Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 767 ggr
pluntan
2

Koi i naturen

Hej!
Har precis kommit in efter en promenad med hunden. Vi hittade koi i det närmaste vattendraget. Tror att någon ganska nyligen släppt i de. Såg fyra stycken, stora! Minst 30 cm skulle jag säga.

Vad rekommendera ni att jag gör och vem kontaktar jag. De ska ju absolut inte vara i svenska vatten!

VildaVittra
4

Jag skulle ringa till polisen då det är ett miljöbrott då de riskerar att sprida smitta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lejonhund
1

För andra liknande situationer ringer man länsstyrelsen tror jag. Vi ringde iaf länsstyrelsen när vi hittade minkar i hamnen i Visby. De i sin tur vidarebefodrade till jägare som ska sätta ut fällor.

(Förrymda minkar från en gammal pälsfarm som fanns på Gotland för många år sedan, som byggt bon i bodar i hamnen och säkert levt där flera generationer. Problemet är bara att de tar nästan alla fågelungar som föds i området)

TccT
0

Var finns den dammen? Inga foton på någon av fiskarna?

pluntan
1

Har inte gjort något åt saken än, vet inte ens om de är kvar. Spred det till lite folk som har egna dammar och intresse för koi, så kanske är det någon som väljer att håva upp de. I så fall är chansen att de får leva vidare större.

Hör man av sig till polis eller länsstyrelsen, så som man borde göra så blir de antagligen avlivade. Så tänkte kolla i helgen om de fortfarande är kvar och sen i så fall kontakta myndigheterna. 

Tycker ni att det är helt fel beslut så skriv det, vill inte uppmuntra till att tumma på lagen.

TccT
0

Det är inte att uppmuntra till sånt genom att få dom upphåvade. Men vad är det för vatten dom finns i egentligen? Är det en damm dom inte kan simma ut ur som inte har någon kontakt med någon å eller liknande?

[Tinitusan]
1

att ge dem en chans innan du kontaktar myndigheterna tycker inte jag är fel, förutsatt att du kontaktar ngn om de fortfarande är kvar så klart!

mimåne
0

Men å andra sidan, om fiskarna flyttas finns det ju ingen fisk kvar att kontakta myndigheterna om..

Det låter hårt att de möjligtvis kommer avlivas men det är inte ditt fel, eller din skyldighet att försöka rädda dem ifrån det. Fiskarnas korkade ägare har redan gett dem det ödet. Det enda du kan göra nu är att kontakta myndigheterna och eventuellt erbjuda dig att ta fiskarna, även om de inte har möjlighet att skänka bort dem p.g.a eventuella smittorisker.

Fallet är mycket tråkigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus