Tips på tetra?
Jag skulle vilja ha tips på tetror som sällskap till platys och äppelsnäckor i ett kar på 90l. Dom ska vara bra nybörjarfiskar, passa akvariets storlek samt vara fredliga mot andra arter (vill inte att mina platys och äppelsnäckor blir mobbade)
Neaontetra kanske? De lever i stim och är relativt fredliga. Rätta mig om jag har fel! :)
De flesta tetror har lite fart och fläkt, kanske kan de kallas hysteriska. Sorgmanteltetran däremot är lugn (förutom vid matning) Jag har själv hållit dessa och det är en trevlig fisk. 10st är ett lämpligt stim.
Den svarta färgen är mer intensiv ju yngre de är, den har en tendens att tyna bort lite grann i färgen med åren. Men vacker är den ändå.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#3 Dom är så fina! Brukar dom vara snälla mot äppelsnäckor och platys?
Dom är snälla!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Dock undrar jag inte om det blir lite mycket i karet med 7 platys (+ 2 små yngel) och 10 sorgmanteltetror? Samt några äppelsnäckor.. Eller går det bra med den mängden? Eventuellt att det blir rosentetror istället för sorgmanteltetror, vi får se :)
Rosentetror är underbara! De påminner om små segelbåtar :D
Enligt mitt tycke så föredrar jag rosentetror enormt mycket mer än neon eller kardinaltetror. Rosentetror är både större och roligare att titta på dessutom tycker jag de är mer tåliga än mindre tetror som lättare har fått sjukdomar när jag haft sådana.
Rosentetror helt klart! :)
Tack för era tankar :) Ingen som kan svara på mitt inlägg i #6 ang mängden fisk i förhållande till storlek på akvarie? Rädd att det blir för mycket fisk..
#6/#9 Jag tror inte det blir för mycket utan det blir nog bra :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.