Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 9777 ggr
Julip
4

Dvärggurami frågor

Jag har fått två dvärgguramis i födelsedagspresent som jag ska hämta när akvariet är "redo". :) Invånarna just nu är 7 st platys och akvariet är ett 90l. - Trivs dvärgguramis två och två eller ska dom vara fler? (Hur många i sådana fall och hur fördelat honor/hanar?) - Om det går bra med två, kan det vara två honor då eller ska det vara hona och hane? - Är dom svåra som nybörjarfiskar dvs har dom stora krav på vattenvärden/inredning osv? Akvariet är igång sen 1,5 månad tillbaka och det är mitt första akvarium.

mimåne
0

Hej Julip!

Här kan du läsa lite om Dvärggurami med trovärdig information. Om du rullar ner på sidan kan du också läsa hjälpsamma kommentarer från andra som hållit denna fiskart. Två stycken är lämpligt att hålla, gärna en hane tillsammans med en hona. En hona tillsammans med en annan hona tror jag också ska fungera helt ok.

Oroa dig inte för att fisken ska vara för svår för dig, bara du läser på om arten så ska det nog gå bra ska du se. Ett tips är att ge dem en del flytväxter, på så vis känner de sig lite tryggare och hanen använder växterna när han ska bygga bon vid leken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Julip
0

Tack mimåne :) dock läst detdär redan. Många skriver att hanen är aggressiv.. Är därför jag undrar lite om man kan ha två honor då istället för hane och hona. Vill inte ha någon trakasserande typ bland mina fridfulla platys ;)

[raichu]
1

När det kommer till dvärgguramier så är min erfarenhet att de allra flesta är otroligt snälla och nyfikna, dock så är det en rätt hårt avlad fisk men klart tåligare än fjärilscikliden om man får tag i bra exemplar. Håller man bara normal bra vatten så ska de överleva. :)

Jag skulle rekommendera att inte ha i flytväxter, bestämmer sig hanen för att bygga skumbo så kommer han att gå på ALLT som kommer för nära det.

Jag skulle dessutom rekommendera dig att  köra på en liten trio 1 hane och två honor, hos just de mindre guramierna så kan hannarna vara lite bitskare mot varandra än honor är och de kan även gå på honan rätt hårt om det bara är en hane och en hona.

Guramier/labyrintfiskar är generellt inte parfiskar (undantaget är vissa arter hos ormhuvudfiskarna vad jag vet) i den benämningen att de bildar par så som till exempel fjärilscikliden, jag tycker personligen att man ska håla dvärgguramier i ett akvarium på minst 150l och då en grupp på typ 2 hannar och 3-4 honor.

usvead
3

Jag köpte herr och fru Dvärggurami för dryga 2 månader sedan, men allt eftersom tiden gått har jag insett att hon behöver avlastning. Han har blivit rätt så "på", väldigt energisk och kämpar verkligen för att få hennes uppmärksamhet så…

Sedan slutet av juni bor nu även unga fru Dvärggurami i karet. Hon har en annan färgsättning - mera silvermetallic - men det har förhoppningsvis inte så stor betydelse. Hon är fortfarande lite skygg för mig men jag tror och hoppas att även hon ska bli lika tam som de andra två bara hon får tid på sig. 

Det har också blivit lite lugnare i karet, fru Dvärggurami ser inte lika jagad ut. Herr Dvärggurami måste koncentrera sig på att hålla reda på två damer, tycker faktiskt att han börjar se lite vindögd ut 😉

sauk1
0

Jag håller med #4 om jag ser till mina Mosaikgurami. Det blev betydligt bättre mellan hane och hona när det fanns två honor istället för bara en.

Roxie
1

Jag har guldgurami, 1 hane och 3 honor och det funkar kanonbra.
Dvärggurami är väldigt hårt avlad och får ofta problem med simblåsan, vilket gör att de dör i förtid. Jag hade själv Dvärggurami för några år sedan, de höll sig vid liv i några månader innan de båda började simma konstigt.
Bara så du är medveten om att denna risk finns, men vi håller tummarna att du fått tag på friska och krya dvärgguramis :)

// Sofia

Julip
0

Tack för alla svar, dock har jag inte fått svar på en fråga som jag ställt 2 gånger nu så om någon kan svara på det vore jag glad! :) - Jag vill INTE ha hanar (då jag hör av alla att dom är griniga). Går det bra med enbart 2 honor i ett 90l med 7 platys?

[raichu]
3

Förtydligande tror jag är lite på sin plats här. Guramier är otroligt individuella, honorna kan vara riktiga as de med och så griniga är faktiskt inte hannarna.

Visst kan de hos dvärgguramin vara lite hårdare än honorna, men det kan lika gärna vara tvärtom, jag hade en gång två dvärgar ihop med större guramier (blå och mosaik). När dessa var nya så var det dvärgarna som var kungar och honan var lika jävlig som hannen mot de andra guramierna, detta ändrades dock med tiden allteftersom de större arterna blev för stora.

En annan gång så köpte jag tre dvärgar och en guldgurami hanne (som kom att bli den största jag haft i min karriär han blev 15 cm) och Dvärggurami hannen fick spö av alla andra om jag minns rätt.

Vill du inte ha problem mad din hane, se då till att INTE ha flytväxter, då finns risken att han vill bygga bo och det är DÅ som ALLA Gurami hannar blir tyranner utan dess like.

För att nu svara på din fråga, ja det går jättebra att enbart ha honor. Dock så är det ju hannarna som står för att det är en tjusig firre. ;)

Vill du inte få problem med din hanne så du kolla igenom hannarna i akvariet i affären och välja den som är lägst i rang han borde inte ge dig problem. :)

usvead
2

#8 Håller med.

Men var inte för säker på att två honor är det ultimata valet. Hos mig har fru Dvärggurami försökt hålla unga fru Dvärggurami på plats…. ni vet "min dräng har också en dräng". Tack och lov så tar hon - den unga damen - för sig mer och mer, men om trenden hade varit tvärt om hade jag nog lämnat tillbaka unga fru Dvärggurami.

Jag har på denna korta tid som akvarieägare upptäckt att i princip varje fisk är individuell. Det går kanske i de flesta fall att generalisera men det finns säkert lika många undantag och det är först när jag fått hem den/de i mitt kar som jag blivit varse vilken typ av  temperament han/hon har.

Fjordell
0

Här funkar två honor och en hane perfekt. Hanen är jättesnäll mot allt och alla, förutom när han byggt skumbo. Håller jag temperaturen på 25 grader i karet så slipper jag det beteendet helt. Men så fort det går upp till 26-27 så bygger han bo och börjar vakta. Han har faktiskt "bitit" mig en gång när jag kom för nära rommen utan att ha sett dem. Det gjorde såklart inte ont, men blev lite lätt chockad, haha

Julip
0

Har läst någonstans att Dvärggurami inte går ihop med äppelsnäckor, pga att guramisarna äter på äppelsnäckornas sprön.. Stämmer det? Vill inte riskera att mina äppelsnäckor tar skada. Annars satsar jag hellre på någon tetra, för dom brukar väl vara snälla mot sina inneboende?