Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1946 ggr
Ankah
2

Gult 63-liters

I morse såg 63-liters karet i vardagsrummet alltför trångt ut och jag beslutade mig för att göra slag i saken och sätta min plan i verket att starta ett "helgult" akvarium och flytta dit mina gyllene honungsguramis. Åkte alltså och köpte ytterligare en 63 liters dunk att ställa bredvid den gamla. Jag tänker mig en inredning och miljö som mycket liknar den i gamla karet: soil (pH runt 6,4), rötter och mycket växter, ingen CO2. Temp på 23 grader har funkat finfint i gamla karet och det blir nog något liknande i nya (om ingen har några massiva invändningar mot det…?). "Lite lagom" aktivitet i pumpen. Nu till min fundering. Honungsguramierna flyttar ju över och ett akvarium utan räkor kommer inte på tal så gula tigrarna (?) följer med från gamla karet. Men sedan då? Jag funderade på kolglödstetror (som ju visserligen kan bli väldigt röda) men efter att ha pluggat lite förstod jag att de är enna glupska rackare och att räkorna då skulle sväva i livsfara. Andra idéer på gula fiskar? Gula (gulaktiga) "städare"? Jag var lite sugen på att flytta min Sewellia Lineolata men guramisarna vill ju inte ha samma sprutt på cirkulationen så det är nog ingen höjdaridé… Någon som har någon idé?

MagArne
0

Hehe, häftigt projekt. Vill vi gärna se bilder på.

Gula Guppys finns ju? Lika så Mollys

Anon
0

Koppartetror kanske? :)

Vovisch nr2
0

Indianplaty? De är ganska gula!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

alfred.
0

Citrontetra? De kan se ganska färglösa ut i affären men får oftast en mycket gul färg när de gått in  sig i karet👍

[Tinitusan]
0

förutsatt att du har ett större akvarium att flytta dem till senare om ett år så skulle väl en eller två små guld Ancistrus passa in? ngn gul snäcka kanske? elefantsnäckan tex är ju väldigt gul i foten =)

Ankah
0

63 l är det största jag har, tyvärr, annars har jag dregglat lite över guldancistrus också, de är så fina! Elefantsnäckor är också jättefina men vill ha mycket varmare i karet, tror jag. Tinitusan - du har inte lite gula postisar, möjligen? Funkar även med orange och vit.

Citrontetran och koppartetrorna verkar ju passa som handen i handsken (fisken i vattnet?)! pH, temp, storlek - allt! Får se om någon av dem finns att få tag på i någon av de zooaffärer jag frekventerar.

Ankah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis börjat med inredningen här - vattnet ska ju bytas fyra gånger innan det kan bli tal om flytt för guramisarna så än så länge ser det ganska tråkigt ut. Börjar med soilen på plats, inspekteras av medhjälpande Sigrid utan svans…

Ankah
0

*suck* …och bilden käckt på svaj….ja ja…

Här har även rötter och vatten åkt i, tillsammans med en ensam liten växt. Var knepigt att koka spretet, vill jag lova, fick vända den i kokande vatten - därför inte tillräckligt länge för att den skulle sjunka men tillräckligt för att skålla eventuella bakterier, hoppas jag…

Ankah
1

Nu händer det inte så mycket mer för tillfället, istället kommer en bild på goe lille Oscar, som bor i köket…

[Tinitusan]
0

ah ja jag läste inte egenom ordentligt, ber om ursäkt, ja de vill ju ha över 26! tyvärr har jag bara rosa posthorn, vet knappt om det finns andra snäckor än äpple o martensi som blir vita?

Ankah
0

Har ett gäng martensi men de är inte vuxna än…de ska nog få flytta när de växt på sig, just nu mår de så bra tillsammans med endlersarna i 35-litarn.   😊

[Tinitusan]
0

ah toppen =)

Ankah
0

Har förstått att det finns en guldversion av ottosar (otocinclus affinis) som kanske skulle kunna platsa bland mina gulingar. Är det någon här som har erfarenhet av denna art? Är den guldig eller är det mest ett namn?

Det är inte möjligen så att Corydoras städar? De äter ju kanske inte alger men städar de botten eller så, när de bökar runt? Jag har förstått att de helst vill ha grus men för bökning funkar ju även soil - någon som vet? Och, ffa, äter de räkor?

mimåne
0

Corydoras vill ha sand och bör även få det. Corydoras och otocinclus är en mycket bra kombination eftersom att de städar helt olika. Corydoras är duktiga städare när det gäller överbliven mat och andra rester men precis som du säger så tar de inte hand om alger. Vilket otocinclus gör. De tar däremot inte överbliven mat om det inte är vegetariskt så att säga. 

Jag har själv 8 stycken affinis av den vanliga färgvarianten. Jag har inte hört att det finns någon annan färgvariant på dessa men det lät intressant. Var har du kommit över den informationen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
0

Enligt zoopet så kallas den dvärg eller guldotocinclus. En svag gul färg kan jag se på mina men inte skulle jag kalla dom guld inte.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873&SOK=1

Ankah
1

Fast så gult det kan bli på algätare till ett 63-literskar, tror jag…

Ankah
0

Nu börjar det bli fart här: fyra blåa (integula men jag kunde inte låta bli) postisar (och redan en liten slemmig äggkaka på ett blad, minsann), fem amanos, två ottosar (ska bli fler men vill ta det lugnt såhär i början). Från andra 63-litarn har jag plockat dem av tigerräkorna som är gula (fick plötsligt gula/guldfärgade räklingar och den stackars Sewellia Lineolata jag blev pålurad i ett svagt ögonblick och som bott i ett mindre och väldigt lugnt kar - nu är pumpen på för fulla muggar och den lille verkar på mycket bättre humör.