Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2761 ggr
linda71
0

Guldgurami mobbar

Hej. Är helt ny medlem här)). Har ett stort problem med min guramihane. Honan jagar honom och nu har han varit i en hörna i två veckor. Knappt ätit((. Idag flyttade jag honom till ett mindre akvarium. Någon som har tips om detta?

Roxie
0

Säker på att det inte är två hanar du har? Lägg upp en bild :)
Honorna brukar inte vara aggressiva nämligen.

// Sofia

linda71
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Detta är vad jag tror en hona och det är hon som är elak. Det blev inte en särskilt bra bild))

linda71
0

detta är då hanen som är mobbad(

[raichu]
3

Jag har sagt det förr och säger det igen.

Trichogaster tricoterus (guld, marmor och blå gurami) ska inte hållas i par utan i grupper om minst 5-6 individer (kön spelar mindre roll).

Annars blir det med all sannolikhet mobbing, det kan gå med färre och till och med "par" om man har ett stort akvarium eller jämnstarka fiskar.

TS:

Hur stort akvarium har du och är de två de enda du har?

Att honorna inte är så aggressiva är en ren myt och inget annat, jag har haft dessa guramier så länge som jag kan minnas och honorna kan vara minst lika bitchiga som hannarna.

MVH//Patrik

linda71
0

Jag har ett 125 liters akvarium. Där är ett par blå Dvärggurami samt en del annat i akvariet. Ska jag köpa en hona till tycker du?

Med vänlig hälsning Linda

[Budgies]
0

Hon sa ju minst 5-6 st, inte tre! #5

linda71
1

Jag vet att han sa 5-6 stycken, men det kan ju dock vara så att man inte har plats för så många. Tycker bara det är synd om min hane och trodde det fanns någon smart lösning på detta. Allt har ju fungerat bra tills för två veckor sedan.

[Budgies]
0

Då tycker jag du ska sälja dem för deras bästa för jag tror det han finnas en chans att de ändå mobbar och det är kanske onödigt.

Men jag är inte så bra på sånt här så jag kan ha fel

Roxie
1

#4 Myt tror jag inte, har du fakta på det? Snarare att det skiljer sig mellan individer. Jag har en grupp på 6 st just nu, en hane och fem honor (guldgurami), har haft andra guramis också. Skulle inte vilja påstå att honorna är aggressiva, av vad jag upplevt. Det är snarare hanen som kan vara aggro med revir osv. Men jag kanske har haft tur.

Att ha två hanar i samma kar bådar för slagsmål. Det är ingen myt.

// Sofia

linda71
0

Jag tror jag provar med att köpa en hona till. Undrar om du såg bilderna?))

[Budgies]
0

Hur många liter har du?  Är du säker att du verkligen inte kan ha några till?

Roxie
1

#10 Japp jag såg bilderna, det är en hona och en hane du har :)

// Sofia

linda71
2

Det är en riktig elak dam jag har fått tag i tydligen. Mitt akvarium är på 125 liter. Där bor ju en del andra dock. Fjärilsciklid, Kardinaltetra, Ancistrus mm.))Bifogar bilder på mina akvarium. 125 resp 65 liters.

linda71
1

bild nr 2. 125 liters

mimåne
0

Jag vill bara flika in och säga att du har jätte fina akvarium. Så vacker växtlighet! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

linda71
0

Tack. Har verkligen lagt ner tid på detta)) Är ju första gången i hela mitt liv jag har haft akvarie och fiskar. Tycker det är jättekul))

[Budgies]
0

Jättefina kar! Jag tror det skulle kunna funka med 5-6 st? :)

mimåne
0

Åh då är du verkligen duktig om detta är första gången! Imponerad :) Vad heter gräset du har i två klungor på botten samt växten i högra nedersta hörnet bild 2?

linda71
0

Jag får åka iväg imorgon och köpa fler guramisar.

Växten till höger jag tror du menar heter Tropica Rotala. 

De två gräsen heter Ophiopogon Kyoto Minima, och är mina favoriter.:)

[Budgies]
0

Vad bra. Hoppas det löser sig.😉

[raichu]
0

Myt ja.

Lika mycket som att det enbart är hannarna som ryker ihop och att det är en parfisk.

Oftast är hannen starkast och mobbar sönder damen, men det kan lika gärna vara tvärtom som i TS fall.

Fakta såsom att någon skrivit det finns inte om det var det du menade.

Att ha hannar ihop behöver inte betyda strider jämnt och ständigt.

Till TS nu:

125 liter är för litet i min mening, guldguramier ska helst inte gå i akvarier på under 200 liter om man inte ska ha en ensam Gurami ihop med andra fiskar.

mimåne
0

Jag hittar inte direkt någon bra information om Ophiopogon Kyoto Minima, hur skulle du säga att den är? Ger du den mycket ljus och näring?

Roxie
4

#21 Tycker du ska tänka lite på din attityd :)

// Sofia

linda71
0

Angående Kyoto Minima. De får bara ljus från mina rör i Juwelkaret. Vid varje vattenbyte ca en gång i veckan häller jag en skvätt flytande växtnäring i vattnet. Detta har funkat bra:)). De är dock nyligen ansade, eftersom jag fick svarta håralger((. Det är nästan dock borta nu.

[Budgies]
0

Jag tycker att det är bra att hon tipsar.  Inget dåligt med det:)

Förutom att man kan låta gladare, men det är inget måste! 😃

[raichu]
4

Okej, vad mer exakt menar du med det? :P

Man kan ofta missuppfatta det som jag försöker förmedla och så därför att jag har Aspergers syndrom och därigenom så uttrycker jag mig väldigt rakt. :P

MVH//Patrik

mimåne
0

Vet du hur mycket W/L du har i det akvariet? :)

linda71
0

Hmm. är ju som sagt inte så hemma i fisk/karvärlden:))

Men kollade karet, och där är två stycken 28 w ljusrör. High Lite day Juwel. Akvariet är på 125 liter. Hoppas det gav dig svar? :))

mimåne
0

Ja det gjorde det :) Då har du alltså 0,4 watt per liter. Med tanke på det så verkar inte växten vara så krävande.