Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 455 ggr
NiklasM
0

dvärgkulor i low-tech?

Kan det vara en bra ide? Eller skitar de ner för mycket? gräver de?

Sarah E
0

Funderar själv på dessa små sötnosar och vad jag lyckats få reda på om dem så funkar de bäst i artakvarium då de kan vara aggressiva och fenbitare. Kan vara svåra med maten och vissa accepterar bara levande föda. Snäckor ska vara bra då de behöver slita ner sin lilla näbb. De gräver inte vad jag förstått och ger sig inte på växter. De är jättekänsliga mot nitrit tydligen så man får hålla koll på vattnet. Bara satsa med andra ord 😉

NiklasM
0

Precis! Har läst mig till detta jag med. men jag är dock osäker på ifall de lämpar sig till att ha i ett low-Tech walstad? ifall de bajsar mycket, eventuellt gräver är det lite no no på den iden lixom….. karet är på 38 liter och tanken är att 5 kulor ska hyra husrum….

Sarah E
0

Har själv ett Walstad. Kan inte se varför det inte skulle funka? Kan inte hitta ngn info om att de skulle gräva. Läste ngn stans att de större varianterna är storbajsare men att dvärgarna är ok. Men man kan ju suga upp om det blir för mkt skit i hörnen. I mitt Walstad har jag ett gäng ancistrusyngel och ett vuxet ex och de skitar ner en hel del så jag slamsuger då och då. Naturligtvis utan att röra runt i botten dock.

Caribou
0

Jag tror absolut det går bra med dvärgkulor i ditt kar! Har själv ett par kulor som absolut inte stökar runt alls, det enda dom gör är att simma in i rutan när man kommer med mat 😃

Lilolizeit
0

Ser fram emot att följa ditt blivande projekt! Har nämligen precis samma projekt i åtanke. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

NiklasM
0

Sweet! Kommer starta upp det så fort jag får iväg det ena karet till min svåger. Då ska det lilla silikonas om. Får se vem som kommer igång först Lilo :P

Lilolizeit
0

Haha, det är definitivt du. 🙂 Har inte övertalat min man ännu och börjar lida av platsbrist. 😉

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes