fisk till 25 liters räkkar?
så jag har funderat en del på mina problem med hydror etc o tänker att det vore bra att ha ngn typ av fisk i karen som faktiskt kan hålla likande situationer under kontroll, men har ingen aning om vad jag kan ha för fisk tillsammans med mina räkor??
jag vet att Kampfisk funkar i så litet kar men tänker att den ju säkerligen skulle finna mina räkor goda, eller??
det är ju de röda o svarta sakurorna som är the main attraction så ingen fisk som ser dem som lunch är välkommen!
om ni har ngt bra förslag så dela gärna med er =)))

Galaxyrasboror!😍
Men då förlorar nog räkorna sin status som "the main attraction".😉
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
haha jasså? ja men det är ok bara de inte äter räklingarna, men gillar andra grejer som kan tänkas ockupera karet, att en o annan räkling ryker är väl överkomligt, bara jag slipper hydror o äckliga saker som den rosa lilla masken tubifex! för de äter väl sånt? annars faljerar ju hela tanken haha
ska genast googla så klart!

#2 Fiskar gör ingen åtskillnad mellan räklingar och ohyra. Om du vill att fisken ska äta hydror så måste du också räkna med att den äter räkbebisar.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja jo det ena ger ju det andra, handlar väl då om att skapa tillräckligt med gömställen för räklingarna att gömma sig i tillss de växt till sig, men peppar peppar kanske inte behöver skapa problem innan de uppstår ;)

Lägg dit en rejäl tuss med javamossa så har ju räklingarna ett dagis. Galaxies är superfina men hopplösa att fånga…så har de flyttat in så får de nog stanna där sedan. =) Annars finns det ju en hel del ännu mindre rasboror som också är jättefina (är lite osäker på deras ätförmåga men har svårt att tänka mig att de tar räkor då de själva är räklingssize).
ahh, det låter intressant! ja jag har ju även noterat lite vita maskar på botten, efter googling förstår jag att denna typen av ohyra inte alls är ovanligt i akvarium o tvärtom ett tecken på att karen är inkörda o ett fungerande ekosystem, i de andra karen tar ju fiskarna dessa o min tanke är att jag säkert haft hydror även i de karen bara att det inte blev sådan explosion, men jag får absolut goggla lite på rasboror, är det samma som danio förresten?
Jag hade ett litet gäng galaxyrasboror i mitt 30L ett tag (de är nu sålda). Men jag tyckte synd om dem. De är så livliga små fiskar att det ser så hemskt ut när de simmar men inte riktigt hinner få upp farten :(
Rekommenderar inte galaxyrasboror till något som är mindre än 40-50L.
// Sofia
ah, ok då, ungrfär som med mina koppartetror som det stod skulle funka i 60cm kar, gick inte alls! får jag ju lägga ner den tanken, läste dock att det finns ännu mindre rasboror, kan det stämma?
i värsta fall om det inte fungerar att ha räkorna i dessa karen utan att få tillbax hydror o annat får jag väl införskaffa 2 kampfiskhanar, de borde väl fungera i karen i alla fall??
Ja kampfiskar funkar fint, men de kommer att ta räkyngel.
Det finns mindre rasboror, typ mosquito :)
// Sofia
ja alltså i så fall menar jag att jag lägger ner räkor helt i dessa karen o låta dem bli kampfisk/snäckkar
det funkar bättre med räkorna i mitt andra höga 25l så då får jag flytta över de svarta sakurorna dit o flytta över regnbågsräkorna i de andra karen o låta dem fungera som allt i allo i de större karen så att säga ha
men ska först kolla upp mindre typer av rasboror, värt ett försök i alla fall
Ah jag förstår! :)
// Sofia