Lågt KH-värde
Gjorde nyss ett vattentest som visade att KH-värdet var väldigt lågt: 3°d - är det något att oroa sig för? Karet är nystartat. Enligt teststickan bör detta värde ligga mellan 6°d-10°d.
Övriga värden var så här:
NO3: 10
NO2:0
GH: >7°d
pH: 6,8
Fiskar från våra akvariebutiker är vana vid mjukt och svagt surt vatten. Deras kemi är inställd på sådana förhållanden och det vill säga att kH-värdet är normalt lite lägre än det som stickan rekommenderar.
Fiskar klarar en viss höjning i vattnet men samtidigt så stressar man dem. Mitt råd till dig är att inte leka med vattnet för du har bra värden för övrigt.
Om man skulle ändå vilja höja det lite grann så rekommenderar jag dig att lägga i en drös snäckskal för det höjer kH-värdet lite grann på ett mer naturligt sätt. Annars kan man t ex använda 'ren' kalciumkarbonat men då mixtrar man lite väl mycket och det kan gå helt fel.
Vad bra. Då chillar jag. Vill inte in och laborera i onödan
Näe, jag tycker inte det. Du håller ändå koll på dina värden så det ska inte vara någon fara =)
Vad har du för fiskar? Är mest Malawi och Tanganyikaciklider som vill ha hårt vatten och högt pH. Då är bikarbonat bra då det höjer kH samt pH till ca 8,5
Jag har som du Seaside, lågt kh men låter de vara iom att alla andra värden ligger stabilt. Inga svängningar i pH-värdet och då är det bättre låta det vara. Men beror ju såklart på vad för fisk man har i också…
#3 Ja, jag kommer kolla vattenvärdena varje vecka, och oftare nu i början.
#4 & #5 Just nu bor Posthornssnäckor, Guppy och Kolglödstetra i karet.
Tack alla för er input. Känner mig lugnare nu
Helt korrekt som MagArne säger att Malawisar gillar högre kH-värde och då skulle jag föredra att man använder kalciumkarbonat framför bikarbonat. =) Trots det så ska man inte mixtra för mycket. Vill man höja värdet till t ex Malawisar så släng i en massa snäckskal så blir det långsam uppgång på kH-värdet.
så efter mkt forskning har jag hittat mitt dH värde på vattnet vilket bara är 4,3 dessutom låg HCO3 värdet på 64 o detta ska man tydligen dela på 17,85 för att få fram kH värdet, då hamnar jag på 3,58, inser ju att detta är väl lågt för mina malawis o skulle vilja påverka det uppåt på mest stabila sätt utan att det för den sakens skulle blir stora svängningar vid vattenbyten, hur gör detta bäst?
jens du pratar om snäckskal, kan man tex lägga detta i en av filterkammarna? eller ska man ge sig på ngt annat?
Nej, jag tror inte det kommer göra så stor nytta i filtret men jag tror att du får använda kalciumkarbonat och ta ytterst lite i taget för att öka nivån. Ta lite en dag i taget. Ingen brådska med andra ord.
#8 Man kan använda t.ex bikarbonat för att enkelt höja KH-värdet om man vill. 1 tsk (5 gram) per 100 liter vatten höjer KH halten med ca en grad. :)
Bör bara göras i samband med vattenbyte dock!
#8: om du vill få fram karbonathårdheten avvägt enbart genom HCO3 från ppm; använder du mätetalet 21,5 inte 17,85. är man ute efter summan av HCO3 och CO3 delar man ppm CO3/L på 17,86 och sedan summerar det från förra operationen utav HCO3, för att vara exakt. detta blir dock med så här små mätetal enbart differentialer i felkälla.
ok, dock ger ju 21,5 ett ännu lägre resultat så problemet kvarstår, men tack för infon, ska försöka registrera o komma ihåg!
o ja bikarbonat har jag förstått, dock rädd för att det ger ett ostabilt värde som går upp o ner? eller håller sig värdet stabilt förutsatt att man tillsätter samma mängd per liter vatten varje gång? då måste man ju alltså mäta vattnet man tömmer..
