Fullt med sniglar..
Upptäckte idag att mitt akvarium som räkorna bor i är fullt med millimeter stora sniglar. Hur många som helst. Förmodligen har de kommit med en växt. Hur blir jag av med dom? Vet inte om räkorna kommer äta upp dom där pyttingarna. Oavsett så äter de nog inte upp allihopa. Tips mottages tacksamt :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
köp en snäck ätande säcka på en zoo butik .men du kommer å få plocka bort dom du ser varje dag . + köp fiskar pracktbbotika å ha .på detta sätt vart jag av med dom
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Kan absolut inte ha fiskar i akvariumet. Är 20 liter. En snäckätande snäcka? Har du inget mer exakt namn på dem? :P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
fick googla på den anetome helena snäckor
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Läste lite om dem nu.. verkar som om de ibland kan ta räkor. Och det vill jag ju inte.. Någon som har nåt annat förslag? :P
Helena snäckor, 2-3 stycken. Annars är det bara att plocka alla du ser, du blir inte av med dom men de kommer att minska lite i antal iaf :)
Mvh Linn
Såna skulle säkert lösa problemet men jag har läst att de ibland tar räkor. Tex när de ömsar och så… isåfall skulle jag ju behöva flytta på räkorna och det enda andra karet jag har är det klogrodor i som säkert inte har nåt emot att mumsa i sig lite räkor..
Jag får väl helt enkelt plocka dom.. Slänga ner hos grodorna kanske om dom är nå vidare på att städa lite iallafall.
Kan inte riktigt se hur deras skal ser ut då de är typ en millimeter små bara :P
#10 är det där utan skal? För mina har skal..
#10 vet du vad dem där heter? För såna har jag. 😕
I inlägg #8 så är det en skräsnäcka som heter physa. Ingen snäcka som jag tycker växer kopiöst mycket i ett kar men däremot så gör posthornsnäckor det. Det som finns i inlägg #10 ser ut som ägg som fastnar på akvarierutan. Vad det är för sort? Posthorn kanske? Det finns en annan skräpsnäcka som kallas för kanelbulle, använd sökfunktionen så hittar du hur den ser ut. Det bästa är om du tar en bild på de du har så kanske man kan hjälpa dig att svara på frågan vilken snäckinvasion du har fått.
#11 De har små små skal, som får att se här: http://cdn.imghack.se/images/95532936d34a94071a1a2a2c697ad576.jpg
#12 Toppig hattsnäcka! Har massor med sådana i mitt räkkar. Skulle jag sätta i någon hungrig fisk där i hade de nog försvunnit rätt fort :)
#13 Ska försöka ta någon bild ikväll. De är så himla små så får väl se om de fastnar på bild! Haha :P
#14 Det där var något nytt för mig. Har jag inte sett förut! vet man något namn på dessa små rackare? =)
#16 Så vitt jag vet kallas de toppig hattsnäcka, men jag vet inte om det är korrekt eller ej. Oftast är de ju dock såpass små att man inte ens ser formen på själva skalet. De verkar inte leva så värst länge, men förökar sig däremot snabbt utan några hot från t.ex fiskar.
I de kar jag har fisk ser jag aldrig någon, utan det är bara i räkkaret de syns till, och där har jag som sagt enbart räckor, snäckor och numera även ottosar. Ingen som gillar att smaska på de små :)
Googlade lite och tror det är kanelbullar. Har två-tre st som är lite större och de ser ut så iallafall. Min mobil fångar knappt upp dom små..
Jaha, ja de det där är helt klart kanelbullar. Skräpsnäckor. Har också fått hem det med några växter. Plockar bort dem så fort jag ser dem, men det dyker alltid upp nya, haha.
Eller krossa dem bara för fiskar o räkor äter dem. Go mat :) tänk på att det är rejält med mat så mata inte med något annat om du krossar några. Kanelbullar förökar sig inte så mycket så det är lätt att ta dö på dem tycker jag.
Får hålla på att plocka lite snäckor imorgon då :P
Kommer kanske vara lite svårt att veta om jag fått tag i dom dock, så himla små så jag knappt ser dom om jag inte anstränger mig xD
De hjälper inte till att städa nå? Eller skräpar dom bara ner?
De är städare ! Alla snäckor är städare så det är absolut inget fel att ha dem :) men i rätt mängd.
#24 Då kanske jag slänger ner nån till grodorna och ser om de gör någon nytta/överlever :P