Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 819 ggr
[Jens]
6

Fisketips - del 4 - Pirayor ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det fel på mig att reagera på videon som visas längst upp till vänster. Där ser man en länk som heter 'Fisketips - del 4 - Pirayor'. Pirayorna ligger i en nätkorg utan vatten och plågas till döds. Visst är det pirayor men de är en fisk som alla andra. Ska man ha Pirayor som mat så ska man ta död på dem direkt och inte låta dem ligga så länge i korgen. Jag hade inte reagerat om de hade lagt dem i en hink eller tunna med vatten.

Vad tycker ni? Ska man skriva till iFokus-ledningen och be dem ta bort länken?

TccT
0

Får inte något att funka. Men hink är inte bättre. Kan tänka mig sämre att trängas med huvudet nedåt bara och kämpa innan dö av syrebristen. Förmodar det är lite storlek i allafall på fiskarna när det är till mat. Spelar väl ingen roll om kvar. Tänk på hur all fisk som dras upp på stora fiskebåtar får ligga och sprattla.

Ankah
1

Vad sjutton, man kan väl bara ta död på djuren om man nu prångt måste äta dem. Att dessutom plåga dem är ju inget annat än korkad grymhet. Har inte heller kollat men förstår av din text att jag nog inte vill se. Alternativet ska väl inte vara att plåga dem på ett annat sätt utan att 1. inte döda dem alls utan låta dem vara ifred eller 2. döda dem hastigt så fort de är ur sitt element.

Anon
2

Äter ni inte fisk? För alla fiskar ni äter kvävs ju till döds i stora fiskebåtar. Så det är ju inte värre med pirayorna. Jag tycker fiske är en sjuk hobby, men vissa som gillar akvariefisk är intresserade av fiskar på ett annat sätt och då gillar de ofta att fiska. Så vissa kanske tycker länken är spännande. Men visst, det kanske är lite som att göra reklam för en kaninpälsjacka på kaniner.ifokus.se

LajvKrattan
0

#3 Lustigt nog har de underkategorier för slakt på kaniner i fokus så en pälsjacka vore nog inte alltför upprörande…

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

kigon
3

#3 Kanin är ett populärt produktionsdjur så slakt osv är välkommet där!

Denna sidan är ju främst för de som värnar om akvariefisken/fisken som ett sällskapsdjur (lite som mus iFokus, de tillåter inte avlivningsmetoder/reptilmat/osv utan det är för sällskapsmusen), så tycker inte direkt att sakta kväva ihjäl en fisk för "roligt" tittande för de som gillar fiske hör hemma ens nära sajten, och ser inget fel med att folk blir upprörda av det…

Det är mer som att du skulle ta en video på en kanin som sakta & smärtsamt dör under tortyr och förvänta sig att kanin iFokus eller andra är ok med det… (eller en katt som torteras ihjäl eller en hund osv, det går inte hem direkt).

Om vi hade velat framhäva fiske & slakt av fisk i andra situation än sjukdomar hade vi haft underkategorier för sådana, men forumet är just om fiskar som sällskapsdjur & därför tycker jag det är väldigt opassande om något respektlöst med filmer på fiskar som sakta kvävs ihjäl ovanpå sajten 😓

Förstår hur du tänker (!!) men tycker vissa medlemmars intresse inte är så relevant i en fråga om länken borde vara ovanför en sajt där man värnar om akvariefisken…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Jens]
0

Tack för alla svar.

kallepudas
1

Fisk ska man avliva så fort som möjligt & det finns effektiva metoder :   Man bedövar fisken med ett eller två slag i skallen & sedan skär man huvudet av fisken=död och det snabbt & effektivt. Att låta en fisk ligga & kvävas är plågeri.

TccT
1

Vet inte om jag missat nåt men känns lite konstigt att försöka påverka ett annat forum ändå.

LajvKrattan
0

#8 Förutsatt att inget har ändrats de senaste dagarna så kommer alla rubriker "där uppe" från iFokus-bloggen som skrivs av iFokus grundare, inte från andra forum.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

TccT
0

Hrm… Trodde det blivit någon "korsning", proffsuttryck, med nåt fiskeforum och det här i trådstarten. Inte konstigt det inte funkade att försöka klicka där. Men "där uppe" fanns den ju. Trodde fisken skulle vara i storlek som stekpannor och flätade korgar men hade noll rätt där.