Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 850 ggr
[VSK]
0

Mitt kar idag.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick äntligen tag på lite flytisar till mina Guramis idag. Visste inte hur mkt jag kunde stoppa i karet så jag började lite smått.

De andra småväxterna vad de nu heter (ni som sett bild på mitt kar förra veckan vet) fick jag tag på förra veckan/helgen.

Kan oxå säga att jag köpte ett sånt där test för första gången i mitt liv och jag vet inte om dessa värden är bra för Gurami, så ni som kan får gärna säga..

Nitrat 10

Nitrit 0

KH 6

PH 6.8

Klor 0

GH alla okej…

Kan tillägga att karet är nystartat för 2-3 veckor sen nånting.

[Jens]
0

Dom höga växterna längst bak? Kommer de växa till sig? Nå upp till ytan? När du har en extra slant så köp gärna fler sådana och bygg en liten djungel i ett hörn. =) Flytväxterna gömmer lite mer av ljuset och det är perfekt för guramisarna! Jättefint har du gjort för dessa! Värdena är helt ok! Allt är bara positivt men jag vet att guramis gillar att simma 'bland' växter. Hoppas du inte tar mina ord negativt för det är inte alls min mening. Tycker du har gjort det väldigt bra och det är nytt och behöver växa till sig.

[VSK]
0

Tack Jens 🙂

Ja det är meningen att "gräslöken" skall växa upp till ytan… faktum är att de säkerligen växt några cm på två dagar 😃

[Jens]
0

Vad heter växten? Jag ska visa dig hur det ser ut hos mig så förstår du hur jag menar med täthet. =)

[VSK]
0

Jag vet ej vad växten heter ☺️

[Jens]
0

Men att få växtligheten som jag har tog ett par månader. De växter du ser i bakgrunden är Jättevallisneria och Vallisneria spiralis samt Crinum Calamistratum. Hoppas du kan se bilden lika bra som jag även om min ena scalare vill gärna se vad jag håller på med. Hahaha!

[Jens]
0

Här är en helbild på mitt kar.

[VSK]
0

Jodå jag ser bilden 🙂

Jag har ju fått massor med tips och inspiration här gällandes möbleringen gällandes växter mm, men när man börjar med ett kar (nystart för mig) så hade jag inte så mkt växter i början, utan jag ahr väl köpt i små omgångar då alla butiker inte har de växter jag vill ha.

Möjligtvis kanske jag nöjer mig med dessa växter om jag får tag på en riktig snygg rot jag kan ha i vänster sida av karet framifrån sett.

Vattenpesten längst till vänster i bild försöker dölja min doppvärmare. 

Men använder du växtnäring eller låter du fiskarnas "avgaser" sköta gödningen av växterna?

[VSK]
0

Nu såg man bättre.. snyggt kar… 375l?

[Jens]
0

JBLs växtkulor använder jag samt så har jag soil längst bak i karet under gruset. Idag har jag precis börjat med PMDD också för att stärka allt så växterna inte mår dåligt så att säga. Vad använder du?

[VSK]
0

nu använder jag happy life tror jag det hette, men köpte såna där växtkulor/näringstablett jag med och la under de växter som hade börjat gulna lite. hade ju fått lite växter och det tar ju ett tag innan rotsystemet kommer igång.

men så småningom så låter jag enbart fiskarna göda växterna så gott det går med korrekta vattenvärden.

tror jag bara använder 3-4 näringstabletter än så länge.

[Jens]
0

Har du lagt kulorna där du tror det blir bra så blir det bra =) Så gjorde jag också. Det är precis som att plantera vanliga växter i huset. Det kommer bli bra med tiden för dem. Du har två sorters Gurami? Vad är det för sorter?

[VSK]
0

Oj silvergurami och Blå gurami har jag för mig…

[Jens]
0

Väldigt fina guramisar. Har du fler fiskar? Tänkte mer på vad som tar hand om 'små rester' som hamnar på botten?

[VSK]
2

5st Siameseroch en Gibbi simmar i samma kar..

-försökte fota men det är inte lätt med dålig belysning, f2.8 och manuell fokus (makro). Bilden visas inte rättvist.

[VSK]
3

Här försökte jag fånga den blå men den kunde inte hålla samma kurs utan svängde hela tiden 😃

[Jens]
0

OOj, ändå vackra bilder! Like it =)

[VSK]
0

🙂

[Tinitusan]
0

vilka bilder!

[VSK]
0

😃