Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 948 ggr
niby
0

Kampfisk gillar inte maten?

Hej som rubriken lyder.. Min Kampfisk jag köpte idag när han ska äta upp en flinga så tar han den och tuggar den lite sen spottar han ut det. Är det vanligt när dom kommer till ett annat hem? Gillar han inte maten eller är han bara inte hungrig vad tror ni. Måste man köpa samma foder som dom matade han med i affären?mvh/niby

mejamylove
3

flingfoder är väldigt dåligt för kampfiskar, prova frysfoder istället. Dom får mycket finare färg och blir allmänt piggare :)

Haggan73
1

Undvik röda mygglarver bara :-)

Här älskar dom vita mygglarver, artemia och cyklops :-)

[Seaside]
2

Kampfiskar kan vara väldigt kräsna med maten. Grabben jag hade tidigare gillade i alla fall HIKARI Betta gold. (Säljs i små 5 g påsar). Dessa mumsade han i sig med god aptitGlad

niby
0

jag for och köpte vita mygglarver och han älskade det utan tvekan. men nu kommer vi till det hur mycket man ska gen han? hur ofta? och kan man ge han varje dag eller är det mat man bara ske ge ibland asså att de är typ som godis för dom:D

Haggan73
0

Mygglarver är mat så det kan dom få varje dag, sen är det en bonus att dom gillar det så mycket ;-)

Jag delar matkuben i mindre bitar och ger mina varje dag. Ser till att dom äter upp allting så det inte blir en massa rester som ligger kvar och blir dåliga.

Dock så räcker det säkerligen att mata varannan eller var tredje dag också, men jag är lite hönsmammig av mig och är rädd att mina småttingar ska vara hungriga :-)

usvead
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte fryst artemia till Sixten, även fast jag blev lite skeptisk med tanke på Tinitusans hydror 😮 Överlever de frysen eller ej?!?

Sixten visade sig inte vara speciellt intresserad av fryst artemia. Det är mera populärt i det större karet, bland herr och fru Dvärggurami och kuhlisarna. Precis som det är bland oss övriga så antar jag att det är väldigt individuellt vad man gillar som fisk. Det gäller väl bara att pröva sig fram….

Sixten gillar i alla fall det här, speciellt när det flyter runt och han får jaga…

emmej62
1

Det man även kan tänka på är att kampfiskar har en relativt snabb katabolism, än vad de flesta karnivorer brukar ha. Det vill säga snabb nedbrytning utav näringsförråd. Därför är det bättre att mata ofta men lite, detta är dock inte något viktigt men det är ändå bra att ha det i åtanke.

Mysan_
0

Mina får flingfodret Betta av märket Tetra, dom älskar det. :)

[Tinitusan]
0

hmm fast hydrorna kommer nog inte från foder, det är nog tubifex du tänkte på va? o det är fortfarande ett mysterium var de kom ifrån o jag har fortfarande inte blivit av med dem kan jag tala om, dock valde jag nu vid uppstart av ställningen att inte ta vatten från något av karen med tubifex i, o eftersom jag numera har två kampisar i karen serverar jag levande föda ;)