Skaffat akvarie
O äntligen är allt på sin plats :) Allt tillbehör o liknande, saknas bara växter ev. inredning och fisk.. Ska köpa fisk imorgon el. på måndag i samråd med "min" djuraffär då han där är riktigt kunnig. Dock undrar jag om ni har några färggranna snygga fiskar att tipsa om, akvariet är på 46 liter :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Lugna dig lite med att köpa fisk förrän du vet vad du vill ha. Läs på om fisken du vill ha och se till att akvariet är anpassat efter dess behov och krav. Har du gjort det kommer det gå galant för dig och fiskarna :-)
Jo jag vet redan vad jag vill ha och han i "min" djuraffär ser till att det blir rätt fisk till rätt akvarie :) Tänkte bara kolla om det fanns några fiskar jag hade missat att kolla upp.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad vill du ha då?
Hade just nu tänkt mig ett litet stim kardinaler och senare när man får mata ordentligt & allt kommit igång en kampfiskhane.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har du pratat med honom i djuraffären och han rekommenderade dig kardinaler så får han lära sig lite mer ;) Ja, kardinaler är söta men de passar inte riktigt i din storlek av akvarium. Visst står det att akvariet minsta krav är 45 L men det blir det ju inte i ditt akvarium efter inredning av grus, sten växter, pump m.m. Längden är en annan faktor som är viktig och det är att karet gärna ska vara minst 50 cm långt. Jag skulle råda dig att titta på t ex drottningsrasboror, galaxyrasboror, Endlers guppy för det är färggranna fiskar också. Du skriver att du vill ha en Kampfisk också och då skulle jag i ditt fall satsa på Endlers guppy som är lugna fiskar och kampfiskar vill ha ett lugn omkring sig. Kul att du ska börja med akvarium. Jag hoppas att du har läst på om hur man startar ett akvarium? Jag har t ex gjort en guide och den finner du här: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-nyborjarguide-att-starta-ett-akvarium

Jens har helt rätt men jag skulle tipsa dig om att inte ha kampfiskar med någon annan fisk alls; risken att kampfisken ger sig på de färgglada småfiskarna är stor.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Akvariet är 50 centimeter långt, vi får se hur jag gör ang. fisken. Självklart har jag läst på, jag tar mitt ansvar oavsett vilken djursort det är jag skaffar. Tack för er hjälp.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Fjärilsciklider?
Tror inte TS får i 40 L ens i akvariet för att kunna ha fjärilsciklider. :) men normerna är oftast i underkant så det är ingen bra rekommendation att ha fjärilsciklider i karet men det vet nog TS redan.
Köpte tre neonplaty som start, istället för kardinaler. De mår bra och verkar trivas, lite skygga bara.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det var lite blygt ändå med bara tre stycken för de är så pass små. 😉 Vad har du tänkt dig att ha för fisk som håller koll på gruset/sanden där maten hamnar ifall ifall det råkar hamna lite mat där?
Jo räkor skulle jag gärna vilja ha. Vart får man tag på dem, och hur många ska man ha?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag ska starta mitt andra 125 liters om ett halvår, där skulle den väl få plats? Vet ej exakta måttet men runt 75x44 på längd och bredd är det. Den är riktigt liten ännu.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det blir väldigt bra. Det jag kan se på bilden är att pumpen sitter lite för lågt för utflödet ska ligga väldigt nära ytan så vattnet porlar sig så att säga.
Att de gömmer sig kan bero på att de är för få. Neontetror är stimfisk och vill gärna vara fler för att må bra. Så knalla iväg till affären och köp 3 st till. 😉
Kanske skulle du köpa någon häftig rot och lägga i akvariet eller jag tror det skulle passa ännu bättre med en flera stora stenar som du gör en byggnad av så det finns lite håligheter i.
Självklart ska du ha en rot också när du tänker skaffa dig en Ancistrus som ska växa upp i karet för ancistrusar gillar att suga på rötter.
Det står neonplaty Jens ;)
Ja rot är redan köpt och fler fiskar köps när allt kommit igång, dock har de blivit mer modiga nu.
Sen är det neonplatys som överstående skrev.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad fint du har gjort det :) Ser ut som en trivsam miljö.
Jag skulle vilja ge dig ett litet tips. Jag ser att du har jagaormbunkar, ett mycket bra växtval som passar in fint i akvariet. Du verkar ha planterat dem ganska djupt ner i bottensubstratet vilket vanligtvis är bra för växter men det gillar inte javaormbunken. Denna växt har en tjock rotstock som det växer trådiga rötter ifrån. Själva rotstocken behöver ligga ovanför bottensubstratet, gräver man över den så finns det risk att hela växten ruttnar. Plantera gärna om den och täck endast över de trådiga rötterna som växer från rotstocken. Då kommer den klara sig fint.
Annars har du gjort bra växtval som borde kunna trivas fint och växa väl i ditt akvarium :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för tipset! Ska fixa det senare, hade varit tråkigt om hela växten dog, tycker den är så fin.
Fiskarna verkar må bra i alla fall, pigga & orädda börjar de bli, är så orolig för att de ska dö/må dåligt, men än så länge verkar allt funka :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jo jag tänkte samma sak, att det hade varit tråkigt. Nu när du kommit igång så bra och gjort det så fint :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ahhh, neonplaty! Lätt att missa sånt och ni var uppmärksamma! Så bra =)
Nu är akvariet i full gång och roten är på plats, har tyvärr ingen bild ännu.
Platysarna satte flitigt igång akvariet & har nästan blivit tama, roligt att fiskar kan ha sådan personlighet, de snuttar gärna på mina händer när jag fixar i akvariet.
Igår köpte jag en Kampfisk & en Fjärilsciklid, som ännu bara är en liten bebis och ska få flyttas till det större akvariet när den växt till sig, men just nu är den mindre är platysarna så nu funkar det toppen.
Fick tag i en jätte fin crowntail, lite risig men den levde tyvärr i en stressig miljö, tycker dock att färgerna blivit skarpare och att den ser piggare ut efter bara en natt i akvariet hemma, men det kanske bara är jag som tror för gott om mig själv ;)
I vilket fall är bettan ung och jag tror att den kommer växa till sig ordentligt och bli ännu vackrare.. Det roliga var att jag fick tag i just den typen och färgen jag alltid velat ha! Hade tänkt beställa en för över 500 :- kr med frakt, men se vilken tur man kan ha :) den såldes med den vanliga fentypen för bara 50 kr.
https://www.google.se/search?safe=off&hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=953&q=crowntail+betta&oq=crowntail+betta&gs_l=img.3..0i24l3.921.3508.0.3583.15.9.0.5.5.0.204.933.3j4j1.8.0….0…1ac.1.48.img..2.13.956.UUi5a0fsGSg#facrc=_&imgdii=_&imgrc=KS9Gv-NevAAxzM%253A%3BCIRwZJ3aoiVGHM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.petshop-zoomania.com%252FBETA%252C%252520Colisa%252CGourami%252F05.%252520BETTA%252520Crown%252520Tail.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.aquaticquotient.com%252Fforum%252Fshowthread.php%252F49868-BETTA-Crown-Tail%3B800%3B602
lång länk men vet ej hur man förkortar den, men det var den fentypen (crowntail) och färgen jag ville ha och fick :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
fin fin Kampfisk! men du nog borde du inte låta fjärilscikliden gå ensam ändå?
#28 Vänner är på g, ville bara inte ta i för många fiskar åt gången :) Men inom ett par dagar ska jag testa med en eller två till då de är så små så funkar det :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund