Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2760 ggr
Fjordell
4

Dvärggurami leker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bara måste dela med mig. Inte alls planerat eller väntat så hittade jag min dvärgguramihane byggandes på ett stort skumbo. Efter att han förbättrat det i några timmar så lyckas jag även se han och en av honorna leka under skumboet flera gånger. De har bara bott hos mig i 4 dagar, så jag är redigt överraskad.😃

Jag har inte sett några rom ännu, men om det skulle bli så att det faktiskt blir något av detta, hoppas jag kunna vända mig hit för lite tips och råd, för jag är som sagt väldigt färsk inom akvaristiken, och detta är mina allra första dvärgguramis. Jag tror verkligen inte att det blir något av det hela, men ja, det skadar väl inte att vara förberedd :) Just nu gläds jag bara åt att ha sett dem leka. Så himla fint!

Fjordell
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lyckades fånga det på film också

mimåne
0

Men vad roligt! Så vackert de dansade runt varandra :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Och grattis förresten! 🎈Äntligen lite glada nyheter på allt :)

Fjordell
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag trodde inte att det skulle bli något då jag inte lyckades se några romkorn, varken under eller över skumboet. Och igår har han bara jagat iväg honorna så fort de närmat sig.

Jag sov över hos mamma igår, och nu när jag kom hem och skulle mata fiskarna så upptäcker jag till min förtjusning att det är fullt med yngel vid boet!

Hanen vaktar fortfarande, men hur tusan ska jag göra för att få så många som möjligt att överleva? Bör jag flytta alla Guppy till mitt 54 liters, så att det bara är Dvärggurami och malar kvar? Eller bör ynglen få bo helt själva?🤔

Fjordell
3

De små är flyttade till ett eget kar utan pump och med doppvärmare så det står på stadiga 28 grader, med plastfolie draget över karet för att hålla uppe luftfuktigheten. En massa flytväxter har de såklart också.

Fick inte tag i foder som är tillräckligt litet, men har ändå droppat i de minsta cyclops jag kunde hitta, och lagt en beställning på liquifry. Jag hoppas att några klarar sig i slutändan, jag kommer iallafall göra allt jag kan för att de ska ha bästa möjliga förutsättningar till ett fortsatt liv.

Om inte annat så tycks de ju vara lekglada fiskar, så lär väl komma fler chanser!

mimåne
1

Nämen ännu roligare nyheter! Så härligt att de verkligen trivs :)

Angående ynglen så är jag av den åsikten att de bör hållas med föräldrarna för att få de bästa förutsättningarna i deras liv. Men att flytta tillbaka dem är kanske försent nu.

Fjordell
3

Funderade fram och tillbaka, men fick rådet av en person som odlat Dvärggurami länge, att om jag ville ha så många överlevande som absolut möjligt så ska de bo i eget kar då de vill ha såpass hög värme och luftfuktighet för att utvecklas som de ska. Det blev dock kvar några yngel hos hanen, som gjort ett nytt skumbo, så han har fått behålla några där, som han dessutom skyddar så fint från de andra fiskarna i karet. Ynglen mår fint än idag, och börjar röra på sig allt mer. Hoppas det fortsätter åt rätt håll nu bara :)

Den nyblivna pappan är fortfarande i lekdräkt och verkar vilja locka in den andra honan för parning, så man vet aldrig, kanske blir det ännu en kull!

mimåne
0

Jo, jag förstår tanken om det viktigaste är att få så många som möjligt att överleva, men ibland är det kanske inte det bästa för artens utveckling. Du är antagligen redan insatt i att det är till fördel att låta ynglen få ta tillvara föräldrarnas vårdande egenskaper och att det nu inte blir så. Och ju längre det går in i aveln desto längre bort försvinner detta goda beteende också. Hur elakt det här än låter så är det även till fördel att endast de starkaste överlever för då blir det bra individer som kan gå vidare i odling. Jag känner ändå att jag vill nämna detta för dig så att du kan ta vidare beslut om dessa yngel i senare skede om de är lämpliga för vidare odling eller inte.

Fjordell
0

Förstår hur du tänker… nu fick jag genast en massa ångerkänslor, svårt att veta vem man bör lyssna på. Alla säger emot varandra. Nu känner jag mig som världens sämsta djurägare som satt ynglen i separat kar.😟

mimåne
0

Nej känn dig inte så, du har inte gjort något som helst fel. Du har gjort allt du kunnat och velat deras bästa. Med det är man en god djurägare.

Jag håller med dig om att det är svårt att veta vad som är rätt när alla säger olika och har bra motiveringar på det. Vi tänker alla olika och personen du har pratat med i frågan gör i det här fallet ett ingripande i naturens gång. Visst kan det verka rart att försöka "rädda" så många man kan men frågan är väl om man verkligen räddar dom, eller stjälper dom.

Vi har ju också en del tydliga exempel på arter som en gång i tiden var duktiga föräldrar men som nu inte längre kommer ihåg vad det innebar. Det tycker jag själv är mycket tråkigt och visst är det människans fel.

Du bestämmer själv var du står och vad du tycker är viktigt när du tänker på fisken idag samt i framtiden. Utifrån det kan du handla med gott samvete :)

Fjordell
0

Tråden kan låsas/tas bort, då jag inte kommer att uppdatera mer här

Inlägget är låst för nya kommentarer