Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 12716 ggr
Cajolyne
4

mal rom/ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte härom dagen att det fanns rom/ägg i mitt akvarie… Är det någon som vet hur länge det tar innan dom kläcks?
Bör man ha dom med det andra fiskarna? Har dock en Kampfisk i samma akvarium har hört att det äter upp äggen.

GuUuLd
1

Brukar ta ca. 5dagar innan det kläcks.. Oftast lägger malarna rommen i grottor och inte så som på bilden, har de tillgång till någon grotta? Hanen vaktar rommen och de nykläckta ynglen i vanliga fall när de har grottor och då är det oftast inga som äter rommen för dem, blir de stressade kan hanarna dock äta rommen själva.. En Kampfisk i akvariet ska inte vara några problem.. Men nu har jag aldrig varig med om att de haft rommen på akvarierutan heller..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Cajolyne
0

TACK, så mkt för svaret. 
Nej vi har tyvär vi har ingen gråtta. Men jag får väll skaffa en sen nu när jag vet att det har kommit rom.

Linus....
1

Hej vad händer om hanen inte finns kvar när man har

[Tinitusan]
0

#3 hur menar du?

Linus....
0

Min hane bor inte kvar i det akvariet som äggen va i

-Cissi-
1

#5 Tog du bort hanen från äggen? varför?

Hanen fläckar romen så dom får nytt syre rikt vatten, utan hanen ser det inte ljust ut för romen.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Tinitusan]
2

om där inte finns en hane alls så är nog inte romen ens befruktad skulle ja gissa på

Linus....
0

Hanen finns inte kvar i akvariet honan är bara kvar

[Tinitusan]
1

linus det hade varit lättare om du beskrivit din situation lite mer en några ord per gång =p

men om BÅDE hanen o honan var i karet när romen lades så kan den vara befrukta, men genom att plocka bort hanen ha du förstört den naturliga gargongen som går ut på att hanen vaktar o fläktar romen vilket gör att det mest troligt inte blir yngel.

om BARA honan varit i karet o lagt rom ensam är den inte befruktad o kommer mögla o bli uppäten, alltså inga yngel då heller.

Linus....
0

Tack för alla