Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4394 ggr
Draken
0

Mitt "problemakvarium" 240 L **

Som de flesta vet här inne, så har jag lite projekt på gång då och då. Det senaste var 720 litern, är jag bytte bottensubstrat. Det akvarioumet är jag helnöjd med nu, det har blivit jättebra ordning på det :D

Det är det däremot inte på 240 litern, jag begriper inte vad det är med det akvariumet. Jag köpte det nytt för ett antal år sedan, och det har krånglat till och från, fråga mig inte varför, för det vet jag inte.

Skall passa på nu när jag är ledig i helgen och påbörja ombyggnation av 240 litern. Vet inte om ni mins att det blev ett j***la rush med Malawiciklider för ett par månader sedan. Jag har ett gäng i 275án och jag hade ett gäng i det här karet. Det fungerar inte riktigt som jag vill. Jag tog ju bort alla växter i 240´n och flyttade dem till andra akvarium, nu ser akvariumet för dj*****ligt ut :( Jag har haft problem med det här karet till och från, men nu senast när jag verkligen hade fyllt upp det med växter, så fungerade det jättebra, ända tills nu när jag tog bort växterna och rötterna och byggde upp med sten igen.

Jag begriper inte vad det är för fel, det andra akvariumet som är uppbyggd med sand och sten fungerar alldeles utmärkt, men inte detta :( De Malawisar som fortfarande är pigga och krya har flyttat till 275án, de andra har dött av eftersom, har även fått avliva ett par stycken :(

Så nu blir det rötter och växter igen. Det blir sällskapsakvarium, men jag har ingen aning om vad jag skall ha i det. Ungarna ville ha Dvärgklogrodor (deras albinogrodor har tyvärr dött)

Jag har inte bestämt mig vad jag skall ha för invånare i karet (förutom Dvärgklogrodorna, det har jag lovat de minsta) Så skriv lite om vilka arter ni gillar, och tycker skulle passa bra ;) Sen får vi se hur det blir ;)

Ett gäng Posthornsnäckor och ottocinklus skall i varje fall flytta in när det är klart 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vart nån konstig vinkling på kameran, men så här ser akvariumet ut nu i varje fall ;)

Det är en malawi som simmar kvar där, skall flytta även den till 275'an ….när jag får tag på honom 🤪

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

Hört flera som har Dvärggurami tillsammans med dvärgklogrodor med bra resultat. :) i övrigt är jag lite för trött för att vara behjälplig.. Ska bli kul att följa ditt projekt :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

ah det var det här karet du pratade om, ska bli intressant o se hur det fortskrider!

ska du bara dekorera om o sätta i växter igen eller ska du starta om det helt?

Draken
0

#2 Dvärggurami eller annan Guramisort har jag faktiskt funderat på :) Är lite halvsugen på Labyrintfiskar, men som sagt, har inte bestämt något än. Akvariumet är ju på 240 liter, så det finns lite att välja på 🙂

#3 Jo, det var det här akvariumet jag pratade med dig om :) Jag kommer att göra en fullständig omstart av karet, bottensubstratet och filtren kommer att vara kvar, resten skall bytas ut :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu har jag fått massa Posthornsnäckor, 4 olika färger. De bor i 240 litern :) Där skall de få städa undan lite alger innan jag gör ett större vattenbyte, rengör och bygger om imorgon ;) Den enda inredning som finns just nu är en ensam Cryptovoryneplanta och sanden ;)

Posthornen jobbar frenetiskt både på rutorna och på botten ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

lycka till nu då, hoppas verkligen det fungerar bättre för dig nu då =)

Draken
0

Har inte mycket alger kvar på rutorna nu inte ;) Skall tömma och dra fram akvariumet sedan och sätta dit en snyggare bakgrund. Hr även fått hem 15 Ancistrusbäbisar på 3-4cm. De skall också få gå ner här och växa på sig innan jag flyttar dem till de andra karen.

