De andra går ju verkligen inte av för hackor heller, oj oj oj vilka vackra fiskar de är och kommer bli när de gjort sig hemmastadda och färgat ut lite mer🤤😍

*inte alls avundsjuk eller något, inte alls* 😃

[Tinitusan]
0

haha ja tack tack, 034 är en av mina favoriter, o 091 ser ju inte mkt ut för världen där i burken men de är hemskt vackert svarta med sina färgade fenor.

ska göra om 110 snarts så det blir malparadis där oxå, just nu går där 034 o 147 o de små 200 men 200 ska flytta över till hörnan var det tänkt.

o killen hävdade bestämt att 091 var en av varje kön så förhoppningsvis stämmer det även om jag inte lär få reda på det inom närmsta tiden haha

[Tinitusan]
0

Herr L075 hat redan lagt beslag på stora grottan, nu får vi hålla tummarna på att min andra verkligen är en hona o att ett mirakel sker ;)

Draken
0

Vad snyggt du har fått det :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

tackar! jag måste säga att jag är mkt nöjd =)))

[Tinitusan]
0

Visserligen bara stjärtfenan men vilken skillnad i färg mot igår! L091 till vänster i bilden alltså inte L333 även om hen är oerhört fin i färgen oxå =D

[Tinitusan]
0

Rampen målad, nu fattas bara ett nytt lysrör! Sen har jag beställt delen till eheim från pwss som lovade att skicka redan idag!

mimåne
0

Du måste verkligen ha fått ett klippt och skuret måndagsexemplar av pumpen, så otroligt mycket krångel och problem du haft med den. Det ska verkligen inte vara så. Jag hoppas att du ändå inte blir avskräckt från märket.

Draken
0

Ni som undrade över sämjan i scalarekuben, jag har gjort en berättelse om just den och hur det funkar sinsimellan fiskarna.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53f1dae9ce12c42e40000c1f-scalarekuben-fragor-och-svar?discussions-1

Tänkte det var bättre att göra en egen tråd, än att kapa Tinitusans :) Här kan ni även ställa andra frågor om det är något mer ni undrar över :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
1

mimåne detta var den andra begagnade 2026!!!! haha

mimåne
0

Haha ojdå! Jag tyckte väl att munstycket såg lite annorlunda ut..

[Tinitusan]
0

Ja sjutton alltså men nu får jag förhoppningsvis delen imorgon så då hoppas jag få igång det ordentligt!

hejkomochhjälpmig
0

#257 Jag tänkte faktiskt på just L091:orna, de är ju så galet snygga! 😍 Kul att se att färgerna kikade fram så snabbt.

[Tinitusan]
0

ja eller hur? jag blev nästan lite orolig då de mer eller mindre var genomskinliga när jag tog ur dem ur påsen när jag kom hem men har spanat in båda o de är lika mörka o fina båda två nu så det är skönt!

[Tinitusan]
0

För att ge er en hum om hur mkt jobb jag har framför mig haha Rummet är ca 3.60x1.85 vilket egentligen är lite smalt för mitt tycke men det går!

[Tinitusan]
4

Rampen är på plats, lyckades även hänga drivved uppifrån vilket gjorde sig väldigt bra tycker jag =D

peppe_ing
0

Ojojoj! hehe ja i källaren har du ju lite att jobba med men det kan nog bli hur bra som helst!

Blev superbra i kuben👍

[Tinitusan]
0

haha ja mkt mkt mkt jobb…=0

jag är lite fundersam, har haft lite tendens till nitrit i min hörna förra veckan, min tanke var att det kan ha varit lite känsligt pga ombyggnaden etc då det var mer eller mindre helt tomt förrutom botten, dessutom hade jag ju lagt i två stora papegojor o 3 malar, men nog trodde jag karet skulle klara det eftersom det varit igång den i maj eller ngt dessutom sparades ju ca 120 liter av karets vatten plus vatten från de andra karen.

