Göra om akvarium - invånare
Ena nanot (30L) ska göras om. Det är inte ens i närheten av fint nu, och alla växter dör, det blir fullt med alger osv. När glasmästaren börjar igen efter sin semester (V.32) så ska jag beställa en liten glasbit att dela av akvariet med på botten. Bakåt så ska jag ha vita stenar, troligtvis kalksten och i framkant ska det vara sand. Jag har köpt en rot, troligvis redmoor som ska få agera träd i bakgrunden tillsammans med lite mossa. Eftersom pumpen har en tendens att slamma igen fort i pumphuset (vilket är ganska krångligt att ta isär och göra rent) samt att den brukar vibrera och föra ett himla liv ibland så kommer jag troligtvis köpa en ny pump också. Nu är frågan vilka som ska få bo i akvariet… För tillfället bor det fula guppys, en Kampfisk, helenasnäckor, en liten Ancistrus (jag behöver inga påhopp pga. det, den är liten och ska få flytta till 100L karet när jag gör om nu, karet var helt igenalgat så den har fått äta sig väldigt mätt däri) och några Körsbärsräkor. Nu funderar jag på vilka som ska få bo där efter att jag har gjort om. Mina äpplen ska få bo där iaf, det är klart. Sen funderar jag på vilken räksort jag ska ha. Om jag ska ha kvar körsbären eller göra mig av med dem och släppa i några CR från andra nanot…eller köpa någon annan sort…? Sen funderar jag på om jag ska ha nån liten fisk i också… Och vad jag ska göra med helenasnäckorna. Ska jag spara alla, spara en hona och en hane eller sälja alla? Risken finns ju att posthornen kommer föröka sig explosionsartat om jag säljer alla. Haha, det blev lite långt, men om ni har orkat läsa hela får ni gärna säga vad ni tycker och/eller komma med förslag :) Jag kan förhoppningsvis lifta med mamma till akvarieaffären imorgon så snabba svar uppskattas! Projekttråd kommer när jag har börjat :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Skoj att göra om!
Ska kampfisken bo kvar efter ommöbleringen?
Mina postisar förökar sig inte alls i samma takt efter att jag drog ner på matningen - kan det vara det som varit problem även för dig om du upplever att de exploderat i antal?
Jag köpte nyligen några kubotairasboror som jag är väldigt förtjust i, gröna fiskar är ju inte så vanliga och framförallt inte så små. Så sådana hade jag kanske satsat på.
Jag hade inte tänkt att kampfisken skulle få bo kvar utan att jag skulle ha räkor istället (som det är bra om han inte äter upp/äter upp bebisarna).
Dock så ville inte djuraffären ta emot honom då han upptäckte en knöl på ena sidan av hans mage som jag inte hade sett. Så jag får se hur jag gör med honom…
Men körsbärsräkorna har iaf fått flytta nu (de flesta, lyckades inte få tag i alla),
Posthornen har aldrig exploderat här hemma, men eftersom jag har planterat in en väldans massa posthorn tidigare för att ha som mat till helenorna så vill jag inte göra mig av med alla.
Jag kikade lite på vad han kunde ta hem för räkor när jag var inne idag, och de jag ska fundera lite på är blå riliräka, navi blue räka, rödnosräka och Crystal black.
Jag ska nog höra med GuUuLd här på forumet också om hon har någon rolig sort som inte är så svår 🙂
Jag läste att rasboran du nämnde ville ha mycket växter, och jag kommer nog bara ha mossan på roten som växt, kanske någon annan liten också men de skulle nog inte trivas så bra…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.