Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 839 ggr
Sofia54321
0

Fiskar sjuka

Hej! Det har hänt flera gånger att mina fiskar ( T.ex Platy och svärdbärare) har blivit krokiga och fenan såg också konstig ut. Jag var tvungen att ta bort fisken, men jag undrar vad det beror på. Och vad kan man göra åt saken? / Sofia

annaelfie
3

Det bästa man kan göra när man vill ha svar på en sjukdomsfråga är att lägga upp en bild. Om du inte har en bild på någon sjuk fisk för tillfället så kanske du har en gammal eller iallafall en bild på ditt akvarium?

Mycket lättare att diskutera olika orsaker till problemet om man har alla fakta på bordet så att säga :)

Hur många fiskar har du, hur stort är karet, hur ofta matar du och byter vatten, osv är bra att svara på sålänge

Sofia54321
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild. Jag matar dem en gång om dagen. Mitt akvarium är 60 liter.

mimåne
0

Den här fisken ser väldigt sjuk ut. Någonting är helt klart galet i ditt akvarium och vi ska göra vårt bästa för att försöka reda ut vad som är fel.

När en fisk blir sjuk så kan det antingen vara på grund av Stress, eller Dålig vattenkvalite. Vilket av dessa tror du kan vara uppkomsten till sjukdomen?

Hur städar du och sköter om ditt akvarium? Hur ofta och beskriv hur du gör.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sofia54321
0

Den där bilden var lite konstig. Den här kanske är lite bättre.

Sofia54321
0

Den där bilden var lite konstig. Den här kanske är lite bättre.

Sofia54321
0

Förut brukade jag städa en gång i veckan, men nu har jag inte kunnat göra det på ett tag. Men jag ska göra det igen. Tror ni det är någon sjukdom som fiskarna drabbas av?

mimåne
0

Ja jag tror absolut det är någon sjukdom. Fenorna ser helt söndertrasade ut, det är något konstigt på fiskens huvud som jag inte kan se vad det är på bilden samt att den är väldigt krokig. I och med att denna fisken inte är den första som visar dessa symtom och att det drabbat flera under kort tid, tyder också på sjukdom. 

Hur länge sedan är det du gjorde ett vattenbyte?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sofia54321
0

Ungefär tre veckor. Men jag ska göra det alldeles snart igen.

Sofia54321
0

Hej igen! Jag städade mitt akvarium för några dagar sedan, kanske två dagar sedan men jag vet inte säkert. Men jag hittade nyss min svärdbärare död. Alla mina svärdbärare har nu dött. Vet ni vad jag har gjort för fel?