Dåliga fiskar, hjälp..
För ungefär en månad sedan tog jag ut min bakgrund för att det bildades cyano där bak som var återkommande. Då hade jag alltså tömt karet på allt. Min pojkvän överraskade mig några dagar efter det med en cirkulationspump och undervattenssilikon (Aquarium münster Orca). Nu var jag alltså tvungen att tömma karet igen och silikona fast bakgrunden igen. När bakgrunden var på plats så fyllde vi på vatten kanske en halvtimme efteråt. Det ska ju tåla att man silikonar under vatten så vi fyllde på. Sen gjorde jag iordning så att karet var fint och lät pumpen gå en stund innan jag släppte ner fiskarna. Dom hade alltså fått flytta in igen 2 gånger med 3 dagars mellanrum ungefär vilket är en stor påfrestning för dom. Allt var frid och fröjd dom första dagarna. Sen märker jag att alla bottenlevande och algätare börjar bete sig väldigt udda. Dom reagerade inte när man knackade på rutan (säkert kort om man vill se om dom är dåliga). Jag har alltså 2 Ancistrus, några Corydoras och två ottosar. Mina bruna Ancistrus blev väldigt bleka,(och dom skiter i varandra) hade man inte sätt dom innan hade man kunnat tro att dom var gula från början. Den största "fläktar" mycket med sina fenor och visar att han inte mår bra. Dom suger inte så mycket utan ligger jämte roten till ex. precis som att dom har "ramlat" ifrån, inte orkat suga sig fast. Pansarmalarna började också må sämre, en simmade på snedden och till slut kunde den inte simma alls. Några simmar upp till ytan för att ta luft och sen bara glider ner och kraschlandar. Mina ottosar är väldigt bleka dom också och mer stilla. Jag har mist en tetra nu också. En Fjärilsciklid var blek och ruffig med ett förstorat öga som jag tog bort. Ser även att vissa platysar börjar bete sig konstigt också. Det är jätte tråkigt att se att mitt fina akvarium bara faller isär. VAD HAR HÄNT? Tål dom inte silikonet? Är det stress? Ålder? Är det fel på vattnet?
Tåls att säga att när det var super varmt så blev det över 30 grader i akvariet, men det var strax innan det som jag märkte skillnad på fiskarna. Dock var det när det hände som malen började "fläkta". Nu är det tillbaka i normala 25-27 grader. Doppvärmaren är avstängd.
Fel grupp??
Snälla, hjälp mig..
Det verkar som vattnet inte är som det ska. Har du inga tester själv så ring och fråga en akvariebutik om de kan hjälpa dig med att testa det mot alla möjliga tänkbara fel.
Har du bytt delvatten på 50% och sedan efter att par dagar 20% och så vidare? Silikonet verkar hålla vad den lovar och ska inte påverka fiskarna vad jag har fått läsa om det.
Nä jag får nog köpa ett bra dropptest.
Jag har bytt två spänner på 180l när det var som varmast bara för att kyla det. Men då tar jag och byter nu direkt.
Ja två spänner är lite skralt tycker jag. Kör med 50% till att börja med och se om fiskarna piggnar till lite grann. Efter ett par dagar så byt 20-30% och sedan efter 2 dagar igen gör likadant.
Min misstanke är just vattnet men det är bara min gissning. Det är alltid bra med dropptest för olika saker som kan ske i karet.
När man gör ett så stort vattenbyte så är det bra att tänka på att inte ha för kallt vatten för graderna sjunker avsevärt. Ta gärna lite varmt vatten och blanda med kallt, kolla temperatur, PH-värde innan du häller i det.
Mycket alger har jag nu också suck.. Malen fladdrar än. Testade precis värdena, vad högt ph jag har!
pH 8
kh 5-6
gh 7
no2 0
Hur ska jag tolka kh och gh? Har ingen aning om vad som är bra.
Ingen som vet?
Snabbt läst, snabbt svar, skallen är lite rörig:
pH 8 är för högt för de fiskarna du nämner.
KH står för karbonathårdhet och ditt värde är helt ok!
GH står för totalhårdhet och här har du också ett ok värde!
Men jag hade sett till att läst på om dessa iaf så du förstår hur de fungerar och påverkar varandra, ditt akvarium och fisk! (jag tror det brukar stå lite grundläggande i själva förpackningarna till och med?).
Sen så nitrat (no3) men ffa ammoniak/ammonium (NH4) borde du testa också för att kunna gå till botten med problemet, speciellt med ett pH värde på 8 (och omstartat kar) kan du mycket väl fått problem med ammoniak. 😮