Siameser och trådalger
Jag har plötsligt fått lite trådalger i mitt kar. Övermatar inte och testar nu dra ner på ljustimmarna lite i taget för att se om de tynar bort.
Men till frågan… Har läst på olika ställen att siamesiska algätare tar trådalger. Stämmer det? Låt mig gärna få höra era erfarenheter ang detta?
Och följdfrågan, är lite orolig att det blir överbefolkat. Har redan 11 rosentetror, en Ancistrus och några små dito yngel, två Mosaikgurami och fyra endlerguppy-honor. Karet är på 200 liter men då får man dra bort för sand, bakgrund, växter och inredning. Kan jag stoppa i siameser och isf hur många minimum för att de ska må bra??
Alla kallar alger olika och trådalger benämns på olika sätt. Det finns de korta som fastnar på rutan, de långa som fastnar löst på växter och de som rullar och trasslar ihop sig till bollar vid botten. Jag har haft vad jag skulle kalla håralger, de långa som fastnar i växter. Dessa tar inte siameser vad jag vet. Jag är tveksam till om du kan räkna med siameser oavsett sort på alger. Amanoräkor funkade inte heller för mig. Det var manuell borttagning som gällde. Det sätter sig bra i mossa så att offra den och snabbt decimera mängden alger vid samma tillfälle är bäst.
Våra siameser tar det mesta, dem har fått flytta runt i de olika karen efter behov. Dem är inte så stora än så kan gå i lite mindre ett tag. Hur stora är dina? Om du har hunnit införskaffa några, annars kanske du kan låna hem några och se hur mycket av algerna dem tar? Våra rensar fort och bor för det mesta i ett 450 liters. Men några går nu i ett mindre och rensar.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#1 Ok men då är det kanske håralger. De sitter på javaormbunkarna på roten. Har faktiskt övervägt att rensa bort all javaormbunke bara därför och skaffa nya istället.
#2 Har inte införskaffat några siameser ännu, ville ju ha lite input först, vilket jag har fått nu :)
Det tycks alltså vara så att det är lite individuellt hur bra de rensar.
Tack för era svar!
Det jag kallar håralger ser vitt ut i mitt kar, men ser grönt ut när man tar upp det. Det kan vara 20 cm långa hår som är starka men går att få loss. Jag skulle inte köpa djur för att lösa det. Snarare storrensa med tandborste eller ruggad pinne och samtidigt rengöra filtermassan och ta bort den växt som drabbats hårdast. Därefter ofta smårengöra växter. Tålamod är din vän!
#5 Jo precis min mening också. Jag är ju också liiite tveksam till om mitt kar rymmer mera innevånare.
Jag är dock lite fundersam över orsaken till dessa alger. Varför nu, efter 5 månader och ingen algtillväxt att tala om tills dessa dök upp? Jag har inte förändrat nånting. Inte mixtrat med vattenkemin, ändrat på belysning (utom att jag nu testar dra ner 2 timmar/dygn och se vad som händer), ökat på matningen eller slängt i mera fisk. (Eller jo det har jag ju, nämligen två Mosaikgurami. Men då har å andra sidan några Guppy, en vuxen Ancistrus och några ancistrusyngel flyttat ut.) Jag skulle ju vilja komma underfund med orsaken till att de började växa.

…du har alltså gjort dig av med en del algätare…?
Jag glömde skriva att det smittar sjukt lätt mellan kar. Men annars skulle jag säga att det var näringsöverskott, ett relativt nytt kar, ny invånare eller växt.
Ser att dina trådar förgrenar sig. Det är inte staghorn som sitter fast på bladen då? Behandlas med t ex easy carbo lokalt.
# Jo iofs men de gjorde inget superjobb kan jag säga. Gnagde mest på sin rot och väntade på broccolin typ.
#8 Hm, jo det är ju det man tänker men jag har ju mätt och har aldrig haft nitrat över 10 mg/l, om det nu säger ngt. Men får väl dra ner ännu mera på maten då…
Har gjort en rejäl rensning av javaormbunken. Tog loss allt från roten och slängde alla fula blad samt skrubbade resterande med en tandborste. Sen ner i karet igen. Ser att jag trots detta inte fått bort allt men det är en himla skillnad nu i alla fall.
Heja heja, bort med skiten!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#13 hehe ja, handgripligen fick det bli också. Men hellre det än ngt medel. Är rädd för medel. #9 oj, missat denna kommentar. Staghorn säger du? Aldrig hört talas om. Ska jag kolla upp. Hur behandlar man med easy carbo? Häller man ut på bladen i karet eller måsta man ta ur dem? Hur påverkar det medlet vattenkemin?
Tack för era råd och hjälp förresten!! :)
Easy carbo använder du i mycket liten dos och stryker på bladen. Eller doppar bladen. Men om du slängde drabbade blad är det ännu bättre. Easy carbo ger växter kol, istället för co2. Men vallisneriablad tenderar till att smälta om det finns i vattnet.
Har ganska mycket vallisneria. Nä, jag tror jag ska undvika att tillsätta grejer. Jag gillar ju just att inte behöva greja så mycket med olika substanser.
Jag kollade upp och det är Staghorn jag fått i karet. Googlade lite till och kom till zoopet där flera menar att Staghorn kunde man bara vänta ut så dör de bort plötsligt efter ett tag. Tänk om alla alger kunde göra det bara sådär :P Tänkte alltså ha lite is i magen nu och se om det ger med sig, det lilla som jag missade i min städning igår.
Helt rätt. Jag hade själv staghorn i mitt relativt nystartade kar och efter en städning och bortrensning av blad försvann det. Behandlade inte med EasyCarbo.
Aha! Jamen då har jag goda förhoppningar på att det försvinner :)