Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1287 ggr
WolvZor
1

Problem med mitt sällskapsakvarium

Hej på er! 
Jag startade upp mitt första akvarium (100l) för snart 2 månader sen. En vecka efter uppstart fick de första hyresgästerna flytta in, 15-20 små sandsnäckor. 
För 3-4 veckor sen flyttade 10 Crystal red räkor in också.

I akvariet har jag Julas blästersand, 2 kokosnötter, lite sten, vallisneria, javamossa, javaormbunke och 3 rötter som räkorna älskar o gömma sig i.

Nu till problemet.. Sista veckan så har jag hittat 2 döda räkor, och jag har bara sett totalt 5 räkor samtidigt senaste dagarna så risken är att fler är döda.

Jag försöker hitta en anledning till dödsfallen men jag vet inte vad det kan vara.
Jag har kollat mina vattenvärden med JBL easytest 6-1 o allt är bra utom KH som är lite lågt. Jag matar dom med Hikari shrimp cuisine ibland och dom är mkt på växterna o äter.

Snäckorna frodas som bara den, de har förökat sig som tusan vilket är skoj, och Vallisnerian har jag fått klippa 2 ggr redan för att den har lagt sig som ett täcke över ytan.

De räkorna som man kan se just nu så är en nästan fullvuxen redan och 2 är snarlikt stora. Sen finns det 2 ganska små också. De som dog var inte heller så stora.

Känns konstigt att vissa är jätteaktiva och växer som tusan och vissa dör. Är det vattnet lr var vissa lite svagare bara? 
Jag hade en värmespik i akvariet i veckan när det var så varmt ute, då var tempen uppe i 28grader en dag innan jag fick ner det på kvällen. Vet inte om de tog skada av det kanske..

Vågar man köpa mer räkor snart igen tro? :/

Mvh en ledsen nybörjare!

Draken
1

Det kan vara att du har nitrit i karet, oavsett om stickan visar på 0. Stickorna är inte helt tillförlitliga, köp hellre ett dropptest, det är bättre. Det kostar visserligen lite mer, men det är det värt.

Nu vet inte jag mycket alls om räkor, och det kan ju vara så att antigen är det KH värdet, eller att några var svagare individer. Det vågar jag inte svara på :) Bättre att någon som är mer kunnig på räkor besvarar den frågan.

Har du vattenberedningsmedel i vattnet, eller har du medicinerat nyligen ? Jag har hört att räkor är känsliga mot kemikalier (vattenberedning, medicinering etc.) överhuvudtaget …

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

WolvZor
0

Stickan är verkligen helt vit där, inga tecken på rosa alls. Borde inte alla räkor visa tecken att de är dåliga om det är nitrit?

Jag kör helt utan några medel alls just nu. Byter 15% vatten/vecka ungefär.

Draken
0

Som sagt så vet jag inte så mycket om räkor, men även fast dropptestet visar vitt så kan det fortfarande vara Nitrit. Jag körde med stickor för några år sedan och testet visade 0 på nitriten, testade om flera dagar på raken, eftersom fiskarna dog undan för undan. Tillsut tog jag med vatten till butiken och lät dem kolla, och jag hade ett nitritvärde på 0,9 trots att stickan samma morgon hade visat på 0. Jag kör aldrig stickor efter det.

De flesta bör väl visa ymptom på förgiftning, men det är inte alla fiskar som visar symptom alla gånger heller. Har nitriten kommit smygande, så kan vissa, med lite tur, vänja sig med de förhöjda värdena.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

WolvZor
1

Ok, får köra ett vattenbyte om dagen nu ett tag då och hoppas att det löser sig :)

Hittade en sida om nitrit där de beskriver hur man gör en egen Oxydator. Pillig som man är så ska jag nog försöka göra en direkt :)

[Tinitusan]
0

Vissa räkor kan dö om de har problem med att ömsa skal, dessutom gillar de inte för högt pH men det kanske du har koll på?

WolvZor
0

PH värdet ligger runt 7 men det låga KH värdet kanske gör att det blir instabilt?

Var iväg o köpte ett JBL dropptest för nitrit nu idag och den visar att det är >0.01-0.025, var svårt o se vilken av dom 2. Men det var definitivt inte 0,05 lr över.

Kanske har haft en spik? Har bytt 15-20% vatten 3 dagar i rad så det kanske har löst sig.
Nån som vet om räkorna brukar dö om tempen stiger uppåt 28 grader?

[Jens]
0

Räkor är väldigt känsliga så jag själv skulle inte lägga i räkor i ett så pass nystartat akvarium så jag tror att en sådan möjlighet kan ha gjort att räkorna dog.

Det kan naturligtvis vara nitrit och massa andra saker också .

Draken
0

Hoppas det löser sig för dig nu  :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

WolvZor
0

Hoppas det också :)

Förhoppningsvis var det nog värmen som var boven, men det kan man ju givetvis inte va säker på :)
Måste kolla min klorhalt också. det är den enda färgen på stickan som ser lite fel ut just nu.

[Tinitusan]
0

mina röda körsbär o regnbågsräkor överlevde en trasig doppvärmare som värmde upp till 35'C o de verkade inte nämnvärt reagera på det o samma räkor inkl röda o svarta sakura går normalt i 27-28 grader o gjort sen jag fick dem, dock vet jag inte om cr är lika tåliga men nog borde de kunna ta en mindre svängning i värme om det är i sitt vanliga vatten, personligen skulle jag mer tro på ngt annat, kanske ngn metall eller beredningsmedel eller liknande?

WolvZor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, läste i en tråd att 27-28 kunde vara direkt dödande för cr men det beror kanske på hur de är avlade.

Jag har kört utan beredningsmedel hittills men har beställt en flaska Easy life ffm. Hoppas den kan lösa problemen om jag nu har metaller lr klor i kranvattnet.

Kan ha ett kärlekspar på G. Dessa 2 har ätit jämte varandra på pinnen hela dagen. Och den stora brukar vara en riktig ensamvarg som sitter på vallisnerian största delen av dagen. Men det här med o se könen på dom är ju inte så lätt :)

[Tinitusan]
0

hmm tänkte mer på att de kan ha reagerat på beredningsmedlet, vet att vissa räkor kan vara känsliga för det, så om du ska prova gör det med låg dos!

WolvZor
0

Tittade till mina små nu innan lampan skulle slockna och såg att en av de minsta höll på o ge upp i ena hörnan :( Lyfte upp den i håven en bit o den gjorde lite ryckningar men inte mkt mer. På denna såg man att den höll på och ömsa skal. Nästan hela det gamla hängde fast på undersidan på räkan. 
Så det kanske är som du säger Tinitusan att de har problem med att ömsa skal?

Nu har jag 3 snart fullvuxna och en minsting kvar av de första 10 :(

[Tinitusan]
0

ja men det kan de ha ibland, jag hade 3 av mina stora honor av vanliga körsbär som dog o jag kom fram till att det måste varit det.