Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 981 ggr
[melowi]
1

Melowi's 540L renovering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen ork till att påbörja renoveringen av ett 540L kar jag fyndade på blocket. Allt ska silikonas om, och även bakgrunden ska försöka göras så ren som möjligt. Ursch så mycket jobb, men fy tusan vad jag längtar tills det är dags att sätta i de små liven! :-D

[melowi]
0

Bakgrunden full med fula fastsittande alger :(

[melowi]
0

Nu börjar silikonet lossna, även dags för att försöka få loss bakgrunden uta att förstöra något ;)

Lilolizeit
0

Det här kommer jag att följa. 👍

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LajvKrattan
0

Fena!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[melowi]
0

Nu är äntligen bakgrunden lossad och även stenen. Trodde ett tag att det skulle vara fullt omöjligt att få loss allt utan att akvariet skulle skadas, men allt går om man bara vill :D Idag är kniv och rakblad mina trognaste vänner!

[melowi]
0

Ursäktar att bilderna är snedvridna, uppdaterar genom mobilen :/

-Cissi-
0

Följer! 😃

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Vovisch nr2
0

Vilket spännande projekt, ska bli kul att se vilken förvandling det kommer bli på slutet! Måste följas! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Tinitusan]
0

roligt, jag följer oxå=))

[Jens]
0

Följer självklart denna tråd för det kan ge mig inspiration att skaffa mig ett nytt större kar!

[melowi]
0

Åh herregud, trodde ett tag att hela akvariet inkl bakgrunden skulle få repor/gå sönder. Tog hit farsgubben min som envisades med att han kunde få ut bakgrunden utan att ta bort mittstaget (popnitar), jag sa ifrån men han lyssnade såklart inte, resulterade med att bakgrunden gick lite sönder och lite repor på akvariet. Efter ett tag trots att jag ett flertal gånger sa nej så insåg han väl själv hur det var och tog då bort popnitarna, slutade med en irriterad mamma och dotter (jag).. Aja, nu ligger den i varmt vatten i badkaret, blev inte kokhett *suck* :-/

[Jens]
0

Jaja, det blir nog bra till slut ska du se. :)

[melowi]
1

Nu kokas det sten för fullt! :)

[Jens]
0

Verkligen kul! Hoppas det blir som du vill snart =) Har du fixat akvariet ? Har du bild på hur långt du har kommit med det eller är den klar?

MagArne
0

Ni vet om att man kan bokmärka sidan va för att få info när någon skrivit i den?

Är ju inte så upphetsande om de flesta inlägg är, fena, tass, följer, m.f.

[melowi]
0

JensW: Har faktiskt inte gjort så mycket mer än att fått bort det mesta av den gamla silikonen. Mitt mående är upp och ner så det blir lite utspritt om när jag håller på med projektet, men nu är jag igång igen :)

[Jens]
0

Men det där ser ju jättebra ut och det verkar som om silikonet ser bra ut också vad jag kan se. vad har du tänkt att ha för fiskar i karet? Någon särskild område i världen som du kommer hålla dig till ?

[melowi]
1

JensW: faktiskt är det inget silikon i nu, men håller med om att det ser ut som så haha :) De enda sorterna jag vet nu att jag kommer ha är: Moskitotetra, Guppy, Ancistrus, pygmé pansarmal, fembandsbarb och kardenaltetra.. Är ute efter en större sort som går ihop med alla utan att äta upp någon, men samtidigt inte för stor.. :)

[melowi]
0

Håller nu på att bråkas med kanterna, lite krångligare att få bort silikonet därifrån.. Men sen är det klart för silikonering.. Äntligen! :D

[Jens]
0

Bland dessa små så tycker jag att Scalarer är en utmärkt fisk !

[melowi]
0

JensW: ''I början'' tyckte jag inte om Scalarer men har faktiskt börjat tycka att de är riktigt läckra! Skulle de gå ihop med alla de små sorter jag skrev i föregående inlägg? För i så fall är nog problemet löst! 👍

MagArne
0

Stora skalarer kan äta mindre fisk i storlek med neontetra/kardinaltetra.

Jag har dock haft riktigt stora skalarer med vinkeltetra vilket otroligt nog har gått riktigt bra.

[Jens]
0

Det finns olika storlekar av scalarer och jag har haft mina med neontetror utan bekymmer. Jag tror att man ska köpa väldigt små, ett gäng och låta dem växa upp med innevånarna man har och då brukar det gå bra.