Du lär dig snart hur mycket bikarbonat du behöver tillsätta. kH är inte lika känsligt som pH. Rita ett litet streck på akvariet när du tömt lagom mycket vatten. Då blir alla vattenbyten lika stora.
ok ok, ja men det kan man ju göra, tack för rådet! ska def köpa hem bikarbonat o ge mig på det där inom närmsta tiden =))
så jag köpte gH/kH test igår o har fått följande värden:
kranen 4,5gH 4kH 7,5pH
110liters 6gH 3kH 6.5pH
375liters 8gH 6kH 7,5pH
de andra karen har jag inte mätt då dels pHt ligger på samma som 375 dels är de relativt nystartade, kommer mäta det så småningom givetvis men orelevant till diskussionen nu.
som jag förstår räknas 6kH nappt som medelhårt o ligger väl på gränsvärde till malawi, eftersom 110 är det kar som varit igång längst är jag lite orolig att värdena i 375 kommer sjunka även de, så för att undvika det bör jag alltså lägga i bikabonat? hur mkt bör jag dosera med per 10 liter vatten?
i 110 har jag mina yngel o snäcklingar o haft pH 6 innan men lagt i kalksten o koraller för att få upp det o det har nu stigit från 6 till 6.5 på en dag, hoppas på att få upp det kanske 0,5 till mest för snäckornas skull.
i min hörna har jag skalarerna så där gör det ju ingenting om värdena sjunker, en av anledningarna att jag inte mätte just nu, dock ligger pHt där fortfarande på 7,5.
har jag någorlunda koll när jag tänker att det endast är 375 jag bör trixa med om det sjunker mer?
Bikarbonat höjer pH't högst till 8,3 så till malawi tror jag inte du behöver oroa dig för att pH värdet kommer bli för högt? Spelar alltså ingen roll hur mycket bikarbonat du än häller i så kommer aldrig pH värdet bli högre än så. Bikarbonat påverkar inte heller totalhårdheten på vattnet (om jag har klart för mig).
1 tsk (5 gram) bikarbonat per 100 liter vatten ger en KH ökning med 1 grad. På 10 liter vatten för att höja kH med 1 grad så är det alltså ett 0,5 gram du ska ha i (ett halvt kryddmått). Hur mycket bikarbonat du ska dosera beror alltså helt på vad du har för KH i kranvattnet och i akvariet från början.
Du kan höja det gradvis om du vill och mäta emellan, om du är orolig och det känns säkrare. Viktigt att komma ihåg är att ammonium blir till ammoniak vid högre pH än 7. Därför ska man alltid göra detta vid vattenbyte, eller testa vattnet för ammonium innan, under pH 7 förekommer nämligen inte ammoniak men däremot ammonium:
Att använda kalciumkarbonat (i olika former som t.ex ägg/snäckskal, kalksten, korallsand etc etc… kalkrika grejer ) enbart är otillräckligt för att återskapa afrikanska sjöcikliders naturliga vattenvärden då pH't aldrig kommer överstiga 7,5, man kan dock kombinera det med bikarbonat man vill. Kalciumkarbonat påverkar även totalhårdheten. :)
ah ok, tusen tack, så ungefär ett kryddmått per 10 liter då alltså? helt enkelt bara till att mäta en gång hur många 10 liters hinkar det går till märket för vanligt vattenbyte o sen blanda ut rätt mängd i en hink som sen tillsätts i samband med att karet fylls igen.
ja det är ju faktiskt inte så mkt pHt jag är orolig över som mjukheten, så då är ju inte snäckskal etc aktuellt utan jag bör gå på bikarbonat, tack för hjälpen =))
och seaside frlåt att jag totalt kapade din tråd!
#19 Inte behöver du be om ursäkt. Dina frågor rör ju det tråden handlar om = lågt KH värde. Det e ju bara bra att packa ihop funderingarna =)
ja sant =))