Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 994 ggr
Fjordell
0

Ytterfilter med 2000 l/h?

Jag som i princip hade bestämt mig efter massa läsning, video och beröm för Eheim 2075… så kommer någon och säger att det inte alls räcker i ett 375L.

Nog vet jag att slöjstjärtar skitar ned en del, men jag trodde aldrig att det skulle vara såhär svårt att hitta något vettigt ytterfilter för en rimlig slant.😟

Jag blev rekommenderad att ha ett ytterfilter som gör åtminstone 2000 l/h, sååå, har ni några tips?

[Jens]
0

Fluval fx5 i så fall. Förstår inte vem det är som säger att en eheim 2075 inte räcker till. Om du bränner på med 2000 l/h så kommer inte slöjstjärtarna att trivas för det blir för strömt att ha så effektiv kraft.

Men visst kan man med Fluval fx5 sänka hastigheten till det du önskar.

Fjordell
0

#1 Det är vad jag är rädd för. Det är så svårt när man får olika svar. Jag har dock inte fått något klart svar av några slöjstjärtsägare, så ska försöka vända mig till dem och se vad som sägs!

Fjordell
0

Nu fick jag svaret av min slöjstjärtsguru att 1500 l/h är till och med på gränsen till för mycket. Så då känns Eheim 2075 återigen aktuellt, för 1250 l/h känns lagom, tycker jag. Så länge man ser efter karet och för regelbundna vattenbyten kan det ju inte gå fel, tycker jag?

[Jens]
0

Hittade fluval fx5 för 2300 kr på en svensk sajt men tittar du på den danska sajten så tror jag det bli ännu billigare.

[Jens]
0

Ja jag tänkte väl det men som sagt så kan man naturligtvis sänka hastigheten. Så eheim 2075 kör max 1250 L/h alltså? Då tycker jag det är ett bra val. Jag vet när jag kollade själv efter en pump så var det bara fluval fx5 som dög för mig tills jag började googla ordentligt och leta efter hur tysta pumparna var. Fluval fx5 låter mer än eheim, tyvärr. Därför valde jag en eheim istället och den är sååå tyst.

monster fish
0

sunsun 2000l/h vet inte vad modelen heter 800kr ink frakt från tyskland

monster fish
0

och har inte eheim pro 3 som har problem med lekage från packningarna??

[Jens]
0

Nope, det är väldigt ovanligt att sånt händer. Har själv aldrig hört någon som har problem med sina eheim professional 3. Däremot så har jag hört och läst att sunsun låter betydligt mer än både fluval och eheim. Speciellt dem med större kapacitet.

Lilolizeit
0

Jag tycker att eheim modellerna är super bra. Jag har eheim calssic 2217 (tror jag) till 2stycken kar nu. Funkar felfritt och är knäpptyst. Jag har till mina axolotlar och skulle tippa på att ned-skitningen ligger på samma nivå som för sjöstjärtar…

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fjordell
0

Någon som har koll på om Eheim 2076 är lika tyst som 2075?

Fjordell
0

Nä, beställer 2075 imorgon, för då ger PWSS 10% rabatt på alla ordrar (allmänt tips)👍

[Tinitusan]
0

får jag lov att fråga en halvt om halvt OT fråga om 2075?

Fjordell
0

Jaa, fråga på! Finns säkert någon härinne med ett bra svar :) har ju själv ingen erfarenhet av den, ännu…

[Tinitusan]
0

finns det ngt man kan köpa till som gör att man kan ha det till ett hörnkar, tänker mig ngt i stil med ett rör som delar sig i två, att det blir sämre flöde förstår jag men efterosm det är scalarer i karet så gör ju det absolut ingenting.

Fjordell
0

Jag tror det, det finns något som kallas T-rör som tillbehör till Eheims ytterfilter iaf: http://www.pwss.se/home.php?cat=1567&sort=orderby&sort_direction=0&page=2