Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2597 ggr
usvead
0

Placering av akvarium

Tänkte ev. (vad är det som händer!?!) skaffa ett till akvarium och i så fall placera det i sovrummet. 

I och med att jag ofta har balkongdörren öppen är det kanske en dålig idé.  Det sker inte så ofta under den mest smällkalla vintern, men vädrar det gör jag oavsett temperatur och det blir nog svårt Storgråter att sluta med.

Det skulle inte stå i direkt drag eftersom det skulle hamna bakom dörren, men det blir kanske för kallt ändå. 

[Tinitusan]
0

om du ser till att köpa ett med heltäckande ramp över så kvittar det ju om det står i drag, då kan du flytta ut det så du kan öppna o stänga balkongdörren =)

usvead
0

Det är ett lite äldre hus så fönster och balkongdörr sitter lite djupare än vanligt. Dörren kan bara öppnas tills den tar emot i karmen så akvariet kommer inte i vägen på så sätt. Min skiss är nog inte helt skalenlig…. 

Det drar inte från baksidan (vid gångjärnen), men det drar ju under och framför. Var oroad över att det överlag blir för kallt i rummet Fryser

[Tinitusan]
0

en bra doppvärmare o ett täckt kar bryr sig inte om drag ;)

Gurky
0

Du vill inte placeras karet där det får direkt soljus.

mimåne
0

Kylan tror jag inte du behöver oroa dig för, som sagt ett täckglas och en doppvärmare så är det löst. Däremot funderar jag på om det blir för mycket solljus på akvariet? Lyser solen in genom fönstren eller är det en skuggplats?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
0

Solen kommer inte åt eftersom det i så fall hamnar i hörnet, vid väggen. Det är visserligen söderläge men jag har en balkong ovanför min så den skuggar. Den sol som ev. kommer in mellan persiennerna på morgonen når inte till det hörnet, det blir mera mitt på eller längre till höger. 

Lite senare på året orkar solen nästan inte upp och över huset på andra sidan innergården så solen är inget problem.

Gurky
0

Då är det ju inget som helst problem! Bara du har en doppvärmare och täckglas eller heltäckande ramp om du vill vara på den säkra sidan.

mimåne
0

Då är det bara att köra på! Skojigt!

usvead
3

#8 Jag var nästan rädd för det 😉 Nu ska jag börja spana efter ett lämpligt akvarium och en möbel som passar där i hörnan, så att jag kan agera om några veckor när jag slutat flänga runt.

Det är konstigt hur det kan bli. Det började i liten skala med ett ärvt 44 liters akvarium som jag i min okunnighet stoppade ner några kuhliålar och  2 Ancistrus. Hade också planerat för Dvärggurami, jajamän här vilade inga bekymmer. 

Turligt nog blev jag tämligen omgående "uppläxad" här på forumet. Initialt blev man ju lite förnärmad men insåg snabbt att det behövde jag ju inte bli. Här finns de som hållit på längre och som hade långt mera kunskap än jag.

Idag vet jag bättre, men fullärd det blir jag nog aldrig. Varje dag dyker det upp nya funderingar, kan jag göra si eller så. Det som är mest fascinerande är att  ju mer man lär sig så inser man hur viktigt det är att veta vilka som kan leva tillsammans och vilka förhållande de kräver. Det må vara "bara" fisk, snäcka eller räka men det är levande varelser med olika behov. 

De lever hos oss ofrivilligt och på våra villkor så det minsta man kan göra är att se till att de får ett bra liv.

[Tinitusan]
0

ja men visst är det fascinerande att man hela tiden stöter på ny info som man inte snappat upp innan, en av de grejer jag uppskattar mest att man hela tide lär sig, ny fakt, nya erfarenheter, nya logiska slutsatser, oerhört tillfredställande!!

mimåne
0

Jag tror aldrig någon kan bli fullärd inom akvaristiken. Ibland stöter jag på information här som jag blir beundrad över och tänker, Hur tusan kan människan veta det.

Många bäckar små och tillsammans skapar vi en älv. Att få vara en del av och hela tiden lära sig mera är fantastiskt!

[Tinitusan]
0

precis!