Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2358 ggr
HeidiH
0

Gillar strömt vatten?

Funderar på att skaffa ett mindre akvarie, 54-80 liter. Är sugen på att försöka göra artakvarie till Ottosar. Men vore kul att ha nånting mer i. Ottosar vill ju ha strömt. Finms det nån trevlog firre som kan tänkas uppskatta strömt vatten som uppehåller sig närmare ytan? Lite svårt att hitta info om hur ottosar föredrar att ha det..

[Tinitusan]
0

när jag hade mina zebrafiskar(danio) i mitt stora 375 liters höll de sig alltid uppe vid ytan o simmade i strömmen från pumpen, men eftersom de inte alls behöver så stort kar så kanske det hade varit en ide?

mkt vacker o rolig fisk!

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51

Ankah
0

Jag vet att jag ofta tar upp dem som förslag men: lyktögonfisk!!!!!

HeidiH
0

Ska kika på förslagen! Lyktögonfisk har jag väldigt dålig koll på!

HeidiH
0

Ahh de hör till killifiskarna! Absolut intressant! :)

LajvKrattan
1

Läs delen "Ecology" så får du en bra beskrivning av otocinclusarternas habitat: http://en.wikipedia.org/wiki/Otocinclus

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

HeidiH
0

Bäckar, inte nödvändigtvis så väldigt strömma. Välplanterat med växter gärna bredbladiga samt även stenar.. Tänker mig att botten är sand i en bäck? Men lite steninslag kanske..Hmm..börjar få en bild. Visste inte de kan andas luft! Eller att de är släkt med pleco! :) Blir så sugen! Vore kul med ett långt akvarie åt dem. Men inte utrymme tyvärr.

HeidiH
0

Hur skulle ni inreda för att få det så "bäcklikt" som möjligt?

LajvKrattan
0

#7 Grov sand utblandat med grus och stenar av olika storlek. Sortera efter grovlek med stora stenar högst upp och fin sand längst ner. Använd rötter och småkvistar för att imitera de växtdelar som faller och fastnar i bäckar. Växter bör finnas främst längs med kanterna och inte i själva huvudfåran.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

HeidiH
0

Rent praktiskt vill man ju ha "bäckfåran" från långaida till långsida..Men det känns halvsnyggt. Ha från ena framhörnet till bakre motsatt hörn? Småkvistar.. Visst finns det rötter att köpa som är "kvistiga"?

Lilolizeit
0

Man kan ju använda ormhassel.. Eller vissa mindre redmoor rötter kanske? :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HeidiH
0

Vart köper man ormhassel?

Lilolizeit
0

Jag har bara köpt från blomsteraffären, interflora tror jag. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HeidiH
0

Aha! Okej! Då vet jag vart jag ska leta då det blir dax! Undrar hur stort akvarie som är lämpligt för en sån här grej…Tänkte mig max 80.. Men känns som större skulle va coolare såklart..