Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 3649 ggr
Aristarcos
0

Uppstart akvarium?

vilka saker är ett måste vid uppstart att ha för att kunna starta upp akvarium? Tänkte även kolla om någon i trakten (Jönköping)vet något bra att tänka på vid uppstart av akvarium med vattnet specifikt här.?

kigon
0

För ej odligsakvarie utan vanligt så akvarium, kranvatten, doppvärmare, substrat, filter, inredning, växter och några få fiskar eller snäckor beroende på storlek.

Det är allt jag brukar köra med men det beror ju förstås på vilka invånare du vill ha i framtiden (ph osv) och om det är mer känsliga som t.ex. räkor osv osv 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

molam
0

#1 Värmare, inte ett måste, Pump ett måste ^^ HAr inte värmare i nått av mina kar (HAr tre stycken) Mamma har Sju, jag tror hon har en värmare som hon flyttar mellan karen om det av nån anledning är för kallt i dom

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

doppvärmare eller inte beror ju helt på vad du ska för fisk o hur varmt karet håller sig utan!

Aristarcos
0

Doppvärmate kommer finnas om jag köper start paket, men vi ha kring 24-25 inne så jag tror inte den kommer gå speciellt mycket.. Tänkte mer på vattenberednings medel, vilket bäst, test för att kolla vattnet osv..

Aristarcos
0

Kommer inte köpa några fiskar direkt men terror blir det neon eller kardinal,octisar, Guppy eller Platy, funderar lite på pandapansarmal men kommer introducera fiskarna på sikt så att det kommer igång ordentligt först..

[Tinitusan]
1

akvariet kommer inte igång innan du lägger i fisk, finns ingen mening med att låta det stå utan, dock bör du börja med bara 2-3st max o låta dem gå in karet i några veckor innan du utökar lite till o sen samma process igen =)

kigon
0

#2 (#3) "Det är allt jag brukar köra med men det beror ju förstås på vilka invånare du vill ha" Jag skrev ingenstans att dopparvärme var ett måste, utan att det är vad jag brukar köra med & skrev ganska klart att jag rabblade upp vad jag brukar köra med 🤪

Aristarcos
0

Men vad jag förstått så ska man vänta några dagar innan första fiskarna ska i?

The Animallovers!!!
0

Förlåt om jag kapar tråden tråden men vilket vattenberedninhs medel är böst? Alltså vilket märke? Den som jag har heter easy start och är av märket easy life! Är det märket bra?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

sauk1
0

#9 Jag tycker Easy Life är ett bra märke och det används av många. Produkten som är vanligast att använda efter att uppstarten är klar heter Flytande filtermedium. Å andra sidan har jag själv även använt Tetra Aquasafe och det funkade bra det också.

[Tinitusan]
0

kigon min kommentar var mer åt efterföljaren snarare än dig, jag har oxå doppvärmare i alla mina kar =)

och vad gäller när man lägger i fisk så är det en ren myt att ett sötvattenskar måste stå, det händer nämligen absolut ingenting i cykeln innan en fisk har kommit i, för det startar nämligen med att fisken bajsar, jag kan inte det hela klockrent men det funkar ungefär så att fiskbajs blir ammonium eller ammoniak(beroende på pHt tror jag) som sen blir nitrit som sen tas upp av växter o goda bakterier som ombildar det till nitrat, därför måste man vara försiktig med mat i början o inte lägga i för mkt fisk på en gång för då blir det mer nitrit i karet än växter o goda bakterier kan ta hand om vilket då i sin tur ger en nitritspik som är giftig o kan i värsta fall ta död på dina fiskar, det är vidare halten av nitrat som gör att man måste göra delvattenbyten för att få ner den nivån av nitratet.

så lägg du i ett par 2-3 fiskar direkt beroende på hur stort ditt kar är så klart, men sen matar du ytterst lite i någon vecka innan du lägger i några till =)

Aristarcos
0

Har hört att en del talar om att inte mata nyinköpta fiskar på 3 dagar, av vilken anledning kan man inte mata dem alls ? Klarar ett nystartat akvarium med fiskar, klara sig utan 4 dagars överseende ( efter en 3-4 veckor) om vi skulle dra iväg på långweekend. Eller krävs då att någon går in och matar dem..?

marta01
0

om man åker iväg i flera degar så finns det speciella tabletter som löser upp sig långsamt har dock ingen aning om hur sådana är har aldrig använt det men sätt att det finns i affärer.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Aristarcos
0

Min far har provat sådana, tydligen blir akvariet mindre trevligt av dem.. så antar det är bättre köpa en foder automat i sådanafall..

marta01
0

14#  jag tror det kan bero på antal fiskar för mina kusiner bruka använda de och i alla fall i det stora har jag fått för mig det fungerar bra ( inte säker dom har använt till dom små). Det kan stämma så länge man inte får ström av brott ( har fått för mig att dom går på batteri men kan ha fel)  med tanke på resen av akvariet slutar fungera i sådana fall.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Aristarcos
0

#15 vi brukar aldrig ha långa avbrott, vi hade avbrott på ett par timmar typ en 4-5 timmar en gång i år, men då hade det smällt i närmaste el transformator stationen, normalt max 1-2 timmar. Annars har vi normalt alltid ström..

kigon
0

#11 Jo satte dig i parentes då jag var inte riktigt säker om det var mot mig eller #2 😂

Vi har provat sådana "weekend" kakor, kom hem till vit fluffigt mögel på fodret och över 15 döda fiskar 😎

mimåne
0

#12 När man startar upp ett akvarium så är vattnet extra skört för förgiftning och för att undvika det kan man bland annat mata mycket sparsamt. 3 dagar efter fiskarnas ankomst kan man ge lite mat, endast några få flingor. Sedan matar man var tredje dag efteråt i ungefär 2 veckor. Tredje veckan kan mat varannan dag börja ges.

#13 #14 Dessa "semesterfoder" är skräp. Kan göra mer skada än nytta. Fiskarna klara sig gott och väl utan mat i en vecka när man är på semestern.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
0

#18 Men det gäller väl bara ett stabilt akvarium kan jag tänka mig, att de kan klara sig en vecka utan mat?!

sauk1
0

#19 Det gäller så vitt jag vet alla fiskar som levt normalt, dvs fått mat regelbundet och i normal omfattning under en tid. Det har inget med om akvariet är ett år gammalt eller så. Helt nystartade kar ska man däremot inte lämna, eftersom det kan dyka upp nitrit och krävas vattenbyten varje dag en kortare tid.