Är tyngdlös
Vi har två skalarer.
Båda ca. 3 månader (köpta från butik). Ena har vuxit till sig rejält, frisk och väldigt revirhävdande. Den andra är fortfarande mycket liten, utfryst och numera visar extrema varningssignaler på att livslängden endast kan vara några timmar.
Den "beter" sig som tyngdlös, flyter upp till ytan och tvingas simma flåsande nedåt hela tiden. När den inte pallar flyter den längst ytan. Något röd vid höger gäl och strimlig avföring.
Jag gav den ett saltbad för att göra någon form av insats ifall det kan vara parasiter/bakterier som spökar och den blev faktiskt bättre - men ingen annan fisk visar på samma tendenser.
Jag har även gjort ett vattenbyte på morgonen, 20L. Nu på eftermiddagen 20L igen och tänkte göra ett 20L vattenbyte till ikväll (burk på 375L). Vi har flera fiskar och vill inte göra ett för stort byte på en gång p.g.a. känslighet.
Generellt sett pigg och kämpar på för fullt med att vara rak. Vad hade Ni gjort? Blir det inte bättre till i morgon kommer jag tyvärr inte se en individ lida på det här viset och avlivar den.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Hade flyttat den till eget provisoriskt och matat upp den och sedan introducerat den igen..
Mja, jag skulle misstänka simblåsan.
Inte undernärd men svagare än de andra. Skulle tro att om den får lugn och ro kanske du kan få ordning på den… Ingen stor plastback el liknande på typ 20 liter? Ge lite saltbad och lugn och ro…
#4 Ja, den är ju som sagt utfryst, så lugn och ro hade den behövt. Jag har i och för sig ett tomt kar på 60L, men jag vet inte om jag hinner starta upp det.
Jag kan uppdatera er om att tempen på vattnet låg över 32 grader såg jag nyss. Jag visste att det var VARMT i lägenheten, men inte nästintill kokhett hos fiskarna med. Åh, vilken miss som kunde riskerat deras liv. Nu sjunker tempen och jag får se till att fortsätta med mina vattenbyten tills det går tillbaka.
En AC är införskaffat.
Skalaren mår mycket bättre sedan det senaste vattenbytet (skrev tråden efter bytet), jag hoppas den piggnar på sig ännu mer. Nu flyter hon inte på samma ofrivilliga vis och flåsar inte lika mycket. Det löser dock inte problemet att den är utfryst.
Ojoj 32 grader är för tok för högt! Hoppas fiskarna kommer må bra när temperaturen går ner.
OJ jo värmen kan ställa till det. Hoppas de inte tagit skada.
Hört många som haft det så nu under sommaren så… Hoppas det löser sig!
Jag ska verkligen få till det. Brukar ha stenkoll på det, men nu vart jag väl för bekväm och glömde av. Jag tror det blir bättre då. Nu är skalaren helt OK i tillståndet och jag tror att det var mycket på grund av vattentemperaturen.
Imorgon får jag försöka hinna byta ett innan jag börjar jobba. Tack för hjälpen!
Skönt att höra!
Tack för all hjälp!
Skalaren är frisk igen och tempen ligger på det den ska! Jag vet inte om saltbadet gjorde det bättre, men uppenbarligen gjorde jag något bra. Vattentemperaturen ska i alla fall inte ligga på 29+ så det var förmodligen värmen och simblåsan.