Projekt 200l
Tänkte att jag kunde göra en projekt tråd om mitt nya akvarium för det kommer nog ta några månader tills jag har köpt allt jag behöver och fått det som jag vill.
För tillfället går det bara ett par Hemichromis lifalili i karet och ett par äpplen och det ser allmänt fult ut. Det jag ska ha mer i är 4 Diskus, ett stim på leopard danios, 5st L144.
Får se hur cikliderna beter sej i karet tillsammans med dom andra och hoppas dom är snälla för dom är så väldigt fina men annars kommer dom få flytta_.
_
Saker jag ska köpa
Bnt bakgrund från Malin
Lysramp/lysrör
Fisk
Växter i massor
Stenar/rötter
Ett ytterfilter (tar gärna emot tips om ett passande)
Karet är ju igång och står på lekablock för tillfället men när jag ska tömma det och silikona fast bakgrunden så ska det få flytta till en bänk jag hittat, tror den borde hålla utan att jag skulle behöva förstärka upp den.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Måste tipsa om SunSuns ytterfilter. Köpte ett på ebay för 700kr inklusive frakt, till vårt 450L kar. Köpte till lite extra filtermaterial å så så det slutade väl på cirka 1000 lappen. Men detta va som sagt för ett 450L :) Det ingick material men tyckte de va lite klent.
Okej :) ska kolla på dom lite.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jag har ytterfilter från Eheim som jag är nöjd med.
De kommer från Profesionel-serien och det ena har doppvärmare i ytterfiltret. Tycker att det är riktigt smidigt då man slipper ha en doppvärmare i själva karet då. Vill man inte ha den igång, så kopplar man bara ur sladden för doppvärmaren.
Eheimfilter kan vara ganska dyra, men det brukar löna sig att beställa från Tyskland.
Några andra ytterfilter har jag inte provat så jag kan tyvärr inte jämföra :)
#0 En snabb fråga: Du har kollat upp om bänken tål tyngd ifrån kar, vatten och inredning osv?
Följer
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#4 Ska kolla lite på den oxå :)
#5 Nej det har jag inte men kommer nog kanske bli att försöka stadga upp det. Har iofs testat på mitt sätt dvs sitta på det och det gick utan problem men jag väger ju inte direkt 200kg så är ju osäkert om det håller som det är
#7 Förlåt men hahahahaha :D Jag skulle gjort som du - håller det att sitta på så är nog allt bra :P Brukar även testa stå på saker och sen räknar jag nästan med att det ska hålla sen haha :D
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#7 Kolla upp hur mycket den tål. För x antal liter vatten på golvet är inte roligt. Vill inte skrämma dig, utan bara tipset om just hur mycket byrån tål👍.
Och nog en himla tur att du inte väger så mkt😉.
#8 Hehe :) jo fast då ska man nog väga mer än karet :P kanske ska bjuda in fler att sitta på bänken samtidigt XD Kul att du vill följa :)
#9 Hur gör jag det? har ingen aning var den är köppt eller så..
Jo det är det :)
när jag och min fru skulle testa om våran möbel höll för hennes 190 liters satt vi oss båda två på möbeln sen tog jag upp våran son i knät det vart tillsammans mer vikt än akvariet =P och det höll så det är många som testar så och sen får man ju faktiskt tänka på att ett akvarium delar ut vikten bättre än 2-3 personer som sitter på en möbel men ja man bör göra sig väldigt säker INNAN man sätter ett akvarium på en möbel …. har haft en kompis som trodde och den inte gjorde… iofs bara 100l men det var mycket mycket vatten på hans trä golv
#11 Jo funderar på att bjuda hem far min och min mor och få sitta på bänken med mej :P om det håller då håller det garanterat för akvariet. Om inte kan han hjälpa mej med att stadga upp det :)
Far min kommer och sitter på bänken med mej på torsdag :) han ska till Svalbard ungefär nu så hade inte riktigt tid. Jag har hittat en beg lysramp som jag kommer få mått på senare ikväll men tyckte han skrev att den var på 30W är det bara jag eller låter det lite?
Ja det låter lite det är förslag på från 0,3 watt - 1 watt per liter vatten i akvarium så då bör det röra sig om en 60-200watt för ett 200liters. Har lite att göra hur högt akvariet o om växterna är ljuskrävande, hur mycket växter som finns i.
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=39&site=1
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jag har timer på dom olika lysrören så jag har mer ljus på vid vissa tider, tänder upp/släcker ner o avslutar med ljusdioder som kvälls belysning.
Tack Taggeman då får jag kanske köpa en från Pwss ist.
Kolla om det går att sätta in något mer lysrör i rampen dom nya T5 är lätta att montera o behöver ingen transformator.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-46392/
Det är bara att skruva dit 2 klipps o sen trycka fast lysröret.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/46-392_man.pdf
Det där hade ju varit smart men behöver ju en ramp med 🤔 den som jag har på akvariet nu tycker jag är skitful och så har den bara 2 glödlampor i..
Idag har jag beställt 10st leopard danios till karet :) hämtar dom den 3 oktober. Har tänkt att försöka odla dom, därför det låga antalet :)
Tror att mina juvelciklider gillar mitt akvarium! ^^ dom har lagt ägg! och dom har inte ens bott hos mej i en vecka ens ^^
#20 Vad roligt:). Hoppas det blir yngel.
Hoppas jag med :) det var lite oplanerat dock :P

Grattis:)
Tack :)
Jag flyttade cikliderna och romen till ett annat kar och nu simmar dom runt med sina bebisar :)
Jag ska hämta några leopard danios på torsdag kväll och så kommer bakgrunden till slutet på nästa månad så då blir det nog lite mer fart i tråden :)
Ikväll blir det att hämta lite fisk ^^ Kommer dock inte ha nån tid att uppdatera med bilder när dom är hemma. Ska nämligen sätta mej bakom ratten och köra ner till Göteborg så kommer bli en sen kväll för mej.
Bilder kommer iaf när jag är tillbax dvs på måndag :)
Har igår tömt hela karet, det kommer en bakgrund till mej nån gång nästa vecka som jag har tänkt silikona fast.
Akvariet kommer dock att läggas ner för jag ska flytta och kommer inte ha plats för det den närmsta framtiden. Men jag tänker ta upp tråden igen när jag har nått ställe att ha det på.
#27 Du vet det säkert.. Men tänk på välj rätt silicon😉.
Har silikon kvar sen jag silikonade om hela karet :) Så det är rätt silikon.
Men silikon frågan kan man alltid ställa en gång för mycket än för lite :)
Nu ni :) jag har flyttat och bott här i GBG i ungefär 2 månader och min sambo har sagt att jag får ta hit mitt stora akvarium :) Väldigt glad är jag för en så snäll kille, har fått flytta in med 2 katter och har redan 2 akvarium igång här.
Kommer hämta hit akvariet när jag kör till min hemstad och ska byta däck i vår (dom blev kvar i flytten) innan dess är det ett pump köp inplanerat. När akvariet är hemma ska killen och jag bygga en heltäckande ramp för lysrör och bygga en bänk åt akvariet. :) Har oxå funderat på om jag ska byta ut småfisken mot en fengädda.
#1 Är väldigt tacksam om du skulle ha en länk till vart du köpte din pump på ebay. :)
Tar gärna emot tips om nån har på hur man skulle lyckas med rampen på bästa sätt :)
#30 Jihoo!! Kul för dig, att det är på gång igen med stora karet! Lycka till med allt.
Alltid praktiskt med en karl som har tummen på rätt sida handen och tycker om att engagera sig. Se till att passa på det första året, sen börjar de bli lite lata 😉
Tackar ^^ känns skönt att få igång det även om det kommer ta ett tag, har länge velat ha Diskus! och längtar mycket.
Haha! Tror faktiskt inte han kommer tröttna på att bygga saker (Han bygger ljud i sin bil och så) jag kan nog försöka mej på att bygga med :P det är nog större chans att han tröttnar på akvarierna men han tycker dom är fina så :)
Det är kul att bygga själv också. Bara man börjar och vågar! Och sen är man sjukt nöjd med sig själv. :)
Helt klart :)
Okej! Lite förändringar! ^^ killen tycker att vi ist kunde göra ett eget akvarium för han var lite tveksam till att 200l skulle vara för djupt där vi tänkt att det ska stå och han sa det är väll inte så svårt att fixa och att det är billigare att göra ett nytt isf att köra 35mil för att hämta det andra. Så det blir att bygga ett eget akvarium, en heltäckande ramp och en bänk :) måtten kommer bli 200l, 70h och ca45-47d så akvariet kommer sluta på ca 600l!! SÅ glad för en händig man som inte tycker det är så mycket besvär eller tycker det är för stort! ^^
Har riktigt länge velat ha ett stort akvarium och nu får jag det! HIHI. Så jag kommer antagligen köpa 10st Diskusar isf 4st. Känns som att jag kommer köpa en fengädda oxå faktiskt men då kommer jag inte kunna ha några mindre fiskar.. Ska kanske testa med ett litet stim neontetror och se om dom blir uppätna eller om dom får vara i fred. Om fengäddan inte äter upp dom får nog mina leopard danios flytta in dit :)
kommer behöva köpa endel saker innan jag kan starta bygget och så :) Tänkte att jag skriver en liten lista så jag håller koll :P
Glas/Silikon
Plast/Lysrörshållare/Lysrör/Reflektorer
Virke/Skruv/Färg
Ytterfilter/Doppvärmare
Sand/Rötter/Sten
En ny bakgrund från Malin
Massa! Växter
Fisk
Trägårdsslang (för lättare byte av vatten)
Om nån skulle vara intresserad av att köpa 200l är det bara att höra av sej via PM :) (Det finns i Eskilstuna) Annars kommer det upp en annons lite längre fram.
