Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1116 ggr
Dastan13
0

Sand eller inte?

Vad skulle ni rekommendera för bottenmaterial i ett Axolotl akvarium? Just nu har jag ingenting.. Fick hem ett nytt kar igår och ska börja starta upp det idag.. Julas blästersand eller inget alls?

Dastan13
0

Har ev även Biltemas blästersand hemma så kan även välja mellan det..

mimåne
0

Jag är ingen Axolotl fantast och du kommer säkert få många bra svar inom kort men om jag inte har fel så ska inte Axolotl ha grus i och med att de äter upp kornen och blir förstoppade. Så jag röstar för sand.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
0

Finkornig sand funkar bra. :) Har själv julas blästersand i ett av min Axolotl akvarium. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Dastan13
0

#3 då ska vi åka och fixa det! :D

Lilolizeit
0

#4 Om du har tänk att ha dekoration, typ stenar och så, så de till att de är större än huvudet på din/dina Axolotl. Å har du rötter eller skiffer plattor, slipa kanterna så det inte finns något vasst som dom kan göra sig illa på. De har väldigt känslig hud.

Kolstenar ska vara giftiga för Axolotl har jag läst, så de hade jag undvikt också. :)

Dastan13
0

Nu när jag ändå skapat en tråd så tänkte jag kolla med er om man kan starta karet utan cirax filtermedium? Medföljde ingen sån så..

Lilolizeit
0

Visst kan man, jag har aldrig använd några medel hos mina Axolotl. Det är jag för orolig för att göra, finns för lite info om vilka medel som är okej och inte.

Glöm inte lägga upp bilder på dina Axolotl sen också. 😇😃

Dastan13
0

#7 Menade en sån här :) http://m.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/filter/juwel/278778 Absolut! De ska jag så fort karet är startat och hon är i :)

Lilolizeit
0

jaha, sorry, jag är alldeles för nyvaken. :)

Dastan13
0

#9 haha :) tror du man kan starta upp utan en sån?

Lilolizeit
0

Vad är det för filter du har?

Dastan13
0

#11 de är ett bioflow 3.0 :)

Lilolizeit
0

Jag har tyvärr ingen som helst koll på det filtret. Hoppas att någon annan som har erfarenhet av det kan svara på din fråga. :)

Lilolizeit
0

Nu har jag läst lite om det och det verkar funka precis lika bra att lägga i grov filtermatta i den behållaren.

Här hittade jag en länk om någon med samma fråga. :) https://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100305062000AAPxWhx

Dastan13
0

#14 åhh tack :D

Lilolizeit
0

#15 Så lite så 😊

Dastan13
0

Hahah återigen "när jag ändå har en tråd ang karet" ;) Ska till min pappa imorgon, och i närheten finns det ett stenras.. Hade tänkt gå dit och kolla om det finns nå roliga stenar och drivved. Men vad ska man se upp för när man plockar stenar från naturen?

Dastan13
0

Puttar upp min senaste fråga ;)

[Jens]
0

Jag brukar säga att stenar som 'blänker' ska man lite bli för det kan innehålla saker som inte är bra för fiskar. 

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/522ec10dce12c44ccb0000dd-stenar-fran-naturen