Massdöd! Förbannad! 😡
Är så arg så jag kokar just nu. Kom hem förut, vårt stora kar (ca 460l) var alldeles grumligt, det luktade konstigt. Fiskarna såg inte pigga ut (+två döda mollysar). Fångar upp mina black ghost å lägger de i ett annat kar sålänge, den ena pigga på sig, den andra dog. Vi bestämde oss för att ta ut fiskarna då de såg riktigt slöa och slappa ut. Vi började tömma vatten. Såg att fisk efter fisk tackla av. När vi tömt hälften och jag tänkte möblera om, så skulle gubben sätta ner syrestenen. Vi hör ett konstigt ljud hela tiden. Så helt plötsligt exploderar doppvärmaren och bara fräser. Våra stackars fiskar har alltså fått elchocker och blivit skadade. Vet inte om simblåsan kan ta skada av det. Nu har vi fyllt på igen lagt tillbaka de fiskar som levde/visade livstecken. Men de enda som ser opåverkade ut är öronålarna och mallarna. Hittills har runt 15 fiskar dött, några molly, två black ghost, en hantel, några tetror. Hoppas hoppas att mina papegojor klarar sig, men de ser inte pigga ut. 😢
Nej med Gud så tråkigt! Beklagar verkligen. :(
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Nej vad tråkigt! :'( Hoppas att de fiskar som lever hittills kommer klarar sig!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Om doppvärmaren var på under tiden ni tömde karet borde ni med fått känna på elen. Gjorde ni inte det så har inte fiskarna heller fått el i sig. En doppvärmare ska egentligen alltid kopplas ur innan man kör ner händerna i karet. Strömmen kan vara dödlig om den är trasig. Erkänner direkt att jag fuskar med detta.
Väldigt tråkigt i vilket fall att det blev så här.
usch så tråkigt, jag hade en doppvärmare som flippade oxå för några veckor sedan, den värmde karet till 35 grader innan jag upptäckte de, dock överlevde mina räkor detta.
däremot tror jag som lillyrod att detta inte var problemet om det inte redan hade hänt, att det luktar illa tyer ju oxå på ngt annat, kanske ska ni lägga fiskarna i ett annat kar om möjligt tills ni säkert listat ut vad problemet startade så ni inte förlorar dem oxå…=/
Först och främst: Stackars dig och stackars fiskarna! Beklagar!
MEN: Det fungerar inte så, fiskarna är nämligen inte jordade i akvariet! Hela akvariet kan var hur strömförande som helst utan att fiskarna tar skada pga av det, precis som att fåglarna kan sitta på elledningarna utan att strömmen skadar dem ett dugg.
Jag har fått rätt duktiga smällar genom åren när något har gått fel strömmässigt i mina akvarium - fiskarna tar noll skada av det, men numera har jag jordfelsbrytare så att inte JAG ska få mig en jäkla smäll om något går sönder. För om man inte har riktigt tjocka gummistövlar på sig så är man själv, som människa med handen nerstoppad i ett akvarium tillräckligt jordad för att det ska kunna göra skada.
Hade doppvärmaren varit strömförande så hade inte du kunnat ta i det utan att få en smäll heller.
Tömmer man vattnet utan att koppla ur doppvärmaren så att den sticker upp ovanför vattenytan så kan den explodera. Har hänt mig för många gånger för att jag ska vilja erkänna det egentligen…
Det kan givetvis varit något fel på doppvärmaren innan också men då är det mer troligt att den har slått slint och försökt koka dina fiskar… 😮 Men elchockade till död har de inte blivit.
Doppvärmaren var inte ovan ytan, gjort ett 50% byte. Hela fästet (gummiduttarna) är helt smält. Gubben fick sig en rejäl stöt precis innan den exploderade. Pratade med några andra på ett forum och där sa en annan att hans far varit med om samma sak. Värdena var bra, tempen bra. Allt var precis som det brukar vara. Grumligheten kan även bero på att vi fixade i karet igår, lite ommöblering. Lukten kände jag lixom inte igen, inte som unket vatten. Hmm skumt det här. Och riktigt tråkigt.
hmm, vad har ni för botten? man har ju hört lite snack om att det kan bildas fickor med giftig gas etc men det har jag personligen tänkt är mest skrönor, dock om det luktar annorlunda än vanligt o ni rörde runt i botten kan man ju fundera en extra gång…
o ja fy så drygt, lider med er!
Sand i botten. Så himla konstigt då inget nytt kommit ner i karet, bara ommöblering av stenar mm. Usch nä, nu blev allt tråkigt.
Fysatan, ursch! 😮 Lider verkligen med dig. :( Men hur märkligt det här än är så är det omöjligt att dina fiskar dog av elchocker dock.
