Honungsgurami sjuk?!
I lördags införskaffade jag tre stycken (1 kille + 2 tjejer) Honungsgurami. De går i mitt 63 l kar med mycket växter, soil och rötter, varit igång i ett halvår och har funkat super hittills med stabila värden. Kamraterna är några dvärgbilbukar (som inte stör någon alls) och ett dvärgguramipar. Herr Dvärggurami har tidigare varit ganska stöddig och honungarna köptes lite för att lugna ner honom - tjejen i affären (akvarienörd) sa att det nog skulle funka. Det har funkat rätt bra, han jagar inte lika mycket som han gjorde.
Nu till problemet: en av honingstjejerna är lite slö. Märkte det först i söndags men tänkte att det kanske var flytten - och hon hämtar sig emellanåt och simmar runt med de andra. Ibland lägger hon sig i ett buskage och stannar där och "lutar lite". Nu har jag sett att hon har som en stor knöl på magen - som att hon var förstoppad eller så. Jag har förstått att detta kan hända fiskar men har aldrig haft det hos någon av mina. Kan man hjälpa henne på något sätt?

Ingen som förstår sig på runda magar? Den är INTE så rund att hela hon är som en golfboll och hennes fjäll står inte ut. Situationen är oförändrad.
Brukar inte vissa rekommendera att mata med ärtor om en fisk är förstoppad. Tina dom, skölj dom, ta av skalet, krossa dom lite och mata med det :)