Posthornsnäcka

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Städpatruljen jobbar på bra

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

De arbetar på både kort och långsidorna ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Skall flytta in under dagen 🙂 Burken ligger i akvariumet och flyter med syresten (tog bort den för att knäppa kortet) Så de får vara här tills dess att akvariumet är uppbyggd igen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Man ser skillnad på algbildningen på rutorna sedan igår käll (se inlägg #1 ) när posthornsnäckorna flyttade in. De har gjort ett bra jobb :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu är akvariumet fixat :) Några Posthorn, Äpplen och Ancistrusbäbisar bor här just för tilfället  :)

Behövde inte ta ut allt vatten som jag var rädd för att jag måste göra. Posthornen hade gjort ett jättearbete med rengöring av alger och bottensubstrat :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Köpte in lite växter som planterades i karet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2

Slutresultatet blev ganska hyfsat :) Lite dimmigt just nu, men förhoppningsvis har det klarnat upp tills i morgon :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

LajvKrattan
0

Fena!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Draken
0

Nu fattar jag inte vad du menar lajvkrattan 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

LajvKrattan
0

#16 I andra ifokus-forum brukar folk lämna ett "tassavtryck" i en tråd genom att skriva "tass" så att de får en påminnelse när något nytt skrivs i tråden. Jag gör, som några andra akvariefiskare, samma sak men säger "fena" i stället.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Draken
0

😂 Vad smart. Det borde jag faktiskt ha kunnat räknat ut tycker jag, jag brukar själv lägga en tass i vissa forum 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

haha fast hörreni, jag får ingen påminnelse även om jag skrivit i en tråd?

Draken
0

För att få mail när det kommer svar, måste du gå in under flikarna högst upp på första inlägget till höger. I mitten finns det en flik som heter bevaka, klicka in på den och klicka på länk nummer två. Det står 

"Prenumerera på kommentarer till …och så står trådens namn………" Då kommer du att få mail när det skrivs en ny kommentar i just den tråden. Du kan göra så med alla trådar du vill följa 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

ja men det vet jag! men för att göra det behöver man ju inte skriva en kommentar =)

Draken
1

Nej det behöver man inte, men det räcker inte med att skriva en kommentar för att du skall få besked när nästa svar kommer. Inte på mailen i varje fall ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Akvariumet har klarnat upp nu, och det är verkligen kristallklart :D

Alla malbäbisarna ( Ancistrus sp.) verkar ha överlevt natten. Även Äpplena (Pomacea diffusa) som jag flyttade över har överlevt, alla 6 vad jag kan se.

Köpte även 10st. Röd fantomtetra (Hyphessobrycon sweglesi) som skall "bajsa in" akvariumet. Dessa 10 lever också i bästa välmåga.

Det är fördelen med att man inte byter allt vatten när man bygger om, man kan släppa i lite fisk ganska snabbt ;) Jag ville inte gärna tömma akvariumet helt, just med tanke på att jag visste att jag måste släppa ner ancistrusarna direkt efter att det var klart. Och det slapp jag, tack och lov.

Skall se om jag kan få knäppt lite kort under dagen (innan jag börjar jobba)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

** Som ni ser har jag döpt om tråden. Det var en projekttråd egentligen, men detta akvariumet är mitt sk. problemakvarium, så den här tråden får vara om det här akvariumet.

Det har blivit ombyggd flera gånger, både panikändrat, och ändrat bara för att jag inte är nöjd med inredning, vattenvärden eller liknande saker.

Detta akvariumet har jag haft problem med, till och från, i alla år. Ibland har det gått flera år imellan problemen, men ibland har det brakat redan efter ett par veckor eller månader.

När jag startar om det här akvariumet, är inte frågan OM det brakar, utan frågan är NÄR det brakar 🤦‍♂️ Nu låter jag jättenegativ, men det är så jag känner.

Nu håller jag tummarna för att den här gången skall vara undantaget som bekräftar regeln, alltså att akvariumet faktiskt bara går på ,som det är tänkt att det skall göra.

