Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2597 ggr
Novelia
0

deppig kampfirre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har 3 kampfiskar, två av dom mår superbra men denna som är runt 6-8 månader gammal verkar inte trivas. Jag har flyttat den från ena karet till en glasburk tillfälligt. Jag har bytt plats på karet men han blir liksom inte bättre. Han ser väldigt tråkig ut i fenorna, ligger mest i viloläge men piggar på sig ibland, nån gång i veckan och muppar upp kindvingarna. Kan det vara fenröta? Han är inte kladdig eller något men det ser ut som att någon naffsat honom lite i fenorna , och han bor ensam. Vad kan jag göra? Vad är fel?

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
0

Här syns fenorna bättre

Novelia
0

Såhär såg han ut för några månader sen.

[tlundegard]
1

Ser ut som någon bakterieinfektion, har du testat att saltbada honom eller tillsatt salt i akvariet?

Novelia
0

Jag ska göra det på en gång. Hur mycket salt per liter ska jag ha i av ektozon? Det står inte på förpackningen.

[tlundegard]
0

Jag har aldrig haft Kampfisk och jag har aldrig använt ektozon, men när jag använder salt (jodfritt) så tar jag 1dl per 100L vatten.. Konstigt att det inte står doseringen på förpackningen..

MalinMalvina
0

Man kan väl inte saltbada kampisar? Jag har läst att labyrint fiskar inte klarat det?

[tlundegard]
0

#6 ingen aning, som sagt så har jag aldrig haft någon :/

usvead
0
annaelfie
1

Lycka till!!

Haggan73
0

Kan han spänna upp fenorna om du sätter dit en spegel så han ser sig själv? Om inte så har han nog fått fenklibb :-(

Jag använder ofta salt till mina fiskar så det är inga problem :-)

Novelia
0

Han spänner upp fenorna men är inte alls lika vacker som innan. Har haft i lite salt för någon dag sen och gör rikliga vattenbyten. Får hoppas på det bästa!

[Seaside]
1

Håller tummarna för att han repar sig!