Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1465 ggr
em.nord
0

parasiter?

Hej. Köpte nya guppys som jag sedan tillförde mitt akvarie. Hade de inte i karantän med salt som många rekomenderar. Vilket jag ångrar nu. En av mina gamla guppys har fått klibbfena, ännu bara på stjärtfenan. Och för några dagar sen fick jag avliva en Neontetra som knappt kunde simma och såg krokig ut över ryggen o inga färger :( Hittade nu ikväll en död guppyhona till men halvt uppäten och inte märkt något så det har gått fort. Tycker många ser hängiga" ut men svårt att förklara. Kan det vara parasiter? Hade jag bara haft Guppy hade jag behandlat med salt men har även neon, pansarmal och siameser. Vet inte om dessa klarar salt? Finns det någon annan behandling som passar alla fiskar? Haft de i över ett år och vill inte att alla dör :( har tillgång till karantän akvarie som jag tänker starta upp. De nya fiskarna ser friska ut! En hona dog men var nog stressen av flytten tror jag för fina och färgstarka och pigga…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Draken
0

Det låter onekligen som du har fått in parasiter eller något liknande i karet :(

men det är svårt att säga på rak arm.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

em.nord
0

Tror med på parasiter :( jäkla skit. Måste komma från nya fiskarna eller växterna…

emmans blogg

[Jens]
0

Fisksjukdomar är inte min starka sida men det bästa är nog att bedöma själv vad som är felet. Det finns en bra sajt som du kan läsa igenom sjukdomar och se vilket botemedel du ska använda. http://www.akvariefisk.com/sot/sjukdomar.php

NiklasM
0

Det låter som det jag fick hem. Svamp…. Samma symptom iaf. Medimoor kan jag isåntfall rekommendera. En åtta dagars kur löste det för mig

Ankah
0

MultiCura ska vara bra, snällt mot räkor också, men bör användas med försiktighet då det finns risk för resistensutveckling.

em.nord
0

#5 ska köpa MultiCura idag. Hittade de i en butik i stan. Vi bor lite på landet. Då använder jag det bara nu o när symptom är borta så slutar jag!

emmans blogg

[Jens]
0

Har du en pump med kol i filtret så ta bort kolet för den filtrerar annars bort medicineringen.

em.nord
0

Har inte kol men tack för tipset! Var i affären idag å då tipsade han om något slags salt som var bra mot parasiter och svamp. Så håller tummarna. Börjat behandlingen nu. Ska även bli noga med byten av vatten för det har vi slarvat med, erkänner.

emmans blogg

[Jens]
0

Ok, hoppas det går bra. Vattenbyten är så oerhört viktigt när man har ett innerfilter och då behövs det byta delvatten 25-30% varje vecka. Har man ytterfilter så blir det mer sällan. Hoppas det går bra nu efter tipset du har fått!

em.nord
1

Kan ju säga att ingen mer har insjuknat sen behandlingen påbörjades :) har gått 4 dagar bara men ändå. De är piggare också! :)

emmans blogg

[Jens]
0

Så bra. Hoppas alla blir friska. Hur länge pågår en sådan behandling?

em.nord
1

Han sa att det skulle räcka med bara denna behandlingen och sen då sköta om vattenbyten ordentligt.

Skulle det behövas kan man göra om 14 dagar igen.

emmans blogg

Casper
0

Vad var det för behandling?

em.nord
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna. Är en form av salt. Även förebyggande! Har haft något dödsfall till av Guppy sen jag började behandlingen men inte alls i den utsträckning som innan.

emmans blogg