**Akvariumet kommer även i viss mån att användas som "Grow-out" **

Jag kommer att uppdatera eftersom. Nya fiskar, dödsfall, sjukdomar, tillökning …..Ja allt vad som kan hända i ett akvarium. Nu i början blir det kanske oftare att jag uppdaterar, men eftersom det lider och akvariumet kommer över de första veckorna, som kan vara lite knivigare, så blir det förmodligen mer sällan med uppdateringar ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu återgår jag till uppdateringarna ;)

Jag har kollat runt lite i olika trådar, och jag har börjat fundera. Jag vill ha Dvärgciklider, en snäll dvärgciklid, gärna från Sydamerika och kanske två par. Men har inte bestämt vad jag vill ha för dvärgciklid. Det är åratal sedan jag faktiskt höll på med dem. Det var på den tiden när man kunde ha fjärilsciklider, och de faktiskt överlevde mer än några månader, då kan ni ju själv räkna bakåt hur många år det är ;)

En sak är i varje fall bestämt, och det är att de tre minsta barnen skall få varsin dvärgklogroda, för det har jag lovat dem. Och jag har kollat runt på olika siter och i olika forum, och man kan ha Dvärgklogrodor i mitt akvarium :)

Sen får vi se vad som annars kommer att flytta in här :) Kom gärna med förslag om ni har några  :) Fantomtetrorna och snäckorna, samt Ancistrus kommer att finnas i karet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Lite dagsfärska bilder.

Rosa posthorn ( Planorbidae)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Ancistrus bäbisarna (Ancistrus sp.) är väldigt nyfikna på vad postisarna är för enar ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Grotta i mitten av akvariumet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Mysterieväxt ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Röd fantomtetra (Hyphessobrycon sweglesi) speglar sig i glasrutan. H*n tycker nog att h*n är en riktig snygging :p

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Sista bilden för idag är en helbild på karet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Två kort till som jag missade när jag postade de andra ;) Men det här är de absolut sista för dagen. (Börjar jobba snart dessutom, så jag hinner inte så mycket mer :p)

Ancistrusbäbis som letar alger på rutan (där det numera inte finns några, men maltabletten jag släppte ner är tydligen inte lika god ;))

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Blå-/ Lila posthornsnäcka (?).

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Om du ska ha dvärgklogrodor och väljer thomasi som ciklid så kan det komma att bli problem vid matningen. Dessa två är ingen bra matchning på den punkten. Min erfarenhet är att thomasi äter allt den kommer över och är ganska glupsk vilket kan göra att grodorna blir utan mat. Thomasi äter även från botten. Löser du detta på något vis kan de däremot fungera bra. Thomasi skulle du kunna ha två par av i ditt akvarium. 

Apistogramma däremot rekommenderar jag dig inte att skaffa två hanar tillsammans med honor av någon art. Ska du inte ha några större fiskar i akvariet så kan dessa annars fungera mycket bra. Apisto är mycket försiktig på maten så det finns ingen risk att grodorna blir utan här inte.

Har du haft Laetacara dorsigera någon gång?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

rosablomma
1

Din mysterieväxt i #29 påminner väldigt mycket om hygrophila corymbosa.

Draken
0

#34 Jag har inte riktigt bestämt vilka dvärgar jag skall ha. är väldigt sugen på Thomasi ;) Och jag hoppas in i det längsta att barnen skall glömma bort grodorna, jag vill helst inte ha sånna, men jag har lovat, och jag vill inte direkt ta tillbaka det löftet 😊 Jag försöker bearbeta dem att de skall välja något annat. Men blir det grodor och Thomasi, så får jag göra som jag har gjort förut. jag får lägga ner maten helt intil grodorna och mota bort fiskarna som vill stjäla den ;) Det har fungerat förut ;)

Jag har även funderat på en hanne och ett par honor av någon Apistogramma, men vet inte hur jag gör. Kan man ha både "apor" och Thomasi ? Jag har haft Dorsiger för massa herrans år sedan, men de bara dog för mig, så sånna vill jag inte ha (tror jag)

