Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2939 ggr
Sync
0

Enorm mal!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har fått ett akvarium till min Kampfisk. Helt okej!

DOCK skulle jag ha två hanar så jag skaffade mig ett till akvarium. Denne från min vän som ville bli av med det. Därmed fiskarna. Några guppys, några "neon" stimfiskar och två malar. En är runt 8 cm. Inget "wow". Men den andra .. det är en hane. Snart 11 år och är.. ja. Enorm. Akvariet är ungefär 80 liter gissar jag på och jag undrar om det är okej med att ha den där i. Passar den i det så att säga? Den har ju levt där i hela sitt liv och den trivs ju bra. 😛

Nu är det lite tomt eftersom jag kastade gamla gruset från min kompis och många växter åkte de med. Ska fixa om allting eftersom jag gillar inte "mörka" akvarium.

Hur som helst, bild:
På bild med en vuxen Guppy till jämförelse..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Oliviahack
0

Den trivs inte i ett så litet kar nej..

Sync
0

#1 Hur gör jag då med han? 🤔

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

mimåne
0

Som svar på din fråga så Nej, det är inte okej att låta varken den största eller den mindre malen bo så litet. 

Den största är det mest akut med, den behöver genast få ett större boende. Det kan se ut som att den till synes trivs, men fisken kan ju inte prata och berätta sanningen. Däremot så kan det synas på malens tillväxt att den bott för litet. När en fisk bor så trångt som den här så växer den heller inte som den ska.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
4

Du har tre alternativ.

1, Du hittar ett nytt hem åt honom hos en privatperson.

2, Du skänker bort honom till en djurbutik(rekommenderas ej).

3, Du köper ett nytt, större kar åt honom.

Sync
0

Om detta akvariet är 80-100 liter, hur stort ska isåfall malarna ha det?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Taggeman
0

Enligt zoopet ca 600L  för den stora http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sync
0

Hela akvariet. Den största malen syns längst nere till höger typ.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

mimåne
0

Det skulle vara bra att få en identifiering av båda malarna för att kunna avgöra hur pass stora akvarium de behöver. Om du bifogar bild på den mindre malen också så underlättar det mycket för kunniga inom området här på sajten, förhoppningsvis kan de då ge dig de rätta artnamnen.

Sync
0

#6 Fast denne blir ju inte 60 CM. Denna är 11 år och är runt 14 CM vilket är maximala längden för dessa typer. 🤔

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

mimåne
2

#9 Men har denna mal bott 11 år i ett så litet kar har den aldrig haft möjligheten att växa som den ska heller.. :/

Taggeman
0

#9 Svårt att se på bilden kan va en Ancistrus hona med, dom blir inte så stora. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Sync
0

#11 Sådär som på bilden i länken ser den mindre ut! Precis likadan. Kunde dock ej fixa någon bra bild tyvärr. Ville inte stressa den mer än vad den redan gjort idag heller. Men så ser den ut. Den har massa "morrhår". xD Den stora har dock inte det utan är "fin" i ansiktet. Platt.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

[Tinitusan]
0

även om den har blivit hämmad i växten av litet utrymme hade den ändå varit betydligt större om det vore en 11 år gammal pleco!

den jag såg i 220liters tidigare i veckan var över 30cm o den var typ 3 år ungefär, så jag tror inte det är en pleco, däremot kan jag inte tillräcklligt mkt för att svara på vad det är för ngn typ av mal, en hona är det ju i alla fall va?

Taggeman
0

#12 det är hanarna som är skäggiga i den här familjen av fiskar den andra kan va en hona!

peppe_ing
0

Ser precis ut som min megamal Sune som jag fick med i ett akvarieköp.. Den hade oxå bott i sitt kar i massa år men jag letade ny ägare så nu sträcker han ut och mår toppen i ett jättekar. Rekommenderar att du letar ny ägare .. Eller uppgraderar hemma själv ;)

Sync
0

#14 Jaha.. Då är den stora en hona isåfall. Den hade två typ.. utstickande näsborrar framför ögonen. Hahaha. Jag är bäst på att förklara.
Trodde iaf det som gjorde malar till hanar. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Sync
0

#15 Megamal. 😃

Den lille isåfall ska passa in i mitt akvarium. Då det är 80+ och max 100 liter. Så som det står på beskrivningen. Den stora är runt 14 cm och dessa ska kunna bli upp till 15. Eftersom min är 11 år gammal och är i den längden borde det ändå vara samma art? Bara olika kön. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Taggeman
0

Ts Det vore bra om man fick bättre bilder på dom 2 så man kan se vad för art det är, nu gissar vi bara men troligen är det Ancistrus du har med tanke på ålder o längd på dom.  Akvariestorleken är enligt zoopet minst 100L men det är i underkant tycker jag för den här storleken av fisk.

Sync
0

Jag fixar det imorgon när jag har akvarie ljus tänt! Nu är det mörkt och det ska vara så. Ska även gå och lägga mig.

Tack så jätte gärna allihop för all hjälp! Återkommer imorgon. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

[raichu]
2

Den större är jag helt säker på är en gibbiceps.

GuUuLd
0

Malen på första bilden ser ut som en Pterygoplichthys joselimaianus http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=177 och den bör inte bo i ett så litet akvarium.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Sync
0

Hej igen! Den lille: Blixt bild. Ögonen på den är inte röda annars. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Sync
0

Den stora: (Två bilder. Wait.) Underifrån!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Sync
0

Från sidan. Sorry, men det är emot fönstret så bilden blir mörk. Nu får ni också se fula fläcken. Vet inte hur jag ska ta bort det.. det är flera sådana fläckar på akvariet. Köpte det så.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Sync
0

#20 Gibbiceps på bilderna har en stor ryggfena vilket inte min har. Eller är det också bara hanar som har det..?

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

peppe_ing
0

#24 ser ut som kalkfläckar. Testa ättika eller citron på.. brukar funka :)

GuUuLd
3

Det är ingen Pterygoplichthys gibbiceps syns tydligt på mönstret, som sagt mer troligt en Pterygoplichthys joselimaianus :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Sync
0

#26 Oki! Tack. :) #27 Okej! Men då måste den alltså bo större ändå. Då får jag väl leta nytt hem åt han. Eller hon. Dock tvivlar jag på att någon vill ha en 11 årig gammal mal. :/

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

hejkomochhjälpmig
11

Ånej. 😢 Det där lilla stackaren är en joselimaianus.

Den där storleken din är i nu, efter 11 år, når de på några månader om man sköter dem någorlunda rätt. På 11 år borde den vara fullvuxen för länge sen! Det om något tyder på att den verkligen inte har haft ett speciellt trevligt liv hitintills. 😢

Den här typen av malar har tur i oturen, eller otur i turen kanske man ska säga - för de är så förbannat tåliga, riktiga överlevare, de dör inte i första taget utan de bara härdar ut och kan klara sig genom riktigt förjävliga förhållanden, skitvatten, skador, svält -you name it - de bara kämpar på medan andra fiskar dör som flugor… vilket tyvärr ofta leder till att många av dessa stackars malar som hamnar i okunniga händer blir utsatta för rent och skärt djurplågeri under flera, flera år. 

Så snälla, se till att den här lille stackaren slipper leva under sådana här förhållanden något mer, 11 år räcker… Den här typen av mal blir 20 - 30 år gammal så än har den flera år kvar att leva!

Du är ju ägaren nu och kan se till att den äntligen får det livet den lilla raringen förtjänar! Det är ju en jättebra sak! ❤️

Sync
1

#29 Dig känner jag från mus.ifokus! 🙂

Men ja. Jag ska försöka hitta ett nytt hem åt denne. Det är en fin mal!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

hejkomochhjälpmig
0

Haha, ja! hej hej! :D

Ja, de är verkligen jättevackra, jag har en själv - så är lite partisk kanske :P men jag tror inte det behöver bli så svårt att hitta ett nytt hem till den. De är inte så jättevanliga i akvarieaffärer och det tillsammans med att den inte blir så väldans stor som gibbicepsarna men ändå är rätt lik den, kan kanske göra den mer lättsåld? :) 

Håller alla tummarna för att du hittar ett bra hem till sötnosen!

Sync
0

Yes! Ska nog också skriva ett inlägg här inne om denne. Men jao. Ska se! c:

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Naiz
2

Vart finns malen?

Sync
1

I sölvesborg, mjällby. Men skulle kunna tänka mig transportera denne i blekinge och skåne isåfall. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Sync
2

Fick precis skit bra bild på malen. Äntligen. Haha. Ska in och handla sand snart och fixa till akvariet och hoppas på att malen hittar ett hem. Lägger upp annons här lite senare.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Sync
1

Märkte nu att jag ej laddade upp bilden..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Sync
1

Mätte den också idag. 17 cm.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

hejkomochhjälpmig
0

Oj, lilla vännen! Gud så mager den är :'( Se verkligen till att den får i sig mat men var försiktig så att du inte pajjar vattenvärdena bara med tanke på akvariets lilla storlek och att det är omstartat. Håll verkligen stenkoll på vattenvärdena för de är riktiga skitgrisar de här små varelserna. Kommande ägare kan ju mata upp den ordentligt men bara så att den får i sig en del mat redan nu iaf för den ser helt utsvulten ut.

Vet att det kan vara lite lurigt att se hull på malar om man inte är van (tycker inte det är helt lätt själv alltid) men som jämförelse så är det här min halvårsbebis till joselimaianus som också landade på 17 cm (utan stjärten inräknad) sist jag mätte henne. Hon är lite väl smal på denna bilden för hon växer som ogräs och skjuter iväg på längden just nu men hoppas du kan se skillnaden i hull ändå:

hejkomochhjälpmig
0

Sen blir jag även lite orolig över fenskadorna, vet du ifall det är ancistrusen som har orsakat dem? De kan vara väldigt aggro mot andra malar och har finfina utfällbara taggar på huvudet som de kan göra slarvsylta av andra malars fenor på några minuter… I så fall skulle du kunna lägga ner krukor eller vad som helst bara de får fler gömställen så länge, så att de slipper se varandra typ :P och mata dem i olika delar av akvariet också, för där kan det lätt bli bråk också om man har en Ancistrus med lite attityd. 

(Ursäkta om jag är tjatig, hjärtat blöder! ☺️)