vilket som gjorde jag 50% vattenbyte, tog 25% av kuben o 25% nytt, detta gjorde jag i 2 dagar sen var allt bra igen, väntade två dagar, matade lite väntade en dag o matade ikväll,tyckte att siameserna flämtade lite o papegojorna kliade sig så jag kollade vattnet igen o tendensen till nitrit var tillbaka!

nu slog det mig att detta hände med 375 när jag startade om den, i samma veva började jag använda PMDD, nu ska det ju bara vara nitrat i där men med 375 la jag aldrig i PMDD igen efter jag fick tillbaka nitriten andra gången o då kom det aldrig tillbaka, sen väntade jag två veckor innan jag la i bara halva dosen PMDD, enligt killen som säljer ska PMDD inte påverka men nu börjar jag faktiskt undra om det inte kan vara så ändå, vad tror ni?

jag bytte i alla fall 50% igen o gjorde samma som sist, 25% från kuben o 25% nytt, kommer ev göra om proceduren imorgon men sen kommer jag INTE lägga i PMDD utan avvakta ngn vecka precis som med 375an så får vi se..

marta01
0

en liten fråga  jag har förstått att man inte ska ha nitrin i akvarium men varför?

[Tinitusan]
1

nitrit kommer från fiskarnas bajs, om du sen inte har tillräckligt med snabbväxande växter o bakterier som kan omvandla det till nitrat finns det risk för att fiskarna blir förgiftade, o höga halter av nitrit kan vara dödligt, dock pratar jag endast om en liten mängd, har man dropptest ska det vara gult, är det oranget har man 0,3mg/l o sen är halten högre ju rödare nyans det blir.

jag kollar efter nitrit relativt ofta så det hinner aldrig bli ens så oranget som 0,3 men det är ändå inte bra för fiskarna o man bör göra vattenbyte direkt o dagligen tills testet visar gult igen, ALLA som har akvarie bör ha ett NO2(nitrit)test!

sauk1
0

PMDD kan ju omöjligen ge nitrit. Det gör snarare att växterna växer och renar ditt vatten bättre. Jag har haft nitrit i två sammanhang, för stor fisklast vid uppstart och när jag gjorde om räkkaret helt och hållet. Ena tillfället fanns pmdd i karet, det andra inte. Slumpen kan skapa en massa slutsatser, men om du tittar på vad du tillsättet så finns ingen nitrit däri. Men däremot skapas gynnsamma förhållanden för växterna, vilket är bra.

[Tinitusan]
0

Ja nej så tänkte ju jag med men samtidigt har jag aldrig får tillbaka nitrit så där efter bara ngn dag annat än när jag använt pmdd, öre det inte konstigt att det kommer tillbaka så fast man inte matar?

[Tinitusan]
0

Jag har i alla fall brutit spiken igen o samtidigt flyttat över den store scalaren o den bråkiga o vips så har lekparet o den gule kommit fram =) Så då får jag väl kanske sälja dem istället.

Draken
0

Herregud vad snygg kuben är 😍

Som din källare ser ut, så såg mitt vardagsrum ut tidigare idag, innan de hämtade kuben 😊 Lite bättre ordning nu, men jag skall städa undan ordentligt när jag har gjort vattenbyte i 720 litern ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

haha rovfisk så illa kan det knappast vara!

o tack så mkt, den är verkligen underbar att titta på, flyttade ju över den store o lille bråkstaken, den lille är inte glad, han blir nu hunsad av papegojorna o den gule mollyhanen som fick flytta in i hörnan då jag inte visste var jag skulle göra av honom haha, kanske kan jag prova att flytta tillbaka honom sen igen, men den store får nog bo kvar i hörnan , inget roligt att ha hon som ensam scalar men samtidigt är det nog bästa lösningen, han har ju i o för sig gått ensam hela sitt liv innan han kom till mig, kanske oxå därför han beter sig som han gör…

Draken
0

Det är så det brukar fingera hos mig ;) Deb som hunsar de andra, blir oftast hunsad själva när de byter miljö. Du kan ju försöka flytta tillbaka den lille i varje fall efter ett tag, vem vet den ä kanske riktigt snäll och trevlig med de andra ;)

Det kan nog vara s¨å att den store är bråkig med de andra sclarena om den har varit van att vara ensam hela livet. Han vet helt enkelt inte hur han skall bete sig gentemot de andra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

ja det är nog så, får se hur jag gör, nu är det istället full rulle i hörnan!

den ena lille papegojan är rädd för de stora som nu jagar undan de små direkt, dock är den andra lilla tillsynes helt orädd haha de stora puttar rundor med hen som en boll men hen är tillbaks på 2 sek haha

sen sitter jag o tittar på mina underbara malar, de är så fina, alla är aktiva o visar sig, bara 091orna som fortfarande trycker på samma ställe, o det verkar som jag har 2 hanar av 075orna för de har båda hittat var sin grotta som de lagt beslag på!

han i gbg hade ju en hona oxå…hmmm…;)

usvead
0

#189 Hur har det gått med klasen?

sauk1
1

Doft-klasen? :) Den vill vi veta mer om. Snacka om samtalsämne att samlas kring om du sätter ljuset på middagsbordet och tänder; )

[Tinitusan]
0

hahaha sauk!

den ligger o flyter på kläckning i 110an så det går bara bra haha

[Tinitusan]
0

idag har jag kommit över 3st vuxna L-183 för en billig peng, den L-mal jag skrev upp allra föst i min "vill ha" bok hehe

sauk1
0

Hur hittar du alla dessa L-malar?

Susedalens
0

Va, ännu fler malar? Fast jag förstår dig, de är fina, jag blir också sugen på fler, men jag har bara "vanliga"  Ancistrus, 2 röda o 2 bruna. Gillar dom också. Gärna lite bilder på nykomlingarna förstås!

[Tinitusan]
0

haha ja jag vet inte, jag letar igenom alla blocketannonser o har elefantöron antar jag haha, dock har jag inte hämtat dem ännu utan min väninna tar dem åt mig o jag hämtar först på fredag eftermiddag!

Susedalens
0

Aha, då får jag lugna mig till lördag/söndag, när de kommit till ro och färgat ut. Det tar ju lite tid såklart, ska bli spännande att se dem.

[Jens]
0

#166 Vilken hääärlig syn på alla äpplen ! =))

[Tinitusan]
0

Susedalens ja det är kanske bäst ;) Jens ja visst är den bilden härlig!

[Tinitusan]
0

När man inte fått mat på ett par dagar på g lite nitrit i det nystartade karet är det många på kö för gobitarna ;)

[Tinitusan]
0

Pansarmalarna som jag egentligen inte ville ha passade på att påbörja att bli ännu fler ;) och kan tillägga att äggen även sitter på pumpen o doppvärmaren o växterna o o o ;)

[Tinitusan]
1

O kolla här, inte illa för att vara första gången, vilken superpappa! Givetvis försvann alla när lyset kom men där är massa små som precis börjat lämna grottan så smått =)

[Tinitusan]
0

Dessutom ser jag smått i malawikaret =)

mimåne
0

Oj vad du får tillökning :) Vad var det för pansarmalar du hade?

[Tinitusan]
0

hmm ja vad var det, fick 3 med ngn o 2 med ngn annan, tror det var fläckig o metall om jag inte minns fel, ingen aning om det kommer överleva ngn men det får vi väl se haha

[Tinitusan]
0

jag har nu frisimmande albino Ancistrus yngel från hanen som gjort detta för första gången, himla roligt att han fick till det så bra på första försöket, det är säkerligen minst 20st o fler inne i grottan, min andra hane tog ju 3 gånger på sig innan han fick en hel kull!

o pansarmalarnas rom finns fortfarande kvar!

[Tinitusan]
0

idag har varit några bakslag tyvärr, äpplena har ätit upp pansarmalarnas rom o malarna visade sig vara bara hanar så jag hoppade faktiskt det köpet, letar ju efter malar att odla på inte fler att bara titta på ;)

[Tinitusan]
1

Oohhh så glad att denna kullen äter!

[Tinitusan]
0

Nu börjar det likna ngt =)

[Jens]
0

Ska du fixa akvariehörna i källaren?

[Tinitusan]
1

Lite malodling var det tänkt ja =D

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.