De största fiskarna som kommer att finnas i akvariumet, är just Dvärgcikliderna. Annars skall det vara stimfisk och snäckor, förutom ancistrusen då, som ju blir lite större än Dvärgarna :)

#35 Jopp jag har fått den identifierat nu :) (Hade inte fått 100% besked när jag lade ut kortet ;) )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Nu har jag tagit bort krukväxten och bytt ut den mor en Svärdplanta istället :) (Echinodorus osiris)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Fick följa med lite fisk hem också.

*1+2 Guld-Svärdbärare (Xiphophorus  clemenciae) Jag vet faktiskt inte varför de kallas just "Guld" för de är inte guldfärgade, utan de är viltfärgade.

*1+2 Spenophsmolly ( Poecilia sphenophs) ej lyrstjärt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Ja det går bra att ha thomasi och en apistogramma art tillsammans. Jag har Thomasi med ap. Borellii. Borellii är faktiskt haremruvare så där har du en art du kan ha flera honor på en hane. Andra harem är t.ex cacatuoides, hongsloi, agassizii.

Draken
0

Då blir det trolgtvis så, antigen Thomasi eller Boliviansk Fjärilsciklid :)

Jag är skitdålig på dvärgartena, men det finns en Apistogramma som är väldigt röd med svarta (?) "schatteringar" på kroppen, skall googla på "Apor" för jag kommer inte ihåg namnet på den, är osäker på om det kan vara någon av de du nämde ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag är osäker på vilken det kan vara.

Cacatuoides har ju rött på fenor men är neutralt färgade på kroppen. Inslag av svart. 

Hongsloi har röd teckning på magen samt ryggfenan, ofta också en svag svart rand från ögat och längs med kroppen. 

Även agassizii finns med röda inslag. Kolla in "double red". Finns även "fire red" och "super fire red" men dessa har inget svart på sig.

Sen finns det ju andra rödingar men som inte är haremruvare.

Draken
0

Jag har precis kommit hem från jobbet, så jag har inte hunnit googla än, men skall göra det. Jag vet att det är en apistogramma, och ser jag bild på den så känner jag igen den direkt :) Skall kolla vilken jag menar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Än så länge puttrar det p som det skall i varje fall. De nya invånarna verkar trivas bra. Svärdbärarhanen friar hejvillt till honorna ;)

Viltfärgad hane med ena honan.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Viltfärgad hona

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

nomnomnom ycker Ancustrusarna ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Jag släppte ner 4 ganska stora maltabletter, så varför i fridens dagar skall ALLA trängas om EN …🤦‍♂️

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
1

hahaha den kanske smakar bättre haha

MonsterTrollet
1

Åh vad mysigt det ser ut, hoppas karet puttrar på utan problem nu då.
Och jag ska sno några snäckisar av dig, jag kan komma med några guppybäbisar i utbyte och kanske kräva en kopp kaffe också.  😛

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

[Seaside]
1

#46 Härlig bild! Det är ju alltid trevligare att äta tillsammansGlad

Draken
0

#47 ja det verkar ju så 😛

#48 Tjenare trollet :D Välkommen hit. Jag är ledig Lördag och söndag, så du får gärna komma förbi en sväng, inga problem :D Kaffe kan du få också 👍

#49 Tack :) Jo uppenbarligen är det mycket roligare att äta tillsammans ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

#41 Det är Apistogramma viejita jag menar, och jag har även sneglat på Hongsloi,. Det kommer förmodligen bli en av de sorterna :D

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=144&SOK=1

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Nu har det flyttat in lite nytt blod i akvariumet :) Svärdbärare, Äpplen och Segelfenor :)

Svärdbärare (Xiphophorus clemenciae) Hona. Inflyttat idag :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

En till hona.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

En av hanarna

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

En annan hane (min favorit)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Nomnomnom

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis