Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 499 ggr
-Cissi-
0

Alger och algätare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått lite alger på en av mina växter.. undrar om ni kan hjälpa mej med vad det kan vara för alg 🤔 och ifall det finns nån fisk som kan tänkas äta upp det.
Har några få amano i karet och dom värkar inte vara intresserade av dom.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

sauk1
0

Är det toffsalger? Ser fluffigare ut än kiselalger.

Toffsar är oftast siamesiska algätare kalasbra på, funkade för mig. Annars brukar Amano vara bra generellt, men de kanske inte tar allt? Till sist är det också ganska individspecifikt vad som äts och inte äts.

-Cissi-
0

Tycker inte att det är tofs alger 🤔 dessa är mer heltäckande från dom tofs alger jag haft tidigare..

Jag kanske har för några Amanos. Siameserna blir väl ändå rätt stora? vill gärna att dom ska kunna gå kvar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

sauk1
0

Vad är det Tropica och Amano själv brukar skriva, en räka per 5 liter :)

-Cissi-
0

Så det skulle bli 40 räkor i mitt kar.

sauk1
0

I uppstartsfasen eller om du har mycket fisk. Annars en tredjedel. Se detaljer på t ex http://tropica.com/en/guide/algal-control/

-Cissi-
0

Karet är ju inte ny uppstartat och har inte så mycket fisk.. 

Men funderar fortfarande på vad det kan vara för alger 🤔