Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1401 ggr
Wellcraft
0

Förbannad..

Ja då dog min Fjärilsciklid.. Fick ha den i 3 veckor.
Som nybörjare på akvaristik så förstod jag ju inte bättre, trodde att man kunde lita på affären spec när fisken var så dyr som 120 : -.
Men nej, som någon härinne påpeka såg den krokig ut, och nu när jag kollade närmre så såg jag att så var det.
Antagligen en hårt avlad & inavlad fisk fick jag.
Den lille blev inte särskilt gammal. Det kan inte ha varit mitt fel, åtminstone känns det inte som det. Mina vattenvärden är bra & all annan fisk mår super och är färggranna och fina.
Nu ska jag bara köpa fisk från affären jag litar på, affären jag fått resterande av mina FRISKA fiskar ifrån.
Nåja, nu när jag inte längre ska ha ett fjärilsciklidpar i karet längre, finns det någon fisk ni kan rekommendera?
Det är ett 56 liters (trodde det var 46 först men hade fel), akvarium med många gömställen & rot, tre platys, en kampfiskhane o en Ancistrus.
Fisken får väldigt gärna vara färggrann, jag har rätt så mycket plats över.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mallabralla
0

drottning rasboror är färgglada och snälla små stimfiskar, passar fint ihop med platy, Kampfisk och i din storlek på akvarium.

Sajtvärd på Perser iFokus

Sarah E
0

Vad trist. Tyvärr verkar det vara en erfarenhet många akvarister har just när det gäller fjärilsciklider. Som du säger så är de hårt avlade och således av dålig kvalitet och väldigt känsliga. Jag gjorde ett par försök med dem (de är ju så vackra) men gav upp. Hoppas du hittar någon fisk du gillar.

[Jens]
1

Det finns dock en sort som heter Boliviansk Fjärilsciklid som inte är av dålig kvalité. Kanske skulle det vara något?

Wellcraft
1

#3 Hm, ja det är sådana som den  bra butiken säljer, den säljer inte de vanliga öht.
Ska åka ner o ta mig en titt någon dag, synd bara att de inte är lika färgglada.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Roxie
3

Känns som att 56L är för litet för bolivianska fjärilsciklider, de blir ändå ganska stora och vill därför gärna ha större kar. I alla fall enligt  http://www.seriouslyfish.com/species/mikrogeophagus-altispinosus/

Sen är det ju inte rekommenderat att kombinera dessa ciklider med en Kampfisk. En Kampfisk ser oftast andra färgglada fiskar som konkurrens och kan orsaka ordentliga slagsmål och ciklider är rätt kända för att vara måna som sitt territorium. Läs i länken jag skickade under "Behaviour and compatibility". Läs även om Betta Splendens här: http://www.seriouslyfish.com/species/betta-splendens/

Även Ancistrus vill också gärna ha större kar.

// Sofia

[Jens]
1

Återigen så tänkte jag inte så långt och tur är att andra är uppmärksamma! tack Roxie =)

Wellcraft
1

#5 Jag har skrivit i otaliga tidigare trådar att jag ska flytta ancistrusen till ett större kar (den är bara 5 cm nu) senare.. Börjar bli tröttsamt att påpeka det gång på gång, tro mig jag har koll på fiskarna jag införskaffar. Vill absolut inte verka otrevlig men jag skulle inte skaffa en fisk för att låta den bo i fel eller förlitet akvarium.

Såg att den cikliden blev 10 cm så den är utesluten, men hann inte påpeka det.

Min betta är inte överdrivet aggro av sig & tål färgglada fiskar då denne aldrig gjorde något mot fjärilscikliden som fullkomligt lös i blått.

Blir nog några kardinaler eller neoner.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Berzerk90
0

Vill du ha lite större tetror finns även Rosentetra och Vinkeltetra bland annat.

Roxie
0

#7 Jag gick inte igenom alla dina tidigare trådar innan jag skrev en kommentar utan utgick från infon i ditt inlägg, jag citerar "Som nybörjare på akvaristik så förstod jag ju inte bättre". Då antog jag att du var nybörjare.

Bara för att din Kampfisk inte är särskilt aggro nu betyder det inte att den inte blir det i kombination med en annan aggressiv fisk :) Du gör som du vill.

// Sofia

Wellcraft
1

#9 Ja jag är nybörjare men klart som tusan att jag läser på om arterna jag köper… Har ju läst på om just Fjärilsciklid så insåg ju att det inte är den bästa arten, om man vill ha en långlivad frisk fisk.
Men antar att detta bara var en missförstånd, men det blir lite jobbigt att bli rättat i varenda tråd hela tiden (:

Och har inte sagt annat om min Kampfisk heller & hade inte tänkt släppa ner en aggressiv fisk till honom heller.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Roxie
0

#10 Okej, då har jag missuppfattat. För jag förstod det som att du inte läst på eftersom du stoppat ner fjärilsciklider i samma kar som din Kampfisk. Men att dessa fjärilsciklider nu dött och du funderade på att köpa nya sådana (fasta den bolivianska).

Lycka till med fiskvalet! Tråkigt dock att man begränsas så otroligt när man har ett litet kar.

// Sofia

Wellcraft
0

#11 Ne jag visste att de kunde bli aggressiva & utifall detta skulle ske så har jag ett annat större kar jag ska starta upp när som.
Men nu blev ju den lille bara bebis & han ju inte bli särskilt hävdande av sig…
Aja, bara att ta nya tag :)
Mitt andra kar är ju större (125) så där kan jag ha större fisk i sedan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Roxie
0

#12 Ja men dåså :)

// Sofia

mimåne
0

Vad tråkigt att det blev så. Jag antog att den var illa däran efter bilden där den såg krokig ut. Att det gick så för den är inte ditt fel, det är bara så deras öde är dömt. Det är så tråkigt att människan kan vara så självisk och avla ett djur så hårt.

Det finns många trevliga fiskar som är färgglada men jag har svårt att rekommendera någon art som skulle passa ihop med kampfisken tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mallabralla
0

slår i alla fall ett slag för drottningrasboran, lite större och lite roligare än neoner och kardinaler, tycker iaf jag ;) och som någon annan skrev, rosentetror är också jätte fina, framför allt vitfenade

Sajtvärd på Perser iFokus