Du tror inte doppvärmaren kan ha löpt amok temperaturmässigt ändå? Tillfälligt iallafall? I och med att den sprack bara sådär och fästena är helt smälta utan att någon del av den var över vattenytan så känns det som om den kan ha hittat på vad som helst… O_O Någonting verkar ju ha gjort vattnet syrefattigt nämligen och det grundar jag på att dina malar och öronålar som båda kan ta upp syre ur luften verkar helt okej? Medan dina andra fiskar har tagit skada av det som hände.
Angående lukten, vad luktade det som? Kan du beskriva det? För det är nog också något du måste ta reda på tror jag. Om det blir syrefattigt i sanden kan det bildas diverse otrevligheter. Svavelväte t.ex luktar som ägg, eller ev. ruttna sådana och är mycket farligt.
Kan ju hända att doppvärmaren löpt amok. Går ju inte se nu,men temperaturen på vattnet låg på samma som den alltid gjort 25-26grader. Svårt att förklara lukten, det var inte direkt en unken lukt mer som hmm typ koskit. 😕 Filtret var rengjort dagen innan, i akvarievatten.
En doppvärmare skall inte kunna ge elstötar såvida det inte är skada på elkabeln/anslutningen. Men jag har själv varit med om en doppvärmare som läckte vatten med en ordentlig poff som resultat och en hel del grejer på botten från doppvärmaren.
Jag har jordfelsbrytare så inget hände. Hade ju fiskarna i annat vatten då + att jag ej hade nån hand i vattnet eller dylikt.
Det som hände var att innanmätet på doppvärmaren hade lossnat och glaset hade åkt bort. Kortslutning helt enkelt. Glaset på doppvärmaren höll, men som sagt fjädrar mm från doppvärmaren låg på botten i karet, och jag fick oxå en bränd unken lukt.
Jag är ingen raketforskare men jag skulle vilja säga att fiskarna nog inte dog pga strömläckage iaf. Så det måste nog ha berott på väldans hög temperatur i vattnet och/eller starkt pendlande sån, och skulle det stämma så lär nog termostatet i doppvärmaren varit trasig.
Jag gissar på att doppvärmare har nån slags säkring där fjädern lossnar, men det är bara en vild gissning.
Tråkigt med fiskdöden. 😕
fast grejen är att om vattnet har pang bom värmts upp till höga grader som tar död på djuren så sjunker det inte ner till vanlig temp igen på bara ngn timme…
när min löpte amok o höjde till 35 så valde jag att sänka med nytt kallare vatten ner till 30-31 o sen lät jag karet stå o sjunka själv för att inte ta dö på räkorna genom chock, det tog ungefär 1,5 dag för 30l att gå ner tll 25-26'C, så logiskt sätt om temp i karet var som vanligt tvivlar jag på att doppvärmaren var anledningen från början, tror bara det var otur a la murphys lag att den exploderade…
Nä det låter väldigt ologiskt att en doppvärmare kan värma vattnet så pass fort. Nånting kanske har stressat fiskarna så de dog. Som sagt så jag vet inte. Kan bara spekulera.
Imorse var alla fiskar utom öronålarna och två Ancistrus döda. Har som sagt ingen aning om vad som skett, förutom att det gick jäkligt fort. Igår morse var allt ok, klart vatten och pigga fiskar. På eftermiddagen reagerade jag på att de verkade slöa och konstiga, black Ghosten simmade lite skumt. Lyfte på locket och kände den skumma doften. Sen kom gubben hem, fiskarna blev sämre å sämre. Några mollysar låg helt plötsligt döda. Vi bestämde oss som sagt för att ta ur fiskarna. Sen tömde vi ur hälften av vattnet, hörde ett skumt ljud sen explodera doppvärmaren, den var under vatten hela tiden. Glassplitter och delar på botten av karet. Och gubben fick sig en stöt. Fiskarna dog en efter en och nu är alla borta utom ålarna å malarna. Orkar inte spekulera mer i vad som skett, alla man pratar med säger olika. Håller på å tömmer karet igen, byter ner oss till mindre och sparar detta stora tills våra axoloter växt på sig.
Jo det är nog det enda rätta ni kan göra att "gå vidare" så som du nyss skrev.
Vet ej om jag missat det, men ni har tagit vattentester ?
ja men det är nog det bästa, att tömma hela karet o slänga/koka inredningen o sen låt det ligga uppe på land, till nästa gång ade jag rekommender att inte bara göra ett 50% vattenbyte o lägga tillbax fiskarna om man inte är säker på att det tex är nitrit, jag hade plockat ut o tömt helt i ett sånt läge.
hoppas de som lever nu överlever o att ni kan starta om med glatt humör =)
👍
Kan det vara någon skum kemikalie som läckt ut när strömmen värmt för mycket och lakat ur plast?