Ett mindre antal fiskar, vilken sort?
Hade ett akvarium för snart 2 år sen, men mina guppys bara dog och hittade inget som skulle vara fel och tillslut slutade jag köpa in nya fiskar och tillslut la vi ner akvariet.
Saknar dock att ha det igång, men vill inte gärna ha många fiskar.
Har bland annat funderat på Kampfisk och då bara ha en. Dock verkar vissa inte alls rekommendera 54 liter och att det skulle vara för mycket? Medans andra säger att med mycket växter osv så går det bra ändå.
Slöjstjärtar var jag sugen på också, men då behöver jag ett större akvarium först.
Eller om jag bara ska ha några snäckor kanske. Men skulle nog kännas lite tomt utan nån fisk som simmar runt.
Tips? 🙂
Ta en kampare och nått stim då?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag måste slå ett slag för slöjstjärtarna! De kräver det lite större, men fy vilka underbara individer. De är helt klart mina favoriter. De besitter så mycket personlighet, och är otroligt vackra, och underhållande att se på :)
Jag hade en Kampfisk, men han överlevde bara en månad, och efter det tordes jag inte köpa någon ny, för de kostar… iaf om det är en särskilt variant man vill ha. Jag tyckte dock han var kul, och ganska kul att se på, men ingenting jämfört med slöjstjärtarna, helt ärligt :)
Jag tycker du ska göra ett low tech akvarium med några dvärgciklider typ Apistogramma de är ganska färglada och har ett intressant betteende. Akvariecenter i Luleå är en fantastisk butik med kunnig personal som kan hjälpa dig hitta en lagom stor art. Jag har ett 54 liters med vildguppys och Apistogramma borelli och de mår fin fint har snart haft samma akvarium i ett år och det har inte krävt mycket skötsel och endast en Guppy har dött.
Om du bara vill ha några fiskar kan ett gäng på 3-4 stycken vara lagom i ett 54 liters.
#1 Vill inte gärna skaffa stim igen då det krävs lite fler fiskar än jag hade tänkt mig.
#2 Jo har läst det om dom lite överallt, så om jag hittar ett större akvarium så kan det ju kanske bli några såna. 🙂
Mm blir ju lite trist när dom dör så fort.
#3 Tack, ska läsa lite om dom. Jo planen var att köpa hos Rolle. 🙂
Älskar verkligen guppys, men vi hade så otur med dom sist så det var verkligen inte roligt då.
Men ska spana in dom där dvärgcikliderna.
Dvärgkulor! :D
#5 Ja vi får se vad det blir om det blir något. Har inte bestämt mig helt för att starta.
#6 Häftiga, men det lät som att dom kan vara lite knepiga. Kräsna med föda osv.

Räkor, kanske? Har man inte fiskar i akvariet så blir de väldigt aktiva (det kan de vara ändå) och simmar runt och gör roliga grejer. De finns ju också i en massa spännande färger och varianter och de flesta är lättskötta och förökar sig (och räklingar är JÄTTESÖTA) lätt.
Ja räkor kan ju vara något att fundera över också kanske 🙂
Slöjstjärtar kan väl bli riktigt gamla?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Kan bli upp emot 10 år vad jag läst. (Ännu äldre enligt vissa)
Jag har själv ap. borellii och det är en mycket trevlig fisk, finns många fina arter att välja på ur släktet apistogramma. De är inte särskilt svårskötta heller, lugna men ändå med så stor personlighet. När jag var inne till rolle senast hade han faktiskt borellii hemma ifall du vill åka och kika på dem. Någon apistogramma brukar han åtminstone alltid ha :)
Däremot funderar jag på om det är något särskilt du vill och är intresserad av i ditt fiskval? Jag har förstått att du vill ha få fiskar, men för övrigt? Ska det vara något utmanade, ett lekpar eller bara något lugnt att se på?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#12 Kanske ska dit och kika då. 🙂
Mer något lugnt att se på egentligen. Men har inte bestämt mig säkert om jag ska starta upp akvariet igen eller inte.
Vill i alla fall inte ha något komplicerat.
Emma: Känner igen det där med guppy….min sambo köpte fina Guppy & oavsett var dom kom ifrån så dog dom av….vissa individer snabbare än andra.
Till slut gav jag upp & man hörde att Guppy skulle yngla av sig så man i stort sett skulle kunna ge bort Guppy varenda dag men inte i mitt fall.
Efter ett tag tänkte jag att nu ska jag ge dessa ett försök till & jag började använda "Easy-life" flytande filtermedium….doserade efter vad som stod på flaskan & införskaffade mig ett par Guppy & visst resultatet är ett helt annat än innan…..det blir en massa yngel & att ha Guppy är roligt igen……dom Guppy jag har är vanliga Guppy inköpta från zoo-affär & dom kommer ifrån imazo=grossist.
Easy-life är ju rena mirakelkuren🙂
#14 Jo det är trist när det blir så.
Åhå sedär, roligt att det fungerade så bra 🙂Tack för tipset!
Vet inte om jag vågar mig på guppys än på ett tag ändå, men vi får se. 🙂
#15 Easy.life filtermedium är ju även bra för andra fiskar om du nu kanske råkar ha vatten som kanske inte är så bra för fiskar……
#16 Jo det förstås, men hade bara problem med guppys. Neontetrorna trivdes hur bra som helst. Och var inget märkbart fel på vattnet.
Men det kan ju vara värt att testa något sånt ändå. 🙂
#17 Jo Neontetra & Kardinaltetra har jag aldrig haft problem med….dom som dött har nog gjort det av ålderdom för väldigt litet bortfall av dessa arter.
Guppy älskar jag, de har sin charm och jag kan inte vara helt utan dem, även om jag också förlorade hela min besättning vuxna guppys under våren, då vita prick bröt ut bland de nyanlända guppysarna. Bara de yngel som föddes här överlevde, och nu har jag enbart egenodlade guppys hemma, förutom en enda hane från Djurmagazinet som klarat sig rätt länge nu utan problem. Privatodlade guppys är helt klart att föredra! De är mycket starkare och är inte lika mottagliga för sjukdomar i samband med stress osv. Men det gäller att hitta en odlare som har någorlunda bra koll på sina fiskar, för flera generationers inavel i ett privatkar är inte heller bra.
#18 Verkar tåliga!
#19 Ah trist, och det går ju så fort också.
Var hittade du?