Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 999 ggr
Luis_felipe
1

Vad är detta för alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått dessa alger i mitt 300L som angripit denna växt och några vallisar men inte mina galört? Vad är det för alger? Går de att få bort de som redan kommit till eller måste jag ta bort de blad som är angripna och sedan förhindra de kvarblivande bladen från att bli angripna? Karet står desvärre precis under ett fönster och får alltså direkt solljus dagligen men för att "kompensera" så är lysrampen endast på mellan 12:00 - 20:00. Jag ska sätta upp rullgardiner som inte släpper in ljus vid just det fönstret men har inte haft tid de senaste veckorna pga jobb. 

Jag har köpt Happy-Life Algin- Extra, kan det hjälpa tro?

===

Luis_felipe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild.

[mommo 12]
1

Ser lite konstigt ut.

sauk1
1

Jag håller med JensW. Hur länge har karet varit igång? De flesta får tofsalger under första året utan att behöva göra något för att sen bli av med dem. Om jag var du skulle jag inte använda ditt medel utan bara avvakta. Tycker du sen det eskalerar och tar för lång tid så kan du klippa bort de drabbade bladen och hoppas på stabilitet efter det och inga nya angrepp.

sauk1
0

Glömde säga att normal lampperiod är 8 timmar så din "kompensation" för direkt solljus behöver justeras. Men kan du inte bara täcka in vissa sidor av karet i en handduk på soliga dagar?

[Jens]
0

Glöm inte att vattenbyten, ca 30% varje vecka. Vattenbyten i denna sommarvärme är mycket viktigt men man ska naturligtvis göra det året runt om man nu inte har ett ytterfilter. Jag har ett ytterfilter men byter varannan vecka för att få in friskt vatten i karet denna varma period och det hämmar algblomning också.

mimåne
0

Tofsalger.

Åtminstone på svärdsplantan borde du kunna skrapa bort dessa lite försiktigt, de brukar inte sitta särskilt hårt. Bort med så mycket du bara kan och gör sedan ett vattenbyte på 30%. Gör om processen en gång varje vecka för det kan eskalera och det blir inte särskilt snyggt med dessa, det kan jag lova. Jag hade dem själv under en period i tidiga akvaristdar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Luis_felipe
0

#4. Karet har varit igång i lite över ett år nu och jag har inte haft nå tidigare problem med alger. De började att komma för några veckor sen då jag satte i den där stora svärdplantan. Möjligtvis att några vallisar haft lite men då har det varit proppat med vallis på sidorna och endast några få blad har haft så där. 

Akvariet står väldigt lågt och ljuset lyser in ifrån ovansidan. Har inge täckglas just nu heller då jag råkat haft sönder mina… Går på semester nästa vecka och tänkte ta tag i det då. Kanske täckglas med solfilm på duger ? Tänker att det blir lite finare än t.ex. en filt eller liknande…

#6 Jag gör 50-60% vattenbyten i alla mina kar en gång i veckan och slamsuger samtidigt :) Gör även 50-60 varje vecka i mitt 450 med ytterfilter och cirkulationspump.

#7 Jag gör redan vattenbyten varje vecka som jag precis skrev till #6 och ja de går att ta bort enkelt med händerna men då borde de väl komma tillbaka väldigt snabbt?

En sak till bara. #6 du sa att en normaltid för ljuset är 8h? Alla mina andra kar (450,100,30,56L) Står på 10-22 varje dag och där får jag inga alger alls så att jag tänkte att om jag sänker ner tiden med 4h så borde det hjälpa :P Dock så står endast 450 exponerat för direkt solljus och har inte lika mycket växter då jag har stora ciklider i det karet.

mimåne
0

Det effektivaste sättet att få bort alla typer av alger är med vattenbyten. När du skrubbar bort algerna flyter en hel del av dem ut i vattnet, vilket du tar bort när du gör vattenbyte direkt efteråt. De alger som lämnar kvar måste börja fästa sig på nytt för att växa vidare och vips, där kommer du igen och gör om samma process. Effektivt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
1

får jag fråga varför du byter så mkt vatten och dessutom slamsuger, om det finns ngn speciell anledning menar jag?

Luis_felipe
0

#10 jag har ca 70-85 Ancistrus i mitt 300L samt 14 ciklidyngel som börjar växa till sig. Det blir rätt så skitigt rätt så fort och att hålla karet så rent med fräsch vatten gör ju ingen skada precis :)

Luis_felipe
0

Ah, självklart inte fullvuxna Ancistrus! De är 2-4cm stora och ska börja säljas igen inom kort (har redan sålt en kull)