275 litern.
Jaja, det var inte länge jag hade Malawi i det här karet inte ;) Malawi är inte riktigt min grej, så dottern (Molam här på forumet) tog de malawisar jag hade kvar. Så nu är karet karantän-/ grow-out igen :)
Jag tog bort stenrösen, lade i lite rötter och ett par stengrottor. Tog också en del växter från de andra karen och satte ner också.
Det blev inte så mycket joobb den här gången, jag gjorde ett 40% vattenbyte och gjorde om inredningen innan jag fyllde på akvariumet med friskt vatten igen :)
Jag flyttade en grupp av svärdbärarna från 240 litern, och så fick några äpplen flytta in där också.
När jag åkte ut till zoobutiken och skulle handla ett lysrör fick jag syn på 4 Clariasmalar i ett akvarium där. Jag förälskade mig fullständigt i dem, och alla 4 fick följa med hem :) De går nu i karantän i det här akvariumet, tänkte ha dem där 1-2 veckor. Två utav dem var ganska smala, så jag ville inte chansa och släppa ner dem i stora till de andra monstren. Vill att de skall äta upp sig och växa på sig ett tag först :)

Så här såg akvariumet ut innan :)
haha jasså inga fler malawisar?

Tyvärr taskig vinkling på kameran, men så här ser det ut nu i varje fall ;)

Spotted clarias (Clarias batrachus) Fortfarande i påse på bilden, men nu simmar de fritt i akvariumet :)
Det blev 4 stycken av dessa charmörer :)
#1 Nähh. Det var inte riktigt min typ utav fisk ;) Tur att dottern ville ha dem, annars så hade jag fått sålt av, fast det hade nog inte hellre varit något problem ;)
nej smaken är som baken haha, läser precis om dina nyinskaffade malar, tuff fisk som jag givetvis förstår är din grej!
synd man inte kan klicka på bilden o få den större som man kunde förr…
När du lägger in bilderna så som du har gjort Rovfisk på #2 och #3 så förblir de inte klickbara utan man kan endast se dem i den storlek du visar. Det är väl ändå inte tanken?
OT jens men vad är skillnaden? menar om on tex lagt in bilden utan att klicka i den lilla rutan?
Förr kunde man lägga till att bilden var klickbar för att visas i ett nytt fönster men den funktionen är som bortblåst. Vet inte om det är en bugg eller om de helt enkelt tagit bort funktionen.
ah, ja jag lägger ju till från telefonen o där finns den nog fortfarande tror jag!
edit: eller nej scratch det, men hur har hon gjort med sina bilder då menar du? jag hänger inte riktigt med?
#5 Jo, jag har en viss förkärlek för udda varianter av akvarieinvånarna ;) Hade väl egentligen aldrig tänkt att ha Malaei heller, utan det blev ju panikstart av akvariumet när kompisen gjorde helt galna affärer på fiskfronten, och eftersom jag hade plats att flytta om på fiskar, så blev det så, hellre det än att han skulle slå ihjäl ett femtiotal fisk som han inte hade utrymme för :( ….Men som sagt, inte rikigt min typ utav fisk ;) Men de blev i varje fall inte ihjälslagna, utan de fick nya hem eftersom 🙂
#6 Nej det var inte tänkt att det skulle bli så, jag hade hoppats på att man kunde kilcka upp bilderna så de blir större :( Finns det något sätt man kan göra det på ?
EDIT: Jag provade att lägga upp ena bilden igen, fast nu använde jag alternativen nedanför textrutan (där det står att man skall bifoga bild/fil, bockar man för den, då får man välja en bild från datorn, och det blev bättre OCH bilden är klickbar :D
Så här blir det då 😃
Mmm, det var en udda fisk =) Fin ändå!
Jo, de är ytrtevliga ;) De går f.ö under rovfiskkategorin ;) Det börjar bli mestadelen Rovisar i mitt stora nu igen :D
Har fått hem lite nytt idag. Passade på att handla när jag var i Stockholm tidigare, sånt som är svårt att få tag på här uppe :)
4st. Regnbågsgobi ( Sicyopterus jongkasi)
3st. Tuppkamsciklid (Geophagus steindachneri) (1+2)
2st. Asiatisk klätterfisk (Anabas testudineus) (1+1 ?)
Asiatisk klätterfisk 1+1 (?)
Avis! :)
Regnbågsgobi känner jag igen men inte de andra två. Börjar du inte få det fullt i dina kar nu? ;)
Jag är lycklig iaf ;) Dessa är jättesvåra att få tag på här uppe, och skall man beställa dem, så kostar de skjortan. Tyckte själv att jag kom billigt undan med "notan" :D
Oj vad tjusiga malar, förstår att du fastnade för dem. Mycket vackra! Förövrigt så sitter jag och funderar på hur tusan du får plats med allt, du verkar ha hur mycket olika fiskarter som helst! Som att besöka ett helt fiskzoo som gäst hos dig!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har ganska många, ganska stora akvarium ;) Och jag har flera olika sorters fiskar, men alla går inte tillsammans :p
I det här akvariumet hade jag bara Clariasen, några äpplen och 3 svärdbärare, så det fanns gott om plats för dessa :)
Nu börjar det fyllas på, men än har jag lite plats över ;) Dessa blir inte alls så stora :)
Jag har fortfarande plats för mer i stora akvariumet, fast där är jag väldigt försiktig, därför att Clariasen skall flyttas dit så småningom, och de blir stora ;)
Och sedan beror det nog också mycket på vad man är ute efter. Visst har även jag plats för fler i mitt akvarium men prioritering sker ju efter intresset. Om man t.ex som jag gillar att hålla en fiskart för att försöka få den att yngla av sig och se avkomman växa upp så ska man nog inte slänga ner en drös med andra fiskarter där ;) Eftersom att du intresserar dig mestadels för rovfiskar så förstår jag också din tanke med flera olika arter i samma akvarium, för visst är de svåra att föröka i fångenskap?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hehe, tycker du köper massor med fina fiskar så det var bara en enkel fråga men sjävklart vet jag att du har fler akvarium. Det är ett spännande park av fiskar du har! Verkligen och jag tror det är en hel del jobb med det också.
#22 Jo, rovisarna är svåra att få att föröka sig i akarium, visst går det, men ingenting jag direkt satsar på ;) Då har jag hellre flera olika sorter, de flesta kan man dessutom bara ha e eller högst två av, eftersom många är väldigt ogin mot sina egna ;)
#23 Jo det blir en hel del jobb, det skall jag erkänna, men jag gillar att hålla på och pyssla, så det gör jag så gärna :D Jo jag har ett eget litet zoo med akvariefiskar just nu 👍 Många som bor härikring vill gärmna komma hit bara för att få titta, och det får de ju :)
Det är ju dessutom ganska udda arter jag har, vissa utav dem 😛