Fenform (kamphona)?
Svårt att säga om det ens är en hona men tanke på att såvitt jag kan se så har hon ingen äggrörsledare, alltså den vita pricken under magen. Hur ung är hon? Ibland när dom är små så syns den inte lika mycket. Sen undrar jag vad DET/DEM är för något? Hon ser ut att vara en blandning av CT och VT, för på stjärtfenan så går det in och ut vid varje två "ray"(vet inte vad det heter på svenska xD) Kan du ta en bild underifrån? :)
#2 Jodå det är en fullvuxen hona. Kollade på henne nu och hon har en äggrörsledare. Gick och kollade och när hon lyfte på bukfenorna såg jag den vita pricken. :) Ska försöka ta en bild sen ja. :)
DET är delta (tror jag :S).
Tack! :)
Oj men vilken söt hona!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
upplys gärna en novis om vad de olika typerna heter o hur man ser det?
#3 Delta är bara DT=Delta Tail, men då förstår jag :) Har hon alltid "stress"ränderna på sig? Bor hon med hanen? Väldigt söt är hon!
#5 Du menar inte mig va?
#6 Jaha, tack! :) Hon har dom ibland, nästan bara när man tittar på henne och tar kort, lika med min andra hona, även i djuraffären där dom var ensamma hade dom ränderna, och ja, hon bor med hanen, men han jagar dom aldrig. :) Tack så mycket! :) Jag har kort på hennes äggrörsledare nu, kan ladda upp bilden imorgon då jag inte har den i datorn ännu. :)
Stressränderna, tror ni dom kan bero på zebrafiskarna eller neontetrorna?
För honorna har bara stressränderna när dom liksom är tillsammans med alla fiskar, inte när dom typ simmar runt tillsammans själva eller med hanen. Och hanen är väldigt fredlig för att vara Kampfisk, han har till och med gått ihop med guppys förr och han jagar aldrig honorna. Jag har möjlighet att ge bort zebrafiskarna och neontetrorna om det skulle vara så.
#8 Det beror nog inte på dom andra fiskarna, sålänge dom inte stör henne eller tar hennes mat och är allmänt dryga. Men neoner och zebror brukar ju vara fredliga :)
till trådskaparen: Theaquariumwiki har ju en relativt grundläggande artikel om Betta splendens fenformer och färgvarianter som heter; Betta splendens - variations . om du inte redan har läst artikeln i fråga, så kan jag säga att den kan vara en aning subjektiv och svår att förstå sig på, det brukar dock gå relativt lätt att tyda den för praktiskt ändamål.
#2 finray är lika med fenstråle, och som konsekvens av ett visst anglicistiskt initiativ har man helt enkelt börjat använda benämningen ''ray'' för just fenstråle
#9 Inget utav mina fiskar är särskilt aggressiva.. Hon lever ju annars ett bra liv, stressränderna kommer mest fram när man tittar på henne eller fotar henne, eller när hon är bland alla andra. Hon kanske bara tycker dom andra är lite för livliga ibland. :P Men är det farligt att dom har stressränder?
#11 Nej, själva stressränderna är inte farliga men anledningen till att dom har dom kan ju vara bra att veta. Utifall det är sjukdom eller nåt annat som stör.
#12 Ja, jag kanske kan ge bort alla utom kampfiskarna och se hur det blir, men om dom fortfarande är kvar då kommer jag ha möjlighet att flytta på hanen efter ett tag då jag ska ha fler akvarier eftersom jag ska bli uppfödare :)