hur kontrollerar ni snäckorna?
så efter att ha handlat mkt växter privat har jag nu de flesta typer av snäckor på köpet haha, tycker det är trevligt men ser att jag nu börjat få physior(?) o även posthorn o kanelbullar verkar skjuta iväg i antal, hur kontrollerar jag att de inte tar över hela karet?
har ju både elefanter, äpplen o filopaludina martensi o räkor i dessa karen ska tilläggas.
Hade du bara haft "skräp"snäckor som du velat bli av med hade jag rekommenderat Helenasnäckor vars föda består av just snäckor. Men om du vill ha kvar bebisar av filopaludina martensi och Äppelsnäckor funkar ju detta inte så bra..
Jag har botior som sköter det jobbet åt mig. När de äter så avger de ett knackande och knäppande ljud. Ibland när jag köpt växter har de gett ifrån sig detta ljud när de putsat på de nya växterna. Då har de antagligen varit rom från snäckor de hittat.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
jag funderade på botia, kunde ju haft den i det stora karet o efterhand slänga i alla skräpsnäckor, allternativt plockat ut de "fina" snäckorna ur karet ner i en yngelkasset o låt botian göra rent ngn timme o sen tillbax hem igen haha
De är trevliga och väldigt aktiva. Har du andra bottenlevande fiskar så bör du fundera över tanken noggrant för dessa kan ta för sig rejält vid matning. Mina puttar bort alla fiskar som kommer i vägen för dem och ska fram till maten till varje pris. Väldigt aktiva och söta i övrigt.
Du kan hålla dem i ditt stora kar om de passar in med de övriga. Då skulle du kunna hålla dem tillfälligt i det mindre karet i någon vecka tills de ätit upp snäckorna och får flytta till det stora.
Jag har botia histrionica.
ja men det var ngt sådant jag tänkte kanske, att de får flytta runt lite, de adra snäckorna kan ju tillfälligt bo ihop i ettkar då tex
jag har ju anistrus o sen har jag en kinesisk älgätare men dn sa ju vara ganska tuff oxå, har tänkt att köpa några pansarmalar men de har jag tänkt att ha i min hörna!
botiorna skulle ju i så fall å gå med marigold vad annat jag tänker ha där, men tuffa fiskar vad jag förstått?
Ja tuffa fiskar. Jag har mina med corydoras vilket inte är något att rekommendera med tanke på matningen. Jag har löst det ganska bra för mina fiskar men som sagt, rekommenderas inte.
ja men så får det nog bli då, men det funkar med en Ancistrus i alla fall?
haha j precis, a det blir nog bra tillslut, men jag fixade i 56 i går o växterna var täckta av ägg så snart kommer jag ha ett värre prolem inser jag, en fisk som äter snäckor är nog ända lösningen så kan man ju slänga ner de där, lite pill o jobb men det har jag ju inget emot =)
Ojdå! Vilket kalas det kommer bli för de lyckliga fiskarna som får flytta in där och käka, som ett julbord!
var o kollade på hornbach idag, praktbotian som jag tycker är finast kostade 55kr/st o eftersom det är stimfisk måste man ha flera väl så det får vänta till jag flyttat över de andra efter jag har fått igång hörnan, som det är nu tycker jag det är väl trångt för ett stim på 5-6 st
Tänk på att Praktbotia kan bli väldigt väldigt stor. Hela 30cm. De flesta botior är stimfiskar, vet faktiskt inte om det finns någon som inte är det? Många har den erfarenheten att för många botior tillsammans kan göra att de tar sig för mycket friheter och nästan bli aggressiva. Jag tycker det är lämpligt att hålla ungefär 4. Botia histrionica som jag har blir bara 12 cm och det gillar jag.
Var bor du tinitusan?
mimåne, ok så stora, se då måste jag ju skaffa större akvarium ;)
fast när man googlar lite står det att normal vuxenstorlek är ca 15cm, men givetvis tål det ju att tänka på, dock är jag ganska säker på att mitt 375 så småningom faktiskt kommer att växa till 720 haha
fislisa, i klippan i NV skåne
Aha okay Har två prakt botior som vill ha ett nytt hem..