Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1745 ggr
Lillyrod
0

Växter som smälter

Nu händer det saker i mitt 152 liters kar. Efter vattenbyte igår så började jag med PMDD. Jag tänkte prova eftersom alla säger att det funkar så bra och det var dessutom billigt i jämförelse.

Nu ikväll håller min djungel av cryptocoryne på att smälta ner. Har soppat upp ca 50 % av bladen nu och mer verkar det bli. Hur kan detta komma sig? Blir förtvivlad när jag ser mina växter som var enda överlevande efter alg/cyano angreppet tyna bort med blixtens hastighet. Kan det bero på nya gödningen eller vad? Någon som vet?

[Jens]
0

Du gjorde blandningen i separata fyra flaskor? Följde guiden hur mycket medel karet ska ha? Jag började själv i måndags med PMDD och har inga bekymmer alls. Växterna verkar trivas.

Lillyrod
0

Ja jag gjorde precis som det stod att jag skulle göra. Tre flaskor. Två av dom kunde man blanda stod det. Både på nätet och på påsen.

[Jens]
0

Jag gjorde fyra men det spelar ingen roll i det här fallet. Vet inte varför de skulle dö bara för att du har i PMDD.

Lillyrod
0

Nej inte jag heller men det är den enda förändringen jag har gjort. Kollade upp doseringen igen nu och jag har gjort allt rätt.

sauk1
1

Å andra sidan kan jag tycka att växterna ibland behöver tid för att ställa om sig när förhållandena ändras, oavsett om det gäller ljus, gödning eller kol.

Lillyrod
0

#5 Ja det är ju en tanke. Hoppas verkligen att dom inte dör utan tar sig igen efter ett tag. Just nu ser det lite mystiskt ut iallafall. Gödning har dom fått hela tiden men inte den sorten.

kallepudas
0

Är osäker på vilken växt det är i släktet cryptocoryne som du har men gemensamt för dessa är att man ska tydligen undvika "Plötsliga förändringar av ljus eller vattenvärden skall undvikas eftersom bladen då lätt ruttnar" 

Kan ju drabbats av den så kallade "Cryptocoryne-sjukan" men då kommer den repa sig så småningom.   

Hoppas det löser sig för dig.

Lillyrod
0

#7 Det är wendtii och en annan som börjar på a. Kommer inte ihåg namnet men det är dessa som blir väldigt långa. Det kan ju vara så då att den inte gillade att byta gödning. Jag har inte tänt i karet och tittat hur det ser ut idag men hoppas att dom repar sig så småningom då.

Smulan80
0

Crypto brukar återhämta sig. Men det är skrämmande när de från att se att må hur bra som helst till att ruttna på extremkort tid. Bara att vänta och se. :)

Lillyrod
0

Ja jag får göra det. Nu är det inte många blad kvar 😭