Avundsjuk! ;)
Hihi ^^ är så jäkla glad
Har ingen direkt länk till pumpen jag köpte, men här är likadana iaf :)
Dock finns risken att det blir för litet till 600L :p
Har kollat upp endel så har lite koll på andra pumpar :)
Startat upp mitt 200l då ekonomin förändrats lite och jag inte kan bygga det stora än, men det kommer :)
Det bor just nu
2 par electrik blue fjärilsciklider
ca 10 kuhlii ålar
ca 12 danio rerio var longfin/vanlig
5 Amanoräkor
x Dåligt färgade CR (bortsållade från räk karet)
Ska köpa 5st l144 snart. sen vet jag inte riktigt vad jag ska ha mer.
Killen skulle vilja ha neontetror men vet inte nått förslag? kommer köpa mer ålar ev mer danios. Kommer inte ha Diskus.
Det börjar se jätte fint ut :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack :) behövs mer växter dock. Och bilden blev inte så bra :P
Jo, tyvärr har jag inget extra just nu annars hade jag mer än gärna hjälpt till :)
Men vilket tjusigt par :)
Tack :) tycker jag med ^^
Har förövrigt tänkt att möblera om, men skulle vilja att växterna var högre då. Hade tänkt köpa en mangoverot och planera på nått fint sätt i vänstra hörnet.
Det är bara en till fisk art jag tänkt ska in i karet och det är dom tjusiga l144 sen skulle jag vela öka på stimfiskarna lite och ålarna.
Har redan:
- Ett par scalarer
- 4 fjärilsciklider
- 8 leopard danios
- 10tal kuhlii ålar
- 3 guppys
- 4 vuxna Filopaludina martensi
- Crystal red/amano
Tycker att det låter som mycket när jag skriver upp det men det ser inte så mycket ut.
Väldigt fina scalarer! 😍
Tack ! 👍
Vet du om det verkligen är en hane och hona? Jag tycker det ser ut som båda är honor men jag är ingen expert men håller på att lära mig om scalarer.
Har ingen aning faktiskt. dom var köpta som ett par av förra ägaren. Har tänkt att slänga upp ett par bilder på dom och se om nån kan könsbestäma dom.
Dom håller ihop iaf, och simmar tillsammans.
Jag är ju sämst på det här med att uppdatera.. har sen sist förlorat 2 fjärils pojkar så har bara honorna kvar. Har ökat på stimmet med leopard danios och fått några yngel av dessa som är på uppväxt i ett annat kar:) Har även köpt 2 små scalarer till som jag tror är platinum scalarer, riktigt läckra :)
Och idag har jag varigt och köpt 5 diskusar :) från en privat person. Mamman till dom är snakeskine och pappan en leopard.
Diskus :) en lite suddig påse bild, men får duga för nu. Dom är lite mörka och lite stressade från flytten så kommer nog fler bilder på dom när dom bosatt sej lite.
Skulle man kunna få en lite bättre bild på den längst ner i mitten hade varit roligt🙂
Visst :) det skulle jag kunna försöka ta.
Hur stora och gamla är dem? Tycker ögonen ser stora ut
Dom minsta är väl 5-6cm i kroppen utan fenor och dom stora är 2-3cm större. Frågade aldrig hur gamla dom var..
Liten uppdatering är nog på sin plats.
Två av diskusarna har vandrat vidare.. dom var utanför gänget och åt inget.
Igår flyttade det in 5 ottosar som ska få städa :) och idag har det flyttat in 8 nya ålar..