Det tog inte många dagar ;)
Oj, vilket fint scalare-par !!
tackar, ja jag blev ju lite förtjust när jag såg dem i affären när jag letade efter partner till min stora, det har varit smått krig dock då detta paret varit förvisade till längst bak i hörnan bakom rötterna där pumpen sitter, jag hade till o med börjat fundera på om jag kanske var tvungen att göra av med min stora hane trots allt men så i förrgår när jag kom hem simmade de sida vid sida som om ingenting har hänt o igår kväll såg jag romen!
men går det att få ngn att överleva? det går ju både koppartetror, zebra danio o de andra 2 scalarerna i karet nu så det känns lite hopplöst…
jag skulle absolut kunna flytta över dem till 56an som bara har en liten Ancistrus o ett gäng räkor o snäckor men vad jag förstått så möglar de lätt o sen är det svårt att fö dem när de väl kläckts oxå va?
Jag är ingen expert på scalarer men jag tror de sköter det väldigt bra men det händer oftast nattetid att fiskar kan smyga sig förbi och äta äggen så om du verkligen vill att några ska överleva så flytta fiskarna och låt paret vara för sig själva tills äggen har kläckts.
Det är bara vad jag tror. =)
innan menade jag ju att jag kunde flytta äggen inte fiskarna, blev lite tydligt där kanske, ber om ursäkt!
Att flytta äggen är en stor risk för då kan det förstöras och mögla med tiden.
ja jag har förstått det, det är dock redan vita ägg bland dem o förärarna verkar inte förstå att de måste plockas bort, som jag sa får de kanske bli en provomgång den här gången, de lär ju leka igen o då kan jag ju vara mer förberedd o ha lite mer tid att försöka få dem att överleva =)
Absolut. så har jag också gjort med mina. De får sköta det själv helt enkelt. Mitt behov av att ha ungar är inte så stor utan de som överlever får överleva helt enkelt.
ja precis, tack för hjälpen =)
ja det var inte långlivat, den store fick syn på äggen för ca 1,5-2 timmar sedan o nu är nästan allt borta, de har inte en chans att fösa bort honom, men vilket fall som helst så är nästan alla äggen vita redan så jag misstänker att de inte lyckats befrukta dem ordentligt, jag skrapade av en del av de som inte vitnat när jag såg att den store hanen går hårt åt o har lagt dem i en yngelkassett men skulle väl tro att även dessa kommer vitna.
jaja lyckan var kort men härlig, förhoppningsvis leker de igen o kanske då på ett smartare ställe så inte den store kommer åt haha
Vilket vackert par du fått tag i :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
tack tack, ja jag blev väldigt förtjust i dem direkt jag såg dem!
tyvärr är nu alla äggen uppätna o det har varit rejät turbulent i karet då den stora inte tar många smällar innan han ger igen, o ja ni förstår ju själva…
dock har paret redan spanat in ett annat anubis löv på motsatt sida av karet som de börjat putsa på men haha jag hoppas inte de kan lägga hur ofta som helst för då kommer inte karet fungera trots allt…
funderar på om jag kan flytta paret till mitt 110 med sina ägg nästa gång, men det är ju bara ett 110 liters är det för litet för dem? o inte heller säker på hur jag skulle fästa anubisväxten på glaset heller så jag inte har ngn rotvägg i det karet
man skulle ju kunna ta loss plantan o sen spänna fast den med ett litet spännband runt en sugpropp o sen fästa den i hörnan i 110 o låta dem fullborda sitt föräldrarskap där, fast inte om där finns små ciklidyngel så klart.
Det bör fungera att ha dom i ett mindre kar när dom har rom/små yngel att ta hand om då dom inte har lika stort revir att vakta och kan fokusera mer på att ta hand om dom små.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
ja det får bli så, förhoppningsvis så leker de inte än på ngn vecka, hur ofta kan de leka egentligen?
o visst är det väl så att de ägg som blir vita möglar? eftersom nästan alla blev vita så måste ju det inneburit att de kanske inte hunnit bli befruktade?
Har hör om par som leker varge vecka.
Vita ägg har möglat. Obefruktade brukar bli vita rätt snabbt efter leken om jag kommer ihåg rätt.
Mitt pars första kull möglade i rätt snabb takt så tror dom käkade upp dom, fick tips om att ha lite alkottar i karet för att dom hjälper till äggen att inte mögla då det höjer pht lite.
ah ok, ja men då har han inte lyckats befrukta dem ordentligt för nästan 3/4 han bli vita på typ 24 timmar, dock ligger det några i yngelboxen som INTE vitnat än, hoppet är det sista som dör haha
o ja då får vi väl se om det blir fler om en vecka då haha suck…
så de möglar lätt av lågt pH menar du? fast mitt pH ligger ju på runt 7-7,5 så det är ju redan i högsta laget för scalarerna.
Är ju en möjlighet. Vågar inte uttala mej om det faktiskt eftersom det var nått jag hörde..
jag tror nog det berodde på första försöket o dålig aim så att säga haha
Vad roligt att de trivs så bra hos dig tinitusan, Grattis! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja tack det är roligt att man lyckas så bra =)
#17&18 Alkottar sänker pH och hjälper också till med att minska risken för möglande rom.
ah, ja kanske till nästa gång, när jag köpt den där yngelboxen man kan hänga på kanten, nu ligger den i 110 o där har jag mina äpplen så inte för lågt pH där helst, men det kan ju vara ide för hörnan, men hur gör man med dem för att de inte ska ta med sig massa skit ner i karet?
Koka alkottar en kort stund. Det färgade vattnet kan också användas.
ah ok ok, toppen info, tackar =)