Lek hos glasmal?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I morse när jag satt framför akvariet började mina glasmalar göra något som verkligen såg ut som lek! Har hört att det är väldigt ovanligt, så det dröjde en stund innan jag vågade hämta mobilen, ville ju inte skrämma dem.
Tror ni detta kan vara lek?Tycker ni jag ska göra något isåfall? Har ju ett ledigt 54L, men det känns inte som att de kommer leka om jag flyttar dem till ett så litet akvarium, även om jag skulle tycka det vore superkul med lite glasmals-yngel! 😍
/Sofia
Jag får nog hålla med dig. Visst ser det ut som lek men jag har ingen aning om hur det går till när de leker. Försökte googla lite info men hittade tyvärr inget.
Samma här, men jag sökte på youtube och i ett klipp där det stod "Glass Catfish mating behavior" betedde de sig på det sättet. Jag kommer nog att låta dem gå kvar i stora karet och hoppas på det bästa, kanske plantera lite fler växter. Tycker det var väldigt spännande om det nu var lek!
/Sofia
http://akvariebloggen.bloggplatsen.se/2010/05/30/3048153-indisk-glasmal/
Där tipsas om mat till yngel iallafall =)
Sådär gör mina också och har gjort i flera år men det blir aldrig någonting av det. vad jag kunnat se :( Men jag tror definitivt att det är lek.
Jag tror du gör rätt i att låta dem gå kvar, vad jag vet så finns det inga riktiga bevis för att någon någonsin lyckats i akvarium tyvärr, så det är nog bara dumt att riskera dina fina glasmalars hälsa genom att stressa och flytta omkring dem.
Däremot finns det en del personer som påstår sig helt plötsligt fått yngel på dessa, så ingenting är omöjligt! :)
Mina kan oxå hålla på sådär ibland. Jag har funderat på om det är lek eller om dom tjaffsar.. Tycker oxå det vore skoj med bebisar ^^ Men har haft mina i snart ett år och det har inte blivit nåt än :/
#3 Tack, det kanske kan vara till hjälp någon gång ;) #4 #5 Jasså, då är det inte så ovanligt med just lek. Synd att det sällan blir bebisar, men man kan ju hoppas iaf. Om inte annat så är det kul att få se och är kanske ett tecken på att de trivs!
/Sofia
Ja, vi får helt enkelt hålla tummarna och hoppas på att det blir några glasbarn tillslut i alla fall! 😍 Skam den som ger sig och hoppet överger en allra sist har jag hört :D
Så vackert de dansar intill varandra. Mycket fint!
Kanske är på sin plats att servera mycket av deras favoritmat.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#7 Ja precis, hoppas kan man alltid göra! :) #8 Jag håller med, satt beundrade dem en lång stund. De fick faktiskt lite fryst Artemia igår, vilket de älskar! Ska gå och ge dem lite mer tror jag, det är poppis bland alla firrarna ;)
/Sofia
Fryst artemia är populärt här också :)
Jag tror det inte är lek, är det så skulle halva akvariet va där o vänta på att smaska i sig godis rommen.
Tror att dom mäter krafterna mot varandra om vem som är starkast.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#11 Ja, så kan det ju också vara.. Det tänkte jag inte på ;)
/Sofia
Jag tycker inte att det ser ut som rivalitet mellan dem. Jag tror på lekbeteende och det betyder inte att det ska komma avkomma som hela akvariet behöver vänta